• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28119
+
-

اکوتوریسم؛ راهی برای اشتغال‌زایی و توسعه لرستان

‌مدیرکل میراث فرهنگی استان: میراث فرهنگی تا به حال طرح جامعی برای طبیعت‌گردی و اکوتوریسم تهیه نکرده است

گزارش
اکوتوریسم؛ راهی برای اشتغال‌زایی و توسعه لرستان

عباس دارایی| خرم آباد ـ خبرنگار :

با آن‌که گردشگری مهم‌ترین صنعت رو به رشد در عرصه اقتصاد است، این صنعت در لرستان با وجود بهره‌مندی از مواهب طبیعی و برخورداری از آثار بی‌شمار تاریخی، هنوز نقش و جایگاه خود را در حوزه اقتصاد و توسعه پیدا نکرده است. 
اکوتوریسم یکی از عمده‌ترین فاکتورها برای توسعه پایدار گردشگری است که یک گونه منحصربه‌فرد و پرطرفدار در صنعت گردشگری به شمار می‌رود. این موضوع اگر در استانی به مانند لرستان مورد توجه قرار گیرد، حفاظت از محیط به توسعه پایدار نیز منجر خواهد شد. این شیوه از گردشگری با وجود ایجاد فرصت‌های شغلی هم‌ردیف با سایر بخش‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نمی‌خواهد و با برنامه‌‌ریزی درست و اصولی و فراهم کردن بستر برای توسعه آن می‌توان منافع اقتصادی خوبی برای جوامع محلی ایجاد کرد. 


سفر به مناطق بکر و دست‌نخورده 

در این زمینه یک کارشناس گردشگری به همشهری می‌گوید: اکوتوریسم یا بوم‌گردی گونه‌ای گردشگری است که در آن گردشگران به مناطق بکر سفر می‌کنند. 
«مهدی حبیب‌زاده» می‌افزاید: در اکوتوریسم تنها بازدید و سفر مطرح نیست، بلکه در کنار جنبه‌های مختلف این روش از گردشگری، آموزش حفاظت از محیط‌زیست و نفع ‌رساندن به جوامع محلی نیز اهمیت دارد. 
وی عنوان می‌کند: گردش آبی و ساحلی، کوهنوردی، غارنوردی، بیابانگردی، دامنه‌نوردی، مردم‌شناسی، طبیعت‌درمانی و... از جمله گونه‌های مختلف اکوتوریسم است و در آن توجه خاصی به طبیعت می‌شود. 


لرستان مستعد برای بوم‌گردی

این کارشناس اظهار می‌کند: لرستان از استعداد و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه بوم‌گردی برخوردار است. شیرز، میرملاس و هومیان کوهدشت، مناظر بکر و دست‌نخورده چگنی، کلماکرده، کوگان، تالاب‌های پلدختر، سفیدکوه، آبشار نوژیان، ده‌ها منظره بکر خرم‌آباد، اشترانکوه، دورود، ازنا و آبشارهای الیگودرز از جمله مناطقی‌اند که لرستان را مستعد گردشگری کرده است. 
وی عنوان می‌کند: تورهای طبیعت‌گردی در ایران فعال شده و این شیوه از گردشگری جایگاه خوبی در کشور پیدا کرده است. اگر مناطق لرستان خوب معرفی شوند بدون تردید شاهد رونق گردشگری استان و سفرهای متعدد گردشگران و علاقه‌مندان خواهیم بود. 


دروازه ورود گردشگران داخلی و خارجی 

یک فعال زیست‌محیطی به همشهری می‌گوید: لرستان از منظره‌های زیبا و چشم‌نوازی بهره‌مند است که این جلوه‌های بی‌نظیر طبیعی جاذبه‌هایی کم‌نظیر در سطح کشور و حتی جهان برای ورود گردشگران است. 
«رضا جودکی‌نژاد» می‌افزاید: آبشارهای نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب‌سفید، چکان، سرکانه و افرینه، جلوه‌های بکری چون کرکی، میانکوه، مناطق بکر زیودار و بن لار پلدختر، شیرز کوهدشت، گرین الشتر، لنداسلاین سیمره، ونایی بروجرد، دربند ازنا و... تنها نمونه‌هایی از ظرفیت خدادادی در لرستان است که می‌توانند گردشگران بسیاری را به استان
 بکشاند. 
وی عنوان می‌کند: پرآب بودن استان و برخورداری از مناظر زیبا و طبیعی در کنار وجود روستاهای هدف گردشگری از عمده‌ترین مزیت‌های گردشگری لرستان به شمار می‌رود و یک ظرفیت غنی برای توسعه اکوتوریسم است. 


اکوتوریسم زیرمجموعه طبیعت‌گردی

جودکی‌نژاد ادامه می‌دهد: یکی از الگوهای شکل‌گرفته در عصر جدید، گردشگری در طبیعت یا طبیعت‌گردی است که به دلیل رویکرد گردشگران به محیط طبیعی با انگیزه‌های متفاوت شکل گرفته است. 
وی می‌افزاید: اکوتوریسم دربرگیرنده گونه‌های متفاوتی از گردشگری است و شامل اکوتوریسم، گردشگری دریایی، گردشگری ورزشی و... است. باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که طبیعت‌گردی به خودی خود اکوتوریسم تلقی نمی‌شود اما اکوتوریسم زیرمجموعه طبیعت‌گردی است. 


قابلیت‌های بی‌شمار لرستان 

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری لرستان در این خصوص به همشهری می‌گوید: لرستان از نظر ژئوتوریسم و بوم‌گردی دارای قابلیت‌های بی‌شماری است و باید این قابلیت‌ها بارور شوند. 
«سیدامین قاسمی» می‌افزاید: لرستان سرزمینی چهارفصل است که با بهره‌مندی از مواهب خدادادی کم‌نظیر و آثار تاریخی و گردشگری دارای ظرفیت‌های مناسب رونق صنعت توریسم و اشتغال است. یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای بهره‌مندی از این مواهب بوم‌گردی یا اکوتوریسم است. 
وی بیان می‌کند: با وجود این‌که استان از مزیت‌های خوبی برای اکوتوریسم بهره‌مند است اما دارای کمبودهایی نیز هستیم که باید برای رونق این شیوه از گردشگری برطرف شوند. 
قاسمی عنوان می‌کند: در مناطق مختلف استان که عمدتا برای اکوتوریسم و بوم‌گردی مستعدند، مطالعه جامعی صورت نگرفته و طرح جامعی برای طبیعت‌گردی و اکوتوریسم از سوی میراث فرهنگی تهیه نشده است. 

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان ادامه می‌دهد: مناطقی که برای گردشگران و بوم‌گردان جذاب است زیرساخت‌های ابتدایی را ندارد به نحوی که بسیاری از مناطق لرستان از مکانی برای اقامت شبانه‌روزی، سرویس بهداشتی یا آبخوری ساده بی‌بهره‌اند. 
وی می‌گوید: در حال حاضر علاقه‌مندان به طبیعت و بوم‌گردی از نقاط مختلف کشور به لرستان سفر می‌کنند، اما این سفرها در قالب تورهای غیرمجاز برگزار می‌شود. با دادستانی رایزنی کرده‌ایم که این تورها ساماندهی شوند، زیرا به دلیل نبود بیمه و امنیت تضمینی برای سفر آرام گردشگران وجود ندارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید