• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27421
+
-

تلاش برای جهانی‌شدن بسطام و جنگل ابر

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر ضرورت ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و جنگل ابر شاهرود تأکید کرد و گفت: بستر جهانی شدن این مجموعه با همکاری دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌شود زیرا بدون مشارکت دستگاه‌های اجرایی این اقدام به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید از بافت تاریخی سمنان و شماری از کاروانسراهای استان، با بیان اینکه ثبت جهانی چشمه‌علی دامغان، کاروانسراهای استان و مجموعه تاریخی بسطام شاهرود در دست پیگیری است، تأکید کرد: چشمه‌علی یکی از باغ‌های مهم کشور است و چنانچه ساماندهی شود می‌تواند به ۹باغ تاریخی و جهانی کشور اضافه شود.

وی ثبت جهانی چشمه‌علی دامغان را در جذب گردشگر به منطقه مؤثر دانست و افزود: این باغ براساس مستندات و عکس‌‌های تاریخی دارای ساختار باغ‌های ایرانی بوده و باید با حذف ساختمان‌های الحاقی و انجام پروژه‌های مرمتی به ساختار سابق خود بازگردد. معاون میراث فرهنگی کشور در بازدید از کاروانسراهای تاریخی استان سمنان نیز گفت: بسیاری از کاروانسراهای تاریخی استان ازجمله کاروانسرای سنگی و آجری آهوان، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار ندارند و دچار آسیب‌هایی شده‌اند.

طالبیان خواستار تعیین تکلیف کاروانسراهای استان سمنان شد و تأکید کرد: کاروانسراها در صورت رها بودن، دچار آسیب و فرسایش‌‌های بیشتری می‌شوند. وی در بازدید از بافت تاریخی سمنان گفت: سازمان میراث فرهنگی به اتفاق شهرداری سمنان و مجموعه دست‌اندرکار و سازمان بازآفرینی شهری در حال تدوین حداقل 2محور تاریخی برای بازسازی و احیا در بافت تاریخی سمنان است. به‌گفته طالبیان، مرمت و حفاظت آثار تاریخی واقع در این 2محور، بازآفرینی آثار فراموش‌شده براساس اسناد تاریخی، کف‌سازی‌، بدنه‌سازی‌، استحکام‌بخشی بناها و خانه‌های تاریخی و... است.

این خبر را به اشتراک بگذارید