• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27554
+
-

دلار آمریکا در ایران از یورو سبقت گرفت

اتفاق عجیب در بازار ارز ایران؛ ارزش هر دلار آمریکا روز گذشته دست‌کم تا لحظه تنظیم این گزارش از یورو فراتر رفت؛ اتفاقی نادر و بی‌سابقه که نشان از افزایش تقاضای سفته‌بازی، خدماتی و سرمایه‌گذاری روی دلار آمریکا دارد. آغاز افزایش قیمت هر دلار آمریکا در بازار ارز ایران از روز پنجشنبه آغاز شد به‌گونه‌ای که روند قیمت دلار آمریکا در هفته گذشته در حالی رو به کاهش بود که روز پنجشنبه قیمت فروش هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر تقاضای خدماتی و سرمایه‌گذاری افزایش یافت. این در حالی بود که قیمت هر یورو روند باثبات‌تری را تجربه کرد. به گزارش همشهری، ارزش برابری هر یورو در برابر ریال ایران که پس از رونمایی از قیمت‌ها در بازار دوم ارز در 17مردادماه به بالای 10هزار تومان رسیده بود در پایان معاملات صرافی‌های مجاز در روز پنجشنبه به 9377تومان رسید. به این ترتیب ارزش فروش هر یورو در صرافی‌های مجاز ایران در این مدت 145تومان کاهش یافته اما دلار هم که تا روز چهارشنبه همسو با یورو روند کاهش قیمت را سپری می‌کرد در روز پنجشنبه گذشته دوباره به 8809تومان رسید تا نسبت به 17مردادماه رشدی 22تومانی را تجربه کند.

دیروز میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز به 9754تومان رسید درحالی‌که ارزش فروش هر یورو به 9311تومان رسیده بود. سبقت 443تومانی هر دلار آمریکا از یورو یک اتفاق بی‌سابقه به شمار می‌رود درحالی‌که انتظار می‌رفت در روزهای آینده با تقویت عرضه ارز در بازار دوم و اجرایی شدن بسته بانک مرکزی برای تأمین تقاضای خدماتی و سرمایه‌گذاری قیمت ارزهای خارجی بازهم تعدیل شود، البته اختلال در عرضه ارز، احتمالا ناشی از عملکرد بازیگران اصلی بازار دوم، شامل ارز صادراتی پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و فلزات رنگین باعث شده تا انتظار دولتمردان برای کاهش تدریجی قیمت ارز به تأخیر بیفتد. چهارشنبه هفته گذشته هم حسن روحانی، رئیس‌جمهور و هم عبدالناصر همتی در نخستین اظهارنظر ارزی خود پس از اجرای بسته جدید ارزی، از تعدیل قیمت ارز در هفته‌های آینده خبر دادند. اظهارنظری که به‌زعم برخی فعالان بازار و البته مردم این تلقی را به همراه داشت که احتمال دارد دولت و بانک مرکزی مصمم به کاهش قیمت ارز از طریق مداخله بانک مرکزی هستند، اما به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی به مداخله زودهنگام ارزی تمایلی ندارد و منتظر است با افزایش حجم معاملات در بازار دوم قیمت‌ها اصلاح شود.

پایداری بازار ارز تا 2هفته دیگر

در این میان دبیرکل کانون صرافان ایران هم با بیان اینکه هنوز تقاضاهای اصلی در بازار ارز، غیرواقعی است، گفت: اگر این تقاضاها کنار رود، بازار تا دو هفته آینده به پایداری می‌رسد و می‌تواند به تقاضای ارز خدماتی پاسخ دهد. رضا ترکاشوند در پاسخ به اینکه «آیا از زمان اجرای سیاست‌های جدید ارزی، بانک مرکزی هیچ ارزی به بازار تزریق نکرده است؟» گفت: بانک مرکزی هیچ ارزی به شکل ارز مداخله‌ای تزریق نکرده و اگر انجام داده به‌عنوان فروشنده عادی عرضه کرده است. وی درباره اینکه چرا هنوز بازار ارز پس از بازگشایی صرافی‌ها به تعادل مورد نظر نرسیده است، گفت: هنوز تقاضای اصلی در بازار، تقاضاهای غیرواقعی است؛ یعنی ارز را برای انتقال سرمایه از کشور و نگهداشت سرمایه می‌خواهند. ترکاشوند تأکید کرد: این مشکل ریشه در مباحث سیاسی و اجتماعی داشته و ربطی به اقتصاد ندارد؛ اگر این دو تقاضا را از بازار کنار بگذاریم، حجم تقاضا برای ارز خدماتی اعم از مسافری، دانشجویی و درمانی تغییری نکرده است. وی گفت: اگر این خواسته‌های غیرواقعی از بازار کنار گذاشته شود، بازار تا یکی دو هفته دیگر به پایداری می‌رسد و می‌تواند به تقاضاها پاسخ دهد. ترکاشوند تأکید کرد: منظور از پایداری بازار، پایداری در تأمین ارز خدماتی است که برعهده صرافی‌ها گذاشته شده؛ اگر صرافان در مقابل سیستم‌های نظارتی و قضایی احساس امنیت کنند، خودشان ارز بازار را تأمین می‌کنند.



   پتروشیمی‌ها همکاری نمی‌کنند

عرضه کنترل شده ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار دوم ارز به گفته فعالان بازار ارز باعث اختلال در روند اصلاح نرخ ارز شده است، البته بانک مرکزی هنوز آمار دقیقی از میزان عرضه ارز در بازار دوم ارائه نداده و به‌نظر می‌رسد پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند به جای عرضه منظم و متناسب با تقاضای واقعی در بازار دوم، ارز ناشی از صادرات خود را در بازار غیررسمی یا از کانال صرافی‌ها عرضه کنند که نرخ ارز در این بازار بیشتر از بازار دوم برآورد شده است. خبرگزاری مهر به نقل از برخی صرافان گزارش داده که بهتر است فهرست عرضه‌کنندگان ارز در سامانه نیما شفاف منتشر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید