• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27505
+
-

تحریم‌های آمریکا ترکیه را به اتحادیه اروپا نزدیک کرد

بعد از حمایت مرکل از ثبات اقتصادی ترکیه، وزیران دارایی فرانسه و ترکیه برای افزایش همکاری‌های مالی میان 2 کشور توافق کردند


بحران بی‌سابقه میان ترکیه و آمریکا همچنان ادامه دارد؛ از یک‌سو روزبه‌روز به تعداد حامیان جهانی ترکیه در مواجهه با تحریم‌های ناگهانی آمریکا اضافه می‌شود و از سوی دیگر، آثار منفی این تحریم‌ها نیز روزبه‌روز در اقتصاد و ارز ملی ترکیه بیشتر به چشم می‌آید.

 با وجود این، دادگاه عالی ترکیه روز گذشته برای سومین‌بار تقاضای آزادی اندرو برانسون را رد کرد؛ کشیش آمریکایی که بیش از 2سال است در زندان و اقامت اجباری به‌سر می‌برد و به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، دچار مشکلات جسمی است. برانسون، سال2016 و به فاصله کوتاهی بعد از شکست کودتا، توسط نیروهای امنیتی ترکیه در کلیسای قیامت ازمیر دستگیر شد.
اردوغان نیز روز گذشته بار دیگر به تندی در برابر سیاست‌های واشنگتن واکنش نشان داد و گفت: ترکیه هرگز در برابر کسی که روزی خود را شریک استراتژیک معرفی کرده و روزی دیگر ما را به هدف راهبردی خود تبدیل می‌کند، تسلیم نخواهد شد.


حمایت مستقیم فرانسه از اقتصاد ترکیه
درحالی‌که حمایت کشورهایی نظیر روسیه، ایران، چین و... از مواضع ترکیه در برابر تحریم‌های آمریکا طبیعی به‌نظر می‌رسید، ورود جدی قدرت‌های اروپایی به این بحران، با توجه به تنش‌های جدی این کشورها با دولت اردوغان برای بسیاری از رسانه‌ها قابل توجه بوده است؛ حمایت‌هایی که نقطه آغاز آن، تماس‌های تلفنی جداگانه آنگلا مرکل و امانوئل مکرون با رجب طیب اردوغان با موضوع حمایت از ثبات اقتصادی ترکیه بوده است. در ادامه، روز گذشته وزیران دارایی فرانسه و ترکیه توافق کردند تا اقدامات مشترکی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا انجام دهند. براساس بیانیه وزارت دارایی ترکیه، قرار است همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و مالی میان ترکیه و فرانسه تقویت شده و هیأت‌های اقتصادی 2کشور نیز تا کمتر از 10روز در پاریس با یکدیگر دیدار کنند؛ توافقی که تشکر وزیر دارایی ترکیه از رئیس‌جمهور و همتای فرانسوی‌اش را به همراه داشته است.

این در حالی است که مقامات ارشد دولت روسیه نیز طی روزهای گذشته به تندی علیه تحریم‌های ترکیه واکنش نشان داده‌اند؛ اگرچه مسکو تا این لحظه اقدام عملی برای کمک به اقتصاد ترکیه انجام نداده است. از سوی دیگر، حمایت مالی کشورهای عربی از اقتصاد ترکیه نیز در سطح قابل توجهی در جریان است.

در این زمینه و به فاصله یک روز بعد از اعلام سرمایه‌گذاری 15میلیارد دلاری قطر در ترکیه، رئیس بانک مرکزی قطر اعلام کرد، این کشور به‌دنبال ایجاد خط تبادل ارزی مستقیم با بانک مرکزی ترکیه است تا تجارت دوجانبه میان دوحه و آنکارا بیش از هر زمان دیگری تسهیل شود. علاوه بر این، دولت کویت نیز تجار این کشور را به سرمایه‌گذاری در ترکیه و خرید ارز ملی این کشور تشویق می‌کند. تمام اینها در حالی است که به گفته خبرگزاری ترک‌پرس، قرار است به‌زودی هیأتی متشکل از 59 تاجر چینی، ازجمله «جاک ما» برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور به ترکیه سفر کنند.


آثار منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ترکیه
با وجود این، آثار منفی تحریم‌های دولت ترامپ بر ارزش لیر و وضعیت کلی اقتصاد ترکیه چشمگیر بوده است، به‌طوری‌که روز گذشته و بعد از بهبود نسبی ارزش لیر در جریان سفر امیر قطر به آنکارا، بار دیگر ارزش این واحد ارزی 5درصد سقوط کرد. از سوی دیگر انتشار گزارش مؤسسه مالی استاندارد پورز از وضعیت ملی ترکیه تا حد زیادی مورد استقبال رسانه‌های عربی مخالف این کشور قرار گرفت. این مؤسسه مالی با اشاره به نوسانات شدید لیر و پیش‌بینی رکود اقتصادی برای سال آینده ترکیه، رتبه اعتباری ترکیه را به منطقه «بسیار کم‌ارزش» تنزل داده است.

استاندارد پورز همچنین پیش‌بینی کرده است که تورم ترکیه طی 4‌ماه آینده ۲۲درصد اوج خواهد گرفت. همچنین گفته شده است تضعیف لیر بر شرکت‌های بزرگ بدهکار در این کشور فشار وارد کرده و به‌طور قابل ملاحظه‌ای خطر تأمین مالی برای بانک‌های ترکیه‌ای را افزایش داده است. براساس این گزارش، اقتصاد ترکیه در سال2019 کوچک خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید