• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28117
+
-

غریب ماندن فرهنگ و هنر قم

روح‌الله یارمحمدی|   قم ـ خبرنگار:  

پردۀ پایانی هجدهمین جشنواره فیلم و عکس استان قم، با صحنۀ غم‌انگیز و آخر زندگی یک بانوی بازیگر پیشکسوت هم‌زمان شد. به گفته «رضا ابوذر»، دبیر جشنواره و رئیس انجمن سینمای جوان قم، قرار بود در این جشنواره، خانم اکرم دلداده، بانوی بازیگری که در بسیاری از فیلم‌های جوانان قمی نقش مادر را بازی کرده است، تجلیل شود.

چه سود اما که قبل از اعطای لوح سپاس جشنواره، اجل با لوح تقدیر مرگ از این بانوی هنرمند قدردانی کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد. سخن اصلی، غریبگی فرهنگ و هنر قم است. از سرآمدان حوزۀ میراث فرهنگی شروع کنیم که انواع صنایع‌دستی ما کم‌کم به بوته فراموشی سپرده می‌شود و در بسیاری از هنرهای سنتی، فقط چند استادکار، با شاهکارهایی مانده‌اند که خود و هنرهایشان به آلبوم خاطرات تبدیل شده‌اند یا خواهند شد و صدالبته آن 2هزار هنرمند قمی دارای پروانه که 60 رشته صنایع‌دستی را پوشش داده‌اند، نبض ناکوکی دارند و در انتهای فهرست کاروان اوضاع نامراد اقتصادی کشور و استان هستند. شهر قم در رشته هنرهای تجسمی به معنای خاص آن در کشور شهره است. گویا بیش از 500 هنرمند در این حوزه فعال هستند، اما واضح است که از تنور وجود گرم و آتشین این هنرمندان دود سفید بلند نمی‌شود.

به قول «محسن مقدادی»، رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قم: تاکنون بیش از 70 دوسالانه تخصصی در حوزه‌های مختلف این رشته برگزار شده است و هنرمندان قم در هر رقابت استانی و کشوری خوش درخشیده‌اند، اما هنوز از کمبود نگارخانه تخصصی هنری و نداشتن گالری‌های تخصصی برای ارائه آثار هنرمندان گلایه دارند. در این میان موازی‌کاری برخی سازمان‌ها وکم‌توجهی متولیان فرهنگی قم را گوشزد می‌کند.   رئیس انجمن سینمای جوان قم مدعی است که بیش از 100 فیلمساز ثابت در قم داریم که استعداد و کارکردشان در قلعۀ بزرگ کمبود اعتبارات اسیر مانده است.

هرچند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با متانت و ذکاوت به این سخنان گوش داد و ضعف‌ها و کمبودها را پذیرفت و خود از مشت بسته اعتبارات دولتی در حوزه فرهنگ و هنر گلایه سرداد، واقعیت این‌که ایجاد پویایی و توانمند‌سازی عرصۀ فرهنگ و هنر قم فقط به صندوقچه‌های پر از سیم و زر نیاز ندارد. باید متولیان فرهنگی استان با تدبیر و تأمل، راهبردهای هم‌افزایی و همراهی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و علاقه‌‌مند به این عرصه را پیدا کنند و عنان تک‌تازی و پراکنده کاری را کنار گذارند و با مشارکت‌پذیری و تفاهم با دیگران، از امکانات مادی و معنوی آنان بهره‌‌مند شوند و این روش نه کاملاً، اما با شتاب آشکاری گردونه هنر و فرهنگ قم را رنگ و جلا می‌بخشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید