• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27874
+
-

خودروسازان به پیشواز آزادسازی قیمت‌ها رفتند

شرکت‌های خودروسازی با کاهش عرضه و خودداری از تحویل خودروهای پرتقاضای پیش‌فروش شده به مشتریان، پیش از مصوبه هیأت وزیران آزادسازی قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گزارش همشهری، بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در حاشیه بازار بیانگر تشدید فاصله قیمت مصوب از کارخانه تا بازار است، انتظار می‌رفت اجرای طرح‌های «عیدانه» پیش‌فروش خودرو در نمایندگی‌های 2شرکت بزرگ خودروسازی تأثیر مثبتی بر کاهش قیمت این خودروها داشته باشد اما شکاف قیمتی برخی خودروها از کارخانه تا حاشیه بازار به 15 تا 69 میلیون تومان افزایش یافته است. همزمان با این رویدادها دیروز محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان با پیش بینی رشد 60 تا 80 درصدی قیمت خودرو خواستار دست برداشتن شورای رقابت از نرخ‌گذاری خودرو و صدور مجوز تعیین قیمت ها در حاشیه بازار شد.

از دسترس خارج شدن سامانه‌های پیش‌فروش اینترنتی خودرو‌هایی که قیمت نهایی آن به زمان تحویل موکول شده سردرگمی مشتریان، تکمیل ظرفیت پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو تا شهریور سال آینده و... علائم منفی به قیمت خودرو در بازار آزاد داده و گمانه‌زنی‌های آزادسازی قیمت خودرو را تقویت کرده است. در واقع خودروسازان با قطع فروش نقدی و اعلام نکردن قیمت قطعی خودروهای عرضه شده موعد تحویل یکساله، خودداری از انجام به‌موقع تعهدات خود برای تحویل خودرو‌های پیش‌فروش‌شده قبلی به مشتریان، افزایش ودیعه اولیه پیش‌خرید برخی خودروها به 70 تا 80درصد قیمت‌های اعلام شده قبلی و ترویج زمزمه‌های قیمت‌گذاری در برخی نمایندگی های رسمی فروش، عملا به پیشواز آزادسازی قیمت خودرو رفته‌اند. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد اجرای طرح‌های پیش‌فروش اینترنتی راه گریز از تکالیف قانونی خودروسازان برای حذف قیمت‌های حاشیه بازار از طریق افزایش عرضه است.

آزادسازی قیمت خودرو رویکردی است که مسئولان وزارت صنعت در دستور کار قرار داده اند. چندی پیش،  اصغر خسروشاهی، مشاور خودرو وزیر صنعت نیز اعلام کرد، درخواست‌ آزادسازی قیمت خودروهای داخلی، در انتظار تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور است.

بن‌بست طرح‌های پیش‌فروش خودرو

طی چند روز اخیر، ایران‌خودرو و سایپا در چارچوب سیاست‌های ابلاغی وزارت صمت با وقفه‌ای چند ماهه پیش‌فروش اینترنتی برخی محصولات خود به مناسبت اعیاد قربان و غدیر را در دستور کار قرار دادند اما همانند قبل این‌بار نیز عرضه خودرو در چارچوب این طرح‌ها دستاوردی جز سردرگمی مشتریان خودرو نداشت. چرا که ظرفیت فروش اینترنتی محصولات سایپا در روز یکشنبه هفته جاری به فاصله چند ساعت تکمیل شد و سامانه فروش این شرکت از دسترس خارج و این رویه دیروز نیز در طرح «عید تا عید» ایران‌خودرو تکرار شد. ساعتی پس از در دسترس قرار گرفتن سایت فروش ایران‌خودرو، مشخص شد که تمامی محصولات این شرکت تا شهریور۹۸ پیش‌خرید شده ‌است. گرچه طبق اعلام ایران‌خودرو، قیمت نهایی خودرو به زمان ارسال دعوتنامه موکول شده بود اما در ساعات اولیه ثبت نام بیش از 16هزار مشتری نسبت به پیش خرید خودرو اقدام کرده و بازهم ترافیک بالای اینترنت و حجم بالای مشتریان در صف انتظار، علت اصلی کندی نام‌نویسی برای خرید اینترنتی خودرو اعلام شد. نکته قابل توجه در این طرح‌های پیش‌فروش فهرست برخی خودروهای پیش‌فروش شده مانند چانگان، دانگ‌فنگ، هایما و انواع پژو206 است که اکثر این خودروها اختلاف قیمت زیادی از کارخانه تا بازار داشته و در تشویق مردم برای خرید خودرو مؤثر بوده است.



رصد بازار خودرو‌های داخلی در شورای رقابت

رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد تشدید شکاف قیمتی خودروهای داخلی از شرکت‌های خودروسازی تا بازار و احتمال آزادسازی قیمت خورو با حذف این شورا گفت: مباحث مطرح در زمینه آزادسازی قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار خودروهای مشمول دستورالعمل تعیین قیمت در جلسه دیروز بعد از ظهر شورای رقابت با حضور مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا مورد بررسی قرار گرفت که با دریافت اطلاعات لازم نتیجه این بررسی‌ها و مصوبات شورای رقابت به‌زودی اعلام خواهد شد. رضا شیوا در مورد احتمال حذف شورای رقابت از فرایند تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ داخلی با ارائه لایحه دولت به مجلس، افزود: بعید می‌دانم دولت چنین لایحه‌ای بدهد. مگر می‌شود قانون کلی که ضوابط و چارچوب آن به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده است را به‌خاطر تعیین قیمت خودروهای داخلی مخدوش کرد. به گفته او، اگر چنین رویه‌ای در مورد تعیین قیمت خودروهای داخلی دارای بازار انحصاری در دستور کار قرار گیرد، ممکن است باعث ترغیب عرضه‌کنندگان سایر کالاهای انحصاری مانند فولاد و پتروشیمی برای استثنا کردن آنها از قانون ضد‌انحصار و آزادسازی قیمت برخی محصولات انحصاری مانند ورق‌های کمتر از 2میلی‌متر و... شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید