• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27555
+
-

مخلوط دوغ و دوشاب

 خبر:  فرامرز توفیقی، نماینده کارگری شورای‌عالی کار، در یادداشتی که محور اصلی آن درخواست ‌ترمیم قدرت خرید حقوق‌بگیران است، به قیمت‌های اعلامی بانک مرکزی در حوزه خرده‌فروشی تاخته و آن را بی‌اعتبار دانسته است. به‌زعم او این اقدام بانک مرکزی با هدف جلوگیری از اعلام شیب بیش از 75درصدی افزایش هزینه‌های معیشت زندگی کارگران انجام می‌شود که نه‌تنها بار روانی افزایش قیمت‌ها را نمی‌کاهد، بلکه داغی بر داغ‌های دیگر طبقه دستمزدبگیر اضافه می‌کند.
 نقد: جهش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها در سطح بازار، معیشت همه ایرانیان به‌ویژه قشر کارگر را متأثر کرده است. در این وضعیت، به درخواست نمایندگان کارگری، جلسات شورای‌عالی کار برای یافتن راهکارهای جبران قدرت خرید کارگران برگزار شد و در این مسیر، روزنامه همشهری نیز براساس رسالت اجتماعی خود بارها با انتشار گزارش‌های مستند به آمار، جبران کاهش قدرت خرید کارگران را پیگیری کرده است. درخواست نمایندگان کارگری برای جبران قدرت معیشت حقوق‌بگیران مبتنی بر قانون و برای حل یک مشکل بزرگ انجام شده و کاملا مستند به سبد معیشتی بوده است که در دی‌ماه سال گذشته مورد توافق شرکای اجتماعی قرار گرفت.

در این مسیر، بهترین و منصفانه‌ترین کار همان است که کارگران از ابتدا آغاز کرده و با استناد به آمار رسمی، حمایت دولت و کارفرمایان از افت قدرت خرید کارگران را خواستار شده بودند. فعلا آمارهای خرده‌فروشی بانک مرکزی از بازار تهران، یکی از نزدیک‌ترین گزارش‌های آماری به واقعیت بازار است که در آن، هم قیمت میادین میوه و تره‌بار و هم قیمت خرده‌فروشی در سطح بازار اعلام می‌شود. افزایش هزینه‌های معیشت یک اتفاق واقعی و پذیرفته شده است اما اینکه نماینده کارگران بخواهد این واقعیت را با شبهه افکنی در آمارها توجیه کند یا درجه بحرانی بودن آن را افزایش دهد نمی‌تواند کمکی به تحقق هدف بازآرایی قدرت خرید کارگران باشد. برای مثال بانک مرکزی در هفته منتهی به 19مرداد قیمت هر کیلو تخم‌مرغ را 19هزار و 200تومان، قند را 4600هزار تومان و گوشت مرغ را 10هزار تومان اعلام کرده که با واقعیت بازار در هفته مورد گزارش اختلاف چندانی نداشته است. پس فعالان کارگری به‌جای انتقاد به آمارهای تقریبا واقعی و مخلوط کردن دوغ و دوشاب، همان مسیر کارشناسی و مبتنی بر محاسبات درست را که تاکنون داشته‌اند برای کمک به کارگران ادامه دهند که هم نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت و هم از نظر آمار شائبه‌ای در آن وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :