• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27484
+
-

شهردار تهران در بازدید از پروژه‌های عمرانی اعلام کرد

بهره‌برداری از 2 پروژه ‌بزرگ شهری تا مهر

تونل آرش- اسفندیار و دوربرگردان مدرس- نلسون ماندلا تا بازگشایی مدارس به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار
بهره‌برداری از 2 پروژه ‌بزرگ شهری تا مهر

محمد سرابی | خبر‌نگار:

شهردار تهران دیروز در بازدید صبحگاهی از چند پروژه شهری، از افتتاح تونل  آرش - اسفندیار و دوربرگردان مدرس- نلسون ماندلا تا قبل از باز‌شدن مدرسه‌ها خبر داد.

اولین محل بازدید صبحگاهی سیدمحمدعلی افشانی، پروژه‌ تونل «آرش ـ اسفندیار» بود. رانندگانی که از خیابان ولیعصر وارد بزرگراه نیایش می‌شوند بعد از طی مسافت کوتاهی متوجه یک تغییر مسیر کوچک به سمت چپ می‌شوند اما هیچ‌یک از آنها در این لحظه به پشت سر خود نگاه نمی‌کنند. درست از جایی که خودرو‌ها از مقابل ستاد پروژه تونل آرش- اسفندیار عبور می‌کنند و از زیر پل بتنی می‌گذرند؛ یک مسیر شیب‌دار، درست از وسط بزرگراه راه خود را باز می‌کند و به زیر زمین‌ می‌رود. نیازی به محصور کردن ورودی نیست زیرا هیچ راننده‌ای تصور نمی‌کند که در مسیر خلاف جهت و به فاصله کمتر از یک دقیقه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تونل‌ شهری کشور را ببیند.

حجم کل خاکبرداری در پروژه تونل نیایش- اسفندیار 159هزارمترمکعب و حجم گودبرداری برای ساخت رمپ‌های آن 68هزار مترمکعب است. به گفته شهردار تهران، اعتبار کل این پروژه 250میلیارد تومان است که شهرداری 190میلیارد تومان از آن را پرداخت کرده است و بنا به برنامه‌ریزی‌ها قبل از آغاز سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسد.

این تونل 1400متری که ترافیک را از شرق بزرگراه مدرس به سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هدایت می‌کند، پیشرفت 95درصدی داشته است. بخش اصلی ساخت‌وساز درون تونل پایان یافته و جت‌فن‌های سقف آن نیز نصب شده است. در قسمتی از تونل مسیر رفت و برگشت در کنار هم و در قسمتی از آن روی هم قرار دارند و سطحی دوطبقه می‌سازند. بنا به اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، پروژه تونل نیایش- اسفندیار در شهریور سال 1394 آغاز شده است. با بهره‌برداری از هفتمین طرح تونلی شهر تهران، دسترسی‌های شرقی- غربی در یکی از پرتراکم‌ترین مناطق پهنه شمالی پایتخت تسهیل خواهد شد. گشایش این تونل، مشکلات ترافیکی ناشی از قطع ارتباط معابر شرقی- غربی منطقه با بزرگراه شهید مدرس و خیابان ولیعصر را به حداقل خواهد رساند.



دوربرگردان الهیه

خودروی حامل شهردار، محسن هاشمی رئیس شورای شهر به همراه ایرج معزی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران پس از عبور از تونل و خروج از سمت دیگر آن در خیابان آرش، وارد بزرگراه شهید مدرس شد. دومین پروژه‌ای که این گروه از آن بازدید کرد، دوربرگردان مدرس- نلسون ماندلا بود که امکان تغییر جهت حرکت در شمال بزرگراه مدرس را فراهم می‌کند. با پایان ساخت این دوربرگردان روگذر، خودرو‌هایی که از خیابان نلسون ماندلا خارج می‌شوند یا از سمت پل پارک‌وی به طرف مدرس جنوب می‌آیند، می‌توانند به سمت مدرس شمال تغییر جهت دهند و وارد الهیه شوند. بخش دیگری از خودرو‌ها نیز که پیش از این باید مسافت زیادی را به سمت جنوب طی می‌کردند با عبور از روی این دوربرگردان مسیر خود را عوض خواهند کرد. این طرح 450متر طول و 22میلیارد تومان هزینه ساخت دارد.

تعیین تکلیف هیأت مدیره بانک شهر

 شهردار تهران همچنین در مورد تعیین تکلیف مدیرعامل بانک شهر گفت:‌ اعضای هیأت‌مدیره معرفی شده و مراجع ذیصلاح در حال‌ بررسی صلاحیت آنها هستند. به محض اینکه اعضای هیأت مدیره تعیین تکلیف شوند در جلسه‌ای مسئله مدیرعامل نیز رفع می‌شود. وی با شرح اینکه هر سه پروژه‌ای که در این روز از آنها بازدید کرده است، مراحل پایانی خود را طی می‌کنند و2 پروژه تا پایان شهریور افتتاح می‌شوند،  گفت‌: به‌زودی بازدیدی از خط 6 مترو خواهم داشت و اعلام خواهم کرد که چه تعداد پروژه‌ دیگر و چند ایستگاه در این مسیر افتتاح خواهد شد.

افشانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و تعیین تکلیف شهردار تهران براساس این قانون، گفت‌: فعلا مصوبه به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شده تا ایرادات آن برطرف شود و بعد از نهایی شدن این مصوبه در شورای نگهبان باید دید شامل حال چه کسانی خواهد شد. درصورت تعیین قانون ما تابع آن خواهیم بود.

اتصال 3 بزرگراه بزرگ در شمال



پس از دوربرگردان الهیه، مدرس سومین مقصد شهردار تهران در بخش انتهایی بزرگراه صیاد شیرازی بود. بخش شمالی این بزرگراه باید به محل تقاطع 2بزرگراه ارتش و امام علی متصل شود اما 1300متر از آن باقی مانده است. کارگاه این پروژه شامل سطوح مختلف از پل‌های چندطبقه بود که هرکدام بخشی از ترافیک انتهایی صیاد شیرازی را به 2 بزرگراه دیگر هدایت می‌کرد. با اینکه بخش‌های زیادی از ساخت‌وساز‌ها باقی‌ مانده بود اما مجری پروژه با تأکید بر اینکه طرح 81درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، در حضور شهردار اطمینان داد که عملیات عمرانی تا  اواسط پاییز به پایان خواهد رسید. به گفته افشانی، برای ساخت مجموع این اتصالات 126میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود که دوربرگردان روگذر و قسمت انتهایی مسیر 40میلیارد تومان از آن را به‌خود اختصاص داده است. او همچنین درباره استحکام‌بخشی و تعیین ضخامت بخش‌های مختلف خاک‌ریزی‌ها به مجری پروژه تذکراتی داد و بر استفاده از گیاهان بومی منطقه در فضای سبز اطراف بزرگراه و تقاطع تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید