• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27474
+
-

نبرد خیابان با ترافیک مشهد

خبرنگار همشهری از بی‌آر‌تی و مترو تا نرخ تازه تاکسی در شهر را پیگیری کرده است

گفت‌وگو
نبرد خیابان با ترافیک مشهد

آوا جاودانی|  خراسان رضوی - خبرنگار :

روزانه 300 خودرو جدید پلاک وارد خیابان می‌شوند، ماشین‌های فرسوده هم از گردونه خارج نمی‌شوند که نتیجه آن، ترافیک و هزینه سنگین زیست‌محیطی است. 
مشهد پس از تهران، بزرگ‌ترین و پرترافیک‌ترین شهر در کشور است و در سال‌های اخیر ترافیک‌ها و گره‌های ترافیکی مردم این کلان‌شهر را کلافه کرده است و شورای شهر و به تبع آن شهرداری موظف به حل بخشی از ترافیک شهرند. 
عدم اختصاص مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر، تکمیل خط ۳ بی‌آر‌تی، افزایش نرخ تاکسی‌ها و غیره از سوالاتی است که ذهن شهروندان مشهدی را اشغال کرده و برای پاسخ به این سوالات و عملکرد یک ساله شورای شهر پنجم و شهرداری با «مجتبی بهاروند»، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر مشهد، گفت‌و‌گو کردیم. 


 از عملکرد یک سال گذشته این کمیسیون در شورا بگویید. 

۳۵ جلسه کمیسیونی، ۱۶ جلسه کارگروهی، بررسی ۴۸ لایحه، بررسی 4 طرح، ۳۲ مورد مکاتبات و اختصاص ۹۸ درصد بازدید‌ها به حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک از جمله اقدامات کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر در یک سال اخیر بوده است. همچنین فراهم کردن دسترسی به فرصت‌ها، کاهش خطرات زیست‌محیطی، افزایش ایمنی، راحتی و آرامش در سفر، سازگاری سیاست‌های حمل‌و‌نقل با فرهنگ و قابلیت اطمینان به سیستم حمل‌و‌نقل را جزو سیاست‌های کلی حمل‌و‌نقل مشهد و شورای شهر قرار داده‌ایم. 

 چند کارگروه ذیل کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورا تشکیل شده است؟ 

 در این کمیسیون 3 کارگروه ترافیک، حمل‌و‌نقل و قطار شهری تشکیل و در کنار این کارگروه‌ها یک اتاق فکر با حضور صاحب‌نظران و اساتید مجرب حوزه ترافیک راه‌اندازی شده است تا بررسی لوایح و برنامه‌ها به صورت علمی انجام شود. 

 راه‌اندازی خط ۳ بی‌آر‌تی به کجا رسید؟ 

 خط ۳ اتوبوس‌های سریع بین‌شهری (بی‌آر‌تی) تمام مصوبات قانونی را دارد و مانعی برای ادامه احداث این خط نداریم، اما بنا داریم به گونه‌ای عمل کنیم که کمترین آسیب به کسبه برسد.منتظریم تا شرایط مناسب‌سازی پیاده‌روها و پارکینگ تصحیح شود تا مشغول به کار شویم. 

 خط۲ و۳ قطار شهری در چه وضعیتی قرار دارد؟

 بهره‌برداری کامل از خط ۲ قطار شهری تا پایان سال اتفاق می‌افتد و با توجه به هزینه‌های بالای قطار شهری تلاش می‌کنیم تا پایان دوره کاری شورای پنجم خط سوم قطار شهری نیز پایان یابد. 

 شهر مشهد همیشه دچار معضل ترافیکی بوده و در برخی نقاط شهر این معضل به گره ترافیکی تبدیل شده است، برای این مشکل چه راه‌حلی دارید؟ 

 برای حل مشکل ترافیک شهر مشهد راهی به غیر از توسعه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نداریم، باید خطوط ویژه اتوبوس مانند بی‌آر‌تی وجود داشته باشد تا شهروندان ترغیب به استفاده از آن شوند. از طرفی با فرهنگ موجود بین مردم و ماشین‌های تک‌سرنشین اصلاح این روند کاری بسیار دشوار بوده و نیازمند سال‌ها زمان است. 
حدود 6 میلیون سفر در شهر مشهد انجام می‌شود، روزانه 300 خودرو جدید پلاک و وارد خیابان‌ها می‌شوند، ماشین‌های فرسوده هم از گردونه خارج نمی‌شوند که نتیجه آن، ترافیک و هزینه سنگین زیست‌محیطی است. در حوزه نوسازی ناوگان برنامه‌های زیادی در دستور کار قرار داده‌ایم و قصد داریم اگر اتوبوسی هم وارد می‌کنیم برقی باشد تا کمترین آسیب را در محیط‌زیست داشته باشد. 
متاسفانه شهرداری با شرکت‌های حمل‌و‌نقل مشکلاتی دارد. یکی از آن مشکلات این است که سود گرفته شده از این شرکت‌ها آن‌قدر زیاد است که آنها نمی‌توانند ناوگان خود را نوسازی کنند و عملا برایشان توجیه اقتصادی ندارد. 

 اخیرا خبرهایی مبنی بر افزایش کرایه تاکسی شنیده می‌شود که شما هم در برنامه‌های کمیسیون به آن اشاره کردید، آیا نرخ تاکسی‌های شهر افزایش پیدا می‌کند؟ 

 لایحه افزایش نرخ تاکسی‌ها تا ۱۰ درصد برای صحن علنی ارسال شده است. سال گذشته موضوع تاکسی‌های اینترنتی پیش آمد که به خاطر این‌که قواعد بازی اقتصادی را رعایت می‌کردند منجر شد تا تاکسی‌های عمومی تقریبا بازار خود را از دست بدهند.  اگر بخواهیم رقابت داشته باشیم باید نرخ‌ها کنترل شود؛ باید به یاد داشت که اگر نرخ تاکسی‌ها گران شود بازار خود را از دست می‌دهند و نظر شخصی بنده بر این است که گران نشود و اگر افزایش یافت سقف برای آن تعیین شود. 

 ترافیک سنگین میدان جانباز تا تقاطع فرامرز عباسی یکی از گره‌های ترافیکی شهر است؛ برای این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟ 

 در هیچ جای دنیا پلی ساخته نمی‌شود که بلافاصله بعد از آن ماشین‌ها پشت چراغ قرمز باشند. در طرح‌های اولیه ساخت این پل باید تا تقاطع ساجدی ادامه داشته باشد. اگر بتوانیم این پل را بازسازی کنیم ترافیکی در این منطقه نخواهیم داشت. 

نظر شهرداری در اجرای طرح الیزه (طرح ملی کاهش آلودگی هوا) در مشهد چیست؟ و آیا این طرح اجرایی می‌شود؟

شهرداری‌ها را در کشورهای پیشرفته نهاد فرماندهی به سایر نهادهای شهر هستند اما متاسفانه در کشور ما هر کسی در شهر برای خودش تصمیم می‌گیرد. از نظر شهرداری طرح زوج و فرد باید از میدان فردوسی اجرا شود اما نهادهای مختلف باید در این خصوص نظر بدهند. اگر به شهرداری باشد طرح الیزه از فردا باید در شهر اجرا شود. 

 برنامه‌های شورای شهر و شهرداری در زمینه ارتقای فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر چیست؟ 

 جلسات مختلفی برای بررسی وضعیت دوچرخه‌سواری برگزار شده است و با بررسی‌های انجام شده دوچرخه‌سواری در شهر نه‌تنها توسعه‌نیافته بلکه از نظر آماری کمتر هم شده است.  دلیل این اتفاق هم نبود زیرساخت‌های لازم در شهر است. متاسفانه خیابان‌هایی که ساخته شده، مسیر ویژه دوچرخه ندارد و به جای اختصاص قسمتی از خیابان به این نوع وسیله حمل‌و‌نقل، پیاده‌رو ساخته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید