نذر مهربانی در شبهای محرم
پویشی که غذای نذری تاسوعا و عاشورا را به کارتنخوابهای نیازمند میرساند
در دهه محرم نیازمندانی که شبها را در کوچهها و معابر شهر به صبح میرسانند، سهمی از غذای نذری میگیرند. پویش «نذر مهربانی» که از سوی جمعیت طلوع بینشانها آغاز شده، حرکتی برای رساندن مرسومترین نذری محرم یعنی «قیمه» به کارتنخوابهایی است که خانهای برای زندگی ندارند. شاید همین قیمه نذری هیئت راهی برای نجات آنها از زندگی سختی که در پیش دارند باز کند. این غذا در یکی از آشپزخانههای این جمعیت خیریه طبخ میشود. علیرضا کمالی، مدیر خانه19 جمعیت طلوع بینشانها به همشهری میگوید: «این نذر برای تاسوعا و عاشورای حسینی در آخرین روزهای این هفته است. بچههای طلوع هرسال برای این نذر فراخوان میدهند و امسال هم با محاسبه حداقل هزینه یک وعده قیمه از خیران خواستیم که در این زمینه مشارکت کنند. با حدود 190هزار تومان میتوان یک وعده قیمه را به نیازمندان رساند.» کمالی بیان میکند: «هر یککیلوگرم برنج که خیران به ما میدهند غذای 4نفر از نیازمندان را تامین میکند. ما در روزهای عادی 100 تا 400پرس غذا میپزیم و در روزهای سهشنبه که قرار ما با کارتنخوابها است به 1500پرس میرسد. امیدواریم در 2روز تاسوعا و عاشورا هم بتوانیم روزانه 1500پرس غذا بپزیم و توزیع کنیم.» او میگوید: «کمکهای مردمی بیشتر شامل مواداولیه و کمک نقدی برای خرید آنها است، البته همیشه قدردان افراد یا هیئتهای عزاداری هستیم که غذای آماده به جمعیت میدهند.» اعضای انجمن که با کارتنخوابهای نیازمند آشنا هستند، غذاها را در نقاط تجمع کارتنخوابها و پاتوقهایی مانند شوش، فرحزاد، خلازیر و آزادگان توزیع میکنند.