• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 25 مرداد 1397
کد مطلب : 27284
+
-

یارگیری جهانی ترکیه در مقابل ترامپ

روسیه، آلمان و فرانسه طی روزهای گذشته از مواضع دولت ترکیه در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا حمایت کرده‌اند

گزارش
یارگیری جهانی ترکیه در مقابل ترامپ

بحران در روابط میان آنکارا و واشنگتن همچنان ادامه دارد. درحالی‌که آمریکا تا امروز نتوانسته همراهی چشمگیری در جامعه جهانی و حتی بین متحدان خود در این بحران کسب کند، کشورهای متعددی از مواضع ترکیه در مقابل رفتارهای دولت ترامپ حمایت کرده‌اند؛ از روسیه و ایران گرفته تا کشورهایی همچون آلمان و فرانسه، که به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های مخالفان دولت اردوغان در اروپا طی سال‌های اخیر شناخته می‌شوند؛ به‌طوری که طی روزهای گذشته، مرکل و مکرون در تماس‌های تلفنی جداگانه با رئیس‌جمهور ترکیه از ضرورت حفظ ثبات اقتصادی این کشور سخن گفته‌اند.
دستگاه دیپلماسی ترکیه همچون دیگر نهادهای دولتی این کشور، به شکل قابل توجهی فعالیت‌های خود را برای کمک به اقتصاد ترکیه تشدید کرده است؛ فعالیت‌هایی ازجمله اعزام هیأت‌های دیپلماتیک به کشورهای حاشیه عربی خلیج‌فارس به‌منظور جلب نظر تجار عربی برای سرمایه‌گذاری در بانک‌های ترکیه؛ سفرهایی که گفته می‌شود در کویت و قطر با نتایج مثبتی همراه بوده است. از سوی دیگر، روز گذشته شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان دیدار کرد؛ سفری که از دید بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی، به‌عنوان نشانه‌ای از حمایت تمام‌قد این شیخ‌نشین ثروتمند از اقتصاد ترکیه در برابر فشارهای آمریکا ارزیابی شد.
در ادامه اقدامات دولت ترکیه برای مقابله با سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ، به دستور رجب طیب اردوغان، تعرفه واردات برخی کالاهای آمریکایی، ازجمله خودرو، نوشیدنی و تنباکو از 60 تا 140درصد افزایش یافته است. البته تمام اینها در حالی است که به‌نظر می‌رسد مذاکرات پنهان میان دو طرف همچنان ادامه دارد؛ مذاکراتی که البته فرصت‌های موفقیت آن روزبه‌روز کمتر می‌شود. در این زمینه و بعد از انتشار خبر مذاکرات سفیر ترکیه در واشنگتن با جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به بحران اخیر میان 2کشور گفت، انتظار دارد مشکلات با آمریکا که منجر به افت شدید ارزش واحد پول لیر ترکیه شده حل و فصل شود. البته او برای این انتظار خود یک شرط هم تعیین کرد؛ اول واشنگتن باید دست از تلاش برای اعمال نفوذ بر قوه قضاییه ترکیه بردارد.

اشاره کالین به اندرو برانسون، کشیش آمریکایی است که از سال2016 به اتهام دست داشتن در کودتای ناکام علیه دولت اردوغان توسط نیروهای امنیتی دولت بازداشت شده و همچنان، حتی بعد از انتقال به بیمارستان در اقامت اجباری به‌سر می‌برد. فشارهای شدید دولت ترامپ برای آزادی این کشیش تا‌کنون بی‌نتیجه بوده و روز گذشته نیز، دادگاه عالی ترکیه برای چندمین‌بار تقاضای وکیل برانسون، برای تجدید نظر در حکم زندان وی را رد کرد. این کشیش آمریکایی کیست و چرا ترکیه به این سادگی حاضر نمی‌شود او را آزاد کند؟


اندرو برانسون؛ کشیش یا جاسوس؟

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی 50ساله که بیش از 18‌ماه است در زندان‎های ترکیه به‌سر می‌برد متولد کارولینای شمالی است. او از 27سالگی به‌عنوان مبلغی مسیحی به ترکیه سفر کرده و تولیت کلیسایی کوچک، به نام قیامت در ازمیر واقع در غرب ترکیه را بر عهده دارد؛ کلیسایی که براساس گزارش روزنامه‌های ترکیه، بین 20تا 30مراجع مذهبی دارد. برانسون، پدر 2 پسر است و به گفته وکیلش، کمی پیش از کودتای ناکام سال2016 در آستانه کسب اقامت دائم برای زندگی همیشگی در ترکیه بوده است.
این کشیش آمریکایی به فاصله کمی بعد از پیروزی دولت علیه کودتا، به همراه همسرش درحالی‌که در کلیسا حضور داشتند توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شدند و از آن زمان تا به امروز، مذاکرات فشرده دولت‌های آمریکا (اوباما و ترامپ) با ترکیه برای آزادی وی ادامه داشته؛ مذاکراتی که به‌نظر می‌رسد با توجه به آغاز تحریم‌های جدید دولت آمریکا، کاملا بی‌نتیجه بوده است.
2 اتهام اصلی برانسون، همکاری با حزب کارگران کردستان (که از دید امنیت ملی ترکیه حزبی تروریستی به‌شمار می‌رود) و ارتباط با جنبش خدمت، به ریاست عبدالله گولن است؛ سازمانی که به گفته دولت ترکیه، مسئول اصلی کودتای سال2016 بوده است؛ اتهاماتی که البته بارها از سوی برانسون، دولت آمریکا و حتی شخص عبدالله گولن که اکنون ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست رد شده است؛  برانسون به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بیماری‌های جسمی رنج می‌برد و بر این اساس بارها تقاضای آزادی او مطرح شده است؛ با این حال به‌نظر می‌رسد عزم دولت اردوغان برای پیگیری پرونده این کشیش آمریکایی، که در ترکیه با عنوان جاسوس از او یاد می‌شود جدی‌تر از این حرف‌هاست. حکم درنظر گرفته‌شده برای برانسون درصورت تأیید، دست‌کم 20سال زندان خواهد بود

این خبر را به اشتراک بگذارید