• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27622
+
-

برق سکه رونق طلا را گرفت

یک طلا فروش: طی 4 ماه اخیر بسیاری از مغازه‌داران حتی اجاره ملک خود را هم درنیاورده‌اند

بازار
برق سکه رونق طلا را گرفت

فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

طلا فروشی یکی از نخستین بازارهایی بود که از نابسامانی‌‌های اقتصادی چند وقت اخیر در کشور آسیب دید و قیمت محصولات آن در زمان کوتاهی هم بسیار بالا رفت و هم نوسانات این فلز گران‌قیمت بسیار قابل توجه بود. طی 4 ماه اخیر نوسانات هر گرم طلا به صد هزار تومان هم رسید و نوسانات قیمت سکه نیز میلیونی شد. در این بین عده‌ای سودجو که خرید و فروش‌های کلان انجام می‌دادند سودهای میلیاردی بردند و برخی از مردم که شناخت چندانی از بازار نداشتند و با هدف سود مقداری طلا را به صورت موقتی خریدند ضرر کردند. اما ضرر اصلی و ماندگار برای طلافروشان بود که احتمالا تا مدت‌های طولانی بازار آن‌ها درگیر رکود خواهد بود و مردم توان خرید طلا را ندارند.


رونق سکه اما رکود طلا

اگرچه بازار خرید و فروش سکه مدتی رونق داشت و به شدت تقاضا برای خرید سکه بالا بود، اما طلای معمولی هیچ طرفداری نداشت و این در حالی است که سود اصلی خرید و فروش مغازه‌داران طلا فروش بر پایه همین طلاهای معمولی و اجرت‌دار است. این رکود به دلیل این‌که خیلی از مردم در این مدت ضرر کردند احتمالا ادامه‌دار خواهد بود، به علاوه مردم در چنین شرایط بی‌ثباتی زیاد سراغ طلاهای معمولی و اجرت‌دار نمی‌روند که ضرر آن بالاست، بلکه بیشتر سراغ سکه یا حداقل طلاهای شکسته، آب شده و دست دوم خواهند رفت.

همین امر باعث شده تعدادی از طلا فروشان کرمانشاه در این مدت کرکره مغازه خود را پایین بکشند، چون ظاهرا مشتری در بازار وجود ندارد.یکی از طلافروشان کرمانشاه درباره رکود بازار می‌گوید: طی 4 ماه اخیر بسیاری از مغازه‌داران حتی اجاره ملک خود را هم در نیاوردند و برخی مغازه‌هایشان را برای واگذاری گذاشته‌اند.

« رضا خسروانی» ادامه می‌دهد: مردم دیگر توان خرید طلایی که قیمت آن با اجرت و ارزش افزوده و... هر گرم به بیش از 300 هزار تومان می‌رسد را ندارند، حتی کسانی که اول ازدواجشان هست نیز دیگر طلای زیادی نمی‌خرند. این طلافروش کرمانشاهی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، یادآوری می‌کند: در گذشته بازار طلافروشان کرمانشاه پر از مردم بود و مغازه‌داران روزی حداقل 10 گرم طلا می‌فروختند اما اکنون برخی مغازه‌ها حتی یک گرم فروش در روز هم ندارند.


خرید طلا با هدف سرمایه‌گذاری

« اسماعیل محمدی» یکی دیگر از طلافروشان کرمانشاهی است و از این‌که مردم به سمت خرید طلای دست دوم و شکسته روی آورده‌اند یاد می‌کند. وی می‌گوید: در چنین شرایط بی‌ثباتی مردم دیگر حاضر نیستند اجرت بابت خرید طلا بدهند و هنگام فروش آن ضرر کنند. این طلافروش معتقد است: بیشتر افرادی که اکنون طلا می‌خرند به قصد مصرف نمی‌خرند، بلکه هدف آن‌ها سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول‌شان است و از این رو سراغ طلای نو و اجرت دار نمی‌روند. محمدی با بیان این‌که مردم سکه را نیز به طلا ترجیح می‌دهند، اظهار می‌کند: این شرایط باعث شده طلافروشان دچار رکود شدید شوند و از پس هزینه‌های اجاره و برق مغازه هم برنیایند. به گفته این بازاری، برخی از مغازه‌داران در این مدت برای این‌که پول برق اضافه برای مغازه هایشان نیاید حتی به مغازه نمی‌آمدند.


راه بازگشت ثبات 

رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با اشاره به نوسانات اخیر قیمت طلا می‌گوید: این نوسانات فقط ناشی از تغییر قیمت دلار است، زیرا قیمت اونس طلا بر اساس دلار محاسبه می‌شود. «مجتبی فیروزی» ادامه می‌دهد: تنها راه بازگشت ثبات به بازار طلا و کاهش قیمت آن برنامه‌‌ریزی برای ثبات قیمت دلار و پایین آمدن نرخ آن است. وی پیش بینی می‌کند: در شرایط کنونی مردم کم کم طلا و سکه‌هایی که از قبل خریده‌اند را به بازار می‌آورند و می‌فروشند و فعلا خرید طلا انجام نخواهد شد و از این رو احتمالا شاهد یک دوران رکود شدید و طولانی در بازار طلا خواهیم بود.

فیروزی تصریح می‌کند: اکثر مردمی که طلا خریده‌اند، اکنون با کاهش قیمت آن ضرر می‌کنند و فعلا سراغ خرید طلا نمی‌آیند. رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با بیان این‌که مردم بیشتر برای حفظ ارزش پول خود سراغ خرید و فروش طلا می‌روند، اضافه می‌کند: اغلب مردم سراغ طلای معمولی نمی‌روند و بیشتر سکه و یا طلای دست دوم می‌خرند تا کمتر ضرر کنند. به گفته فیروزی، گرانی کمر بازار طلای کرمانشاه را شکسته است، به‌طوری که نه بازاری می‌تواند بفروشد و نه مشتری قدرت خرید طلا را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید