• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27870
+
-

صورت مسئله را پاک نکنید

 خبر: نرخ خرید و فروش دلار آمریکا از سامانه سنا حذف شد بی‌آنکه بانک مرکزی توضیح شفافی ارائه دهد. نرخ ارز اعلام شده در سامانه سنا، میانگین قیمت ارزهای خارجی در صرافی‌های مجاز را نشان می‌دهد و با جایگزینی یوان چین به جای دلار آمریکا نشان می‌دهد سیاستگذار ارزی وزن بیشتری را به 3 ارز عمده و پرطرفدار یعنی یورو، یوان چین و درهم امارات می‌دهد و نوسان ارزش دلار را کم‌اهمیت می‌داند.

 نقد: بانک مرکزی که پس از ریاست عبدالناصر همتی، با اجرای بسته جدید ارزی درصدد رانت‌زدایی پولی و ارزی از چهره اقتصاد ایران است، باید پاسخ دهد چرا و به چه دلیل قیمت دلار آمریکا را از سامانه سنا حذف کرده و آیا پاک کردن صورت‌ مسئله به حل معما کمک خواهد کرد یا نه؟ واقعیت این است که هرچند وزن معاملات دلاری در مبادلات تجاری ایران به حداقل ممکن رسیده، اما عرضه و تقاضا برای دلار آمریکا به‌ویژه برای نیازهای خدماتی و حتی سرمایه‌گذاری و واسطه‌گرایی وجود دارد و نمی‌توان این واقعیت را با پاک کردن قیمت خرید و فروش دلار آمریکا از سامانه سنا نادیده گرفت.

شرط شفافیت ارزی بی‌گمان در اعلام قیمت رسمی خرید و فروش تمامی ارزهای خارجی ازجمله دلار آمریکاست و نادیده گرفتن آن تنها به ابهام ارزی می‌انجامد. اتفاق نادر و بی‌سابقه حذف قیمت دلار آمریکا در سامانه سنا در حالی از روز یکشنبه آغاز شد که از ابتدای هفته، ارزش دلار آمریکا نسبت به یورو بیشتر شد که بی‌سابقه بود و به تحلیل نیاز داشت. گویا مقامات بانک مرکزی به جای توضیح و تحلیل ماجرا ترجیح داده‌اند تا قیمت دلار را حذف کنند که این اقدام خطاست. دست‌کم از عبدالناصر همتی و همکاران او در بانک مرکزی انتظار اتخاذ چنین تصمیمی نمی‌رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید