• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27423
+
-

قطار شهری تا 3 سال دیگر به رشت می‌رسد

نماینده رشت: در بودجه سال جاری 15 میلیارد تومان برای این طرح تعیین شده است

توسعه ناوگان حمل ‌و نقل عمومی و راه‌اندازی قطار شهری در نگاه کلی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی مردم را حل کند، اما از طرفی باید مراقب بود تا افزایش ناوگان عمومی مانند قطار شهری، بیکاری و کاهش فعالیت تاکسی‌ها را در پی نداشته باشد.  

به گزارش فارس، تردد جاده‌ای و میان شهری یکی از مسائلی است که مردم با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کنند، بر این اساس مردم همه‌روزه با چنین مشکلاتی مواجه هستند، بنابراین حل این مشکل مهم می‌تواند از اولویت‌های توسعه استان تلقی شود. افزایش ناوگان حمل‌ و نقل شهری و جاده‌ای می‌تواند توسعه اجتماعی و اقتصادی را در پیش داشته باشد، حال سؤال اینجاست مسئولان شهری و جاده‌ای تا چه میزان در توسعه راه‌های ارتباطی و ناوگان حمل ‌و نقل عمومی قدم برداشته‌اند؟ آیا اقدامات مسئولان مربوط در این حوزه کافی بوده است.


منتقدان پروژه قطار شهری 

یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به این‌ که مسئولان باید به مشکلات ما رانندگان توجه کنند، اظهار کرد: نباید افتتاح پروژه قطار شهری به‌گونه‌ای باشد که به کسب‌وکار ما آسیب بزند و مسئولان مربوط باید به این موضوع توجه داشته باشند.
«حسین دلاوری» با اشاره به این‌ که ما با تمامی مشکلات موجود در جاده‌ها کنار می‌آییم افزود: ما رانندگان با توجه به مشکلات موجود حمل‌ و نقل، ساعت‌ها در جاده‌ هستیم تا روزی حلالی را بر سر سفره خانواده خود ببریم.


موافقان طرح

یکی از شهروندان رشتی هم گفت: اگر دلمان می‌خواهد شهر پیشرفت کند باید خودمان را برای هرگونه تغییری آماده کنیم. این طور نمی‌شود که هم پیشرفت استان‌مان را بخواهیم و هم خود دراین رابطه کاری نکنیم.
«حسین صمدی » افزود: نباید منافع شخصی را با منافع شهر گره بزنیم. اگر قرار است قطار شهری در رشت راه‌اندازی شود، بی‌شک با تغییر و تحولاتی همراه خواهد بود.مثلا باید خیلی از اماکن برای ایجاد این امکان شهری تخریب شود؛ البته با رعایت موازین قانونی. همچنین ممکن است در حمل ‌و ‌نقل سنتی هم اختلالی ایجاد شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی از رانندگان تاکسی می‌گویند که این سیستم بیکاری ما را به همراه دارد، البته باید متذکر شوم که باید دید راه‌اندازی قطار شهری در رشت چه میزان ایجاد اشتغال به همراه دارد. مهم منافع و توسعه شهر است.
 « معصومه اسلامی‌خواه » ساکن کوچصفهان است. او هر روز برای رفتن به محل کار خود در شهرک صنعتی رشت چند ساعتی پشت ترافیک وقت خود را از دست می‌دهد. او هم در این باره اظهارکرد: اگر این سیستم حمل ‌و ‌نقل جدید راه‌اندازی شود مشکل بسیاری از کسانی چون من که هر روز باید مسافتی طولانی از خانه تا محل کارمان را طی کنیم حل خواهد شد.

اسلامی خواه افزود: علاوه بر این ترافیک‌های روزانه، در زمان تعطیلات شرایط بسیار دشوارتر می‌شود. به عنوان مثال در روزهای پایانی سال 96 شهر رشت بعد از ساعت‌های 16 به بعد و به‌ویژه در مسیر تردد ما از شهرک صنعتی به کوچصفهان قفل می‌شد و ما زمانی که به خانه می‌رسیدم می‌دیدیم همه وقت خود را ازدست داده ایم.


تعیین بودجه قطار شهری رشت

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این ‌که پروژه قطار شهری از مجلس هشتم در حال پیگیری است اظهار کرد: طرح پروژه قطار شهری در مجلس هشتم به صحن‌ علنی برده شده بود، اما برخی از نمایندگان اعتراض کرده بودند و طرح در صحن رأی نیاورد. در مجلس نهم نیز این طرح به جدول‌های بودجه برده شد، اما متأسفانه با درگیری‌هایی که در آن سال در شورای شهر و شهرداری رشت به وجود آمد این طرح در این فرایند عقب ماند.
«جبار کوچکی‌نژاد» با بیان این‌ که دو بار وزیر کشور برای پروژه قطار شهری در مقاطع مختلف به مجلس آمده بود، گفت: از وزیر بارها سؤال شد که چرا شهرهای دیگر پروژه قطار شهری را شروع کرده‌اند اما در رشت هنوز شروع نشده است؟

وی بیان کرد: در بودجه سال ۹۷ مبلغ 15 میلیارد تومان برای این طرح گذاشته ‌شد و درجلسه‌ای که در سازمان برنامه‌وبودجه داشتیم، این پروژه در جدول‌های بودجه قرار گرفت. نماینده رشت در مجلس با بیان این‌ که در تلاش هستیم در سال ۹۷ و ۹۸ از امتیازات حمل ‌و نقل ریلی که در داخل شهرها وجود دارد استفاده کنیم، گفت: پروژه‌های موجود در جدول‌های بودجه 70 درصد پیشرفت دارند تا در سال ۱۴۰۰ بتوانیم با استفاده از بودجه دولتی و‌ اوراق مشارکت این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. کوچکی‌نژاد با اشاره به این ‌که در حال تغییر پروژه قطار شهری هستیم،‌افزود: در نظر داریم قطار شهری رشت و حومه را از لولمان، خمام، کوچصفهان و امامزاده هاشم‌ تحت عنوان‌حمل ‌و نقل ریلی راه‌اندازی کنیم تا تردد مسافران و مردم به‌ راحتی به مرکز و اطراف شهر انجام شود.


اهمیت هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها 

یک استاد دانشگاه با اشاره به رشد ترافیک در کلان‌شهرها اظهار کرد: امروزه رشد روزافزون وسایل نقلیه و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از وسیله نقلیه مشخص، باعث شده تا هرروز ترافیک عبوری از خیابان‌های شهری سنگین‌تر شود. « علیرضا صلواتی» با بیان این‌ که باید برای حمل ‌و نقل‌ شهری برنامه داشت،گفت: نداشتن برنامه در کاربرد دستگاه‌های مختلف حمل‌ و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و سواری‌های مسافربر شخصی در مراکز مهم شهری باعث بروز مشکلات فراوان شده است. وی با اشاره به اهمیت هماهنگ‌سازی دستگاه‌های مختلف حمل‌ و نقل در کلان‌شهرها بیان کرد: باید شرایط مناسب برای استفاده از وسایل حمل ‌و نقل عمومی مبتنی بر تقاضا و وضعیت شبکه معابر شهری ازسوی مسئولان فراهم شود.


ضرورت بررسی ابعاد اجرای طرح قطار شهری 

یک استاد دانشگاه در رشت بر ضرورت بررسی ابعاد طرح قطار شهری رشت تاکید کرد و گفت: توسعه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی و ایجاد قطار شهری در نگاه کلی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی مردم را کم کند، اما از طرفی باید مراقب بود تا افزایش ناوگان عمومی مانند قطار شهری، بیکاری و کاهش فعالیت تاکسی‌ها را در پی نداشته باشد.
« علیرضا صلواتی» اظهارکرد: بنابراین باید برای حل مشکلات مطرح‌شده و اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز، تمامی جوانب سنجیده شود و بی‌تردید تمامی این مواردی که توسط مسئولان مطرح شد مستلزم فرهنگ‌سازی بین مردم بوده تا فرهنگ استفاده از ناوگان حمل ‌و نقل عمومی را فراگیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید