• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27624
+
-

مهاجرت ورزشکاران از زنجان

فاطمه رجب زاده |  خبرنگار:

دختران ورزشکار آن روزها که پا به گود ورزش می‌گذاشتند، گمان نمی‌بردند وجودشان چنان با تکاپوی ورزشی عجین شود که مسیر زندگیشان را تغییر دهد. اول فقط ساعت‌های تمرین روزانه برای سلامت جسم بود و بعد کم کم هدف‌های ورزشی و آینده متاثر از موفقیت‌های میدان‌های ورزشی ذهن و زمانشان را از آن خود کرد. اینان سال‌هاست برای رسیدن به سطح مدال‌آوری در رشته‌های ورزشی مورد علاقه خود تلاش می‌کنند، وقت می‌گذارند و هزینه می‌پردازند تا از سکویی روی سکوی دیگر بروند و مدالی برای استان و مردم منطقه به ارمغان بیاورند تا خود را بیابند و استعداد و توانشان را شکوفا کنند. این بانوان امروز در سطح ورزش ملی حرفی برای گفتن دارند و نامشان رقبا را از میدان‌های ورزشی می‌راند. امروز اما ورزش بانوان در زنجان با مشکلاتی مواجه است. 

حفظ آن‌چه در تمام این سال‌ها با تلاش بانوان توانمند و مستعد به دست آمد، با نگرانی‌هایی مواجه شده و حرکت رو به جلو نیاز‌مند حمایت ویژه است.بانوان زنجانی در رشته‌هایی چون، تکواندو، سنگ‌نوردی، قایقرانی و والیبال درخشیده‌اند و تا سقف استان و بسی بالاتر در این رشته‌ها قد کشیده‌اند.

حالا برای حضور و محک زدن خود در میدان‌های حساس‌تر ملی و رقابت‌های خارجی، ورزیده و آماده‌اند، اما عاملی که ورزش کشور ما را در تنگنا قرار می‌دهد و ورزشکاران را دراوج  به فرود دچار می‌کند، بن بست‌های مالی است. تلاش یک بانوی ورزشکار برای رساندن خود به سطوح موفقیت‌های استانی و ملی به سبب محدودیت‌هایی که در برخی نقاط کشور از جمله زنجان وجود دارد، بسیار بیشتر از مردان است و دختران نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. ‌خانواده‌های این دختران باید هزینه‌های قهرمان شدن و ورزش کردن در سطوح حرفه‌ای را به جان بخرند. 

پس نیاز به حمایت دارند و حمایت دولتی هم آن قدر غنی نیست که بتواند تکیه گاهی برای صعود باشد. لاجرم چاره ای جز ورود بخش خصوصی و تقبل اسپانسری این ورزشکاران توانمند باقی نمی‌ماند. استان‌هایی که صنایع توانمند ندارند، اما از این موقعیت محروم می‌مانند و استعداد ورزشکاران مدال‌آوری که خود را نشان داده اند به هدر می‌رود و مورد بی توجهی قرار می‌گیرد. گویی هنوز حمایت بخش خصوصی و حتی دولتی از ورزش بانوان نه فقط در استانی چون زنجان، که در پایتخت هم آن طور که باید مورد پذیرش واقع نشده است. مشکلات بسیار است و ورزشکاری که طعم موفقیت و صعود را چشیده است، نمی‌تواند در ایستگاه مشکلات مالی توقف کند. او باید برود، باید برای رسیدن به سکوی بعدی خیز بردارد. مشکلات نباید مقصدش را تغییر دهد. این طور می‌شود که بانوی مدال آور زنجانی برای استانی دیگر تلاش می‌کند تا مسیر افتخار‌آوری او هموار شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید