• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 28001
+
-

خصوصی‌سازی‌ آرامکو شاید وقتی دیگر

جهان‌نما
خصوصی‌سازی‌ آرامکو شاید وقتی دیگر


درحالی‌که هیاهوی رسانه‌ای اصلاحات ولیعهد جوان عربستان، از سیاست و فرهنگ گرفته تا اقتصاد و حتی ارتش کمرنگ می‌شود، اخبار و گزارش‌های متعددی از موانع بزرگ پیش روی هریک از این اصلاحات در حوزه‌های مختلف به چشم می‌خورد. یکی از مهم‌ترین وعده‌های محمد بن‌سلمان، حرکت به سوی خصوصی‌سازی غول نفتی عربستان از طریق عرضه بخشی از سهام آرامکو در بازارهای جهانی بود؛ وعده‌ای که خیلی زود به حاشیه رفت، تا جایی‌که گزارش‌هایی، ازجمله از سوی رویترز درباره عقب نشینی عربستان از اجرای آن منتشر شد. روز چهارشنبه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در واکنش به این گزارش‌ها ضمن تأکید بر خصوصی‌سازی‌ آرامکو گفت: این طرح در زمان مناسب خود اجرا خواهد شد. حالا روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شده عربستان سعودی کاملا از خصوصی‌سازی‌ آرامکو منصرف شده و برای جبران خلأ درآمد حاصل از این برنامه، به‌دنبال استقراض 11میلیارد دلاری از بانک‌های جهانی است تا اصلاحات اقتصادی ولیعهد جوان متوقف نشود. در این گزارش همچنین گفته شده که افزایش قیمت نفت، انگیزه سعودی‌ها را برای حرکت به سوی خصوصی‌سازی‌ و خروج از اقتصاد کاملا نفتی کاهش داده است.

محمد بن‌سلمان، در سال 2016فروش سهام آرامکو را به‌عنوان بخشی از برنامه چشم‌انداز اصلاحات اقتصادی خود مطرح کرده و مدعی شده بود قیمت این غول نفتی به 2میلیارد دلار خواهد رسید؛ رقمی که البته در آن زمان از سوی بسیاری از کارشناسان و مؤسسات مالی غیرواقعی ارزیابی شد. با این حال، عرضه سهام آرامکو تا امروز به تعویق افتاده و اکنون به‌نظر می‌رسد حاکمیت جدید عربستان، برخلاف مواضع رسانه‌های دو سال قبل، تا حد زیادی اراده خود را برای خصوصی‌سازی‌ یکی از مهم‌ترین منابع درآمد این کشور از دست داده است.

تمام این‌ها در حالی است که اخیرا گزارش‌هایی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های اقتصادی عربستان منشتر شده است. خبرگزاری بلومبرگ در این زمینه مدعی شد عدم تطابق برنامه‌های بلندپروازانه ولیعهد با عملکرد اقتصادی وی یکی از اصلی‌ترین دلایل نگرانی سرمایه‌گذاران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید