• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27942
+
-

فوتبال زیر سایه زو

تیتر یک
فوتبال زیر سایه زو

 محسن محمود صفری- جاکارتا
دبل طلا؛ شاید برای اولین‌بار در ورزش ایران که دو تیم بانوان و آقایان با هم در یک رشته ورزشی به قهرمانی می‌رسند،کبدی این اولین را رقم زد. ورزشی به‌شدت نفسگیر، با قدرت بدنی بالا و مهارت و زیرکی. همان بازی «زو» که بسیاری از بچه‌های ایرانی تجربه آن را دارند. 
از همان ابتدا اینجا در بازی‌های آسیایی جاکارتا، تیم‌ملی کبدی بانوان و آقایان یکی از شانس‌های اصلی مدال‌آوری ایران محسوب می‌شدند. در بازی‌های آسیایی گذشته در اینچئون کره‌جنوبی هم تیم مردان و هم زنان نایب قهرمان شده بودند. مشکل اصلی هند بود، رقیبی که به‌دلیل ثبت کردن ورزش کبدی به‌نام خودش ، از ریاست فدراسیون جهانی تا ارکان فنی و اجرایی کبدی را در اختیار دارد. حالا اما هم بانوان و هم مردان ایران هند را از پیش‌رو برداشتند و به سلطه تاریخی هندوستان در کبدی پایان دادند. زنان در فینال همان‌طور که قول داده بودند و مردان در نیمه‌نهایی همان‎طور که گفته بودند. 
   اولین طلای تیمی تاریخ ورزش ایران 
دیروز اما زنان مقدم‌تر از آقایان قهرمان شدند. در بازی فینال، بانوان کبدی باز توانستند با نتیجه  ۲۷ بر ۲۴ به برتری برسند  و مدال طلا را از آن خود کرد تا کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها، یازدهمین مدال طلا و اولین مدال تیمی تاریخ ورزش بانوان ایران را به‌دست بیاورند. ملی‌پوشان ایران نیمه اول این بازی را تنها با دو امتیاز اختلاف و با نتیجه ۱۱ بر ۱۳ واگذار کردند اما در اوایل وقت نیمه‌دوم این بازی، با نمایشی عالی ۱۸ بر ۱۵ از هند پیشی گرفتند و این ۳ اختلاف امتیاز را تا پایان بازی ادامه دادند و قهرمان شدند. آزاده صیدی، فاطمه کرمی خاتونبان، رویا داودیان، مرضیه عشقی، سمیرا عطاردیان، سعیده جعفری، زهرا عباسی، صدیقه جعفری، زهرا کریمی، غزال خلج، فریده ظریف دوست، محبوبه سنچولی اسامی کبدی‌کاران دختر ایران در این رقابت‌ها بود. آنها راه سختی را پیش‌رو داشتند. این مسئله را می‌توان در کلام تک تک بچه های تیم‌ملی مشاهده کرد. جایی که راحله نادری می‌گوید:«ما در جوانان یک‌بار طلسم‌شکنی کردیم و هند را شکست دادیم و حالا نیز در بازی‌های آسیایی به سلطه هندی‌ها پایان دادیم. این مدال آسان به‌دست نیامد. ما بیش از هشت ماه در تلاش بودیم و اردوهای متعددی را پشت سر گذاشتیم اما خوشحالم که نتیجه سختی‌ها و موفقیت تیم را دیدیم.»  زهرا کریمی هم این‎گونه حس خود را فریاد
 می‌زند:« خدا را شکر امروز توانستیم یکی از بهترین لحظات زندگی خود را داشته باشیم. بعد از ۱۵ سال کبدی بانوان ایران در مهم‌ترین مسابقات خود مدال طلا را گرفت‌. واقعیت بچه‌ها از تمام وجود و با غیرت جنگیدند.» کبدی‌بازان اما وقتی قهرمان شدند که هیچگاه مسابقه‌شان از تلویزیون پخش مستقیم نشد.
   اولین طلا بدون هند
بعد از قهرمانی بانوان حالا نوبت تیم خوب مردان ایران بود. جایی که آنها توانسته بودند در مسابقه نیمه‌نهایی حساب‎شان را با هند صاف کنند و آنها را پیش از فینال شکست دهند تا دیگر هند در فینال نباشد. کره‌جنوبی رقیب مردان کبدی در فینال بود و به‌نظر می‌رسید که بچه‌ها می‌توانند به‌آسانی کره‌جنوبی را شکست دهند. در پایان هم این اتفاق  با نتیجه ۲۶ بر ۱۶ رخ داد. فاضل اتراچالی، ابوذر مهاجر، محمد اسماعیل نبی بخش، هادی اشترک، ابوالفضل مقصودلو محلی، حمید میرزایی نادر، محسن مقصودلو جعفری، محمد قربانی، میثم عباسی، محمد ملاک، محمد امین نصرتی، محمد اسماعیل مقصودلو اسامی ملی‌پوشان ایران در این دوره از بازی‌ها بودند. تیمی که با سرمربیگری غلامرضا مازندرانی توانست پس از 20سال که هندی‌ها در کبدی آقایی می‌کنند؛ آنها را کنار بزند و قهرمان شود. 
ایران حالا با دو مدال طلایی  که در کبدی کسب کرد، 12 مدال طلا در اختیار دارد و چشم انتظار طلای ورزشکاران برای ارتقای جایگاه خودش است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید