• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27476
+
-

روزگار بهتر مازندران با صادرات

میزان صادرات کالا از نوشهر، امیر‌آباد، آمل، ساری و فریدونکنار 14 درصد بیش از سال گذشته است

تجارت
روزگار بهتر مازندران با صادرات

شهرام سوادکوهی| ساری - خبرنگار:

چندین سال است که مسئولان استان در تلاشند میزان صادرات محصولات تولیدی مازندران را افزایش دهند. موانع زیادی در مسیر صادرات محصولات استان وجود دارد که به مرور برداشته می‌شوند؛ اما به اعتقاد خود مسئولان و مدیران ارشد مازندران، هنوز سهم مازندران به عنوان استانی که مرز آبی با کشورهای شمالی ایران دارد، از درآمدهای ارزی صادراتی در جایگاهی نیست که قابل اتکا باشد. همین ظرفیت‌های مهم مازندران سبب شد که استاندار مدتی پیش عنوان کند سهم این استان از صادرات محصولات غیرنفتی باید به مرز 3 میلیارد دلار در سال برسد. رقمی که از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی شاید غیرقابل باور و برای دو، سه سال آینده تقریبا دست‌نیافتنی باشد، اما «محمد اسلامی» معتقد است این اتفاق چندان دور از انتظار نیست و می‌تواند با همکاری نهادها و برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی محقق شود. 

نماینده عالی دولت در مازندران بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های موجود در استان برای رشد صادرات و درآمد مازندران از این بخش را یک ضرورت می‌داند و بر این باور است که مسیر دریای خزر به عنوان فرصتی طلایی برای صادرات می‌تواند نقش مهمی برای تحقق صادرات 3 میلیارد دلاری مازندران داشته باشد. هدفی که استاندار مازندران عنوان کرده باید با برنامه‌ریزی تا پایان برنامه ششم توسعه محقق شود. 


رشد صادرات

از سر گرفتن تحریم‌ها توسط امریکا، اختلالاتی در مبادلات تجاری ایران و کشورهای دیگر ایجاد کرد، اما آمار نشان می‌دهد که صادرات از مازندران در همین وضعیت هم روند مناسبی دارد و نسبت به سال گذشته رشد محسوسی داشت. 
به گفته مدیرکل گمرکات استان مازندران، صادرات کالا از گمرکات مازندران در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش یافته است. 

«علی یوسفی‌منش» می‌گوید: امسال بیش از 272 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 147 میلیون و 90 هزار دلار از طریق گمرکات استان در نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، ساری و دفتر گمرکی آمل از کشور صادر شد که هم از نظر وزنی و هم ارزشی رشد داشت. بنا بر این آمار، کالاهای صادراتی از گمرکات مازندران به 28 کشور جهان عرضه می‌شود که عمده‌ترین مقاصد تجاری گمرکات مازندران کشورهای عراق، افغانستان، قزاقستان، روسیه و ترکیه هستند. فراورده‌های لبنی، مواد غذایی، کالاهای صنعتی، سیمان، مصنوعات چدنی و فراورده‌های نفتی هم از محصولاتی هستند که مازندران صادر می‌‌کند. 


تنوع محصولات صادراتی 

تنوع محصولات صادر شده از مازندران خبر خوبی است که نشان می‌دهد این استان در سال‌های اخیر توانسته بخشی از بازارهای خارجی را برای تولیدات خود در اختیار بگیرد. این موضوع را مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد نیز تایید
 می‌کند. 
«سیاوش رضوانی» می‌گوید: در حال حاضر از این بندر 14 نوع کالا صادر می‌شود که اتفاق بسیار خوبی برای اقتصاد استان، منطقه و کشور است. امسال 25 درصد نسبت به سال گذشته در صادرات افزایش داشته‌ایم. امروز از این بندر نه فقط کالاهای خام، بلکه کالاهای دارای ارزش‌افزوده هم صادر می‌شود. میزان این درآمدها و فعالیت‌ها با انعقاد چند قرارداد مهم برای تولید محصولات و کالاها در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، افزایش خواهد یافت. 

این مسئول با بیان این‌که بندر امیرآباد یک بندر نسل سوم است که علاوه بر واردات کالا، در زمینه صادرات، ترانزیت و همچنین ایجاد ارزش‌افزوده نیز فعال است، می‌افزاید: برای افزایش ظرفیت‌های خدماتی بندر که به افزایش صادرات منطقه کمک می‌کند، اقدامات خوبی انجام شده و در حال انجام است. یکی از اهداف مهم برای توسعه فعالیت‌های بندر امیرآباد، هوشمند کردن همه فعالیت‌های آن است. اکنون در بندر امیرآباد نزدیک به 20 تا 25 درصد امور مشتریان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. تمام ورود و خروج‌ها از کشتی تا انبار و خروج به صورت الکترونیکی قابل رهگیری است و در ورود کامیون‌ها کمترین زمان توقف را داریم. با عملیاتی شدن هوشمندسازی همه فعالیت‌های بندر، کارایی این بندر افزایش چشمگیری خواهد یافت و مشتریان با دغدغه کمتری می‌توانند برای ارسال تولیدات استان از این بندر اقدام کنند. 


امکان تحقق صادرات 3 میلیارد دلاری 

هدف صادرات 3 میلیارد دلاری برای مازندران کمی در ابتدا دور به نظر می‌رسید، اما همه این اقدامات در مسیر تحقق این هدف می‌تواند مازندران را در عرصه صادرات چند گام بزرگ به پیش ببرد. امروز و پس از چند ماه برخی مسئولان استان معتقدند که مازندران می‌تواند به این هدف دست یابد. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران به عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی استان یکی از همین افراد است. «عبدالله مهاجر» بر این باور است که رشد محسوس صادرات از مازندران در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد تحقق هدف صادرات 3 میلیارد دلاری چندان دور از دسترس نیست. وی می‌گوید: سال گذشته مبلغ صادرات استان حدود 400 میلیون دلار بود، اما صادرات مازندران را باید در 2 بخش صادرات تولیدات استان از مازندران و صادرات تولیدات مازندران از سایر استان‌ها بررسی کرد. واقعیت این است که صادرات مازندران نزدیک به دوبرابر شده، اما بخش مهمی از این صادرات از استان‌های دیگر انجام شده است. 

وی می‌افزاید: حجم صادرات ما در 4 ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 14 درصد رشد داشت که اگر این افزایش را به 20 درصد برسانیم، می‌توانیم به چشم‌انداز صادرات 3 میلیارد دلاری استان تا پایان برنامه ششم توسعه برسیم. در 4 ماه نخست سال 1396 از مازندران 129 میلیون دلار کالا صادر شد، اما در مدت مشابه امسال این رقم به 147 میلیون دلار رسید. احتمال می‌دهیم امسال حتی در همین شرایط تحریم‌ها بیشتر از آنچه پیش‌بینی شد صادرات داشته باشیم. 


صادرات از استان‌های همسایه

مهاجر از آماده شدن بسته صادرات 3 میلیارد دلاری اتاق بازرگانی برای رونمایی و ارائه به استانداری خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: اگر می‌‌خواهیم به اهداف مد نظر این بسته برسیم، باید همه کمک کنند تا موانع پیش روی صادرات و بخش خصوصی برداشته شود. همین حالا ظرفیت واقعی صادرات مازندران بیشتر از ارقام اعلام شده است. در اتاق بازرگانی مازندران 225 میلیون دلار گواهی مبدأ صادر کردیم، اما 147 میلیون دلار از خروجی‌های استان صادر شد. این یعنی بقیه کالاها از استان‌های دیگر صادر شد. اگر این آمار را مبنا قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم که با همین شرایط به رقم سالانه 600 میلیون دلار صادرات رسیده‌ایم. البته حجم صادرات استان در 4 ماه دوم و سوم سال بیشتر از 4 ماه نخست است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید