• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27101
+
-

اقبال شهرداری‌ها به اوراق مشارکت

  باوجود عرضه 25هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت شهرداری‌ها در بهار امسال، فقط 11هزار و 998میلیارد ریال آن برای توسعه قطارهای شهری مشهد و اصفهان به فروش رفته که این رقم نسبت به‌مدت مشابه پارسال نزدیک دوبرابر رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، انتشار اوراق مشارکت، یکی از راه‌های تأمین مالی دولت و شهرداری‌ها به شمار می‌رود که در قانون بودجه پارسال و امسال نیز دیده شده است. بند د تبصره 5قانون بودجه سال 96به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده بود تا سقف 50هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند تا حداقل نیمی از آن به طرح‌های قطار شهری اختصاص یابد. از آنجا که بخشی از این اوراق انتشار یافته، سال گذشته به فروش نرفت، اما امسال مجوز مجدد آن صادر شد و 5 کلانشهر تهران، مشهد، اصفهان، اهواز و قم از این ظرفیت برای توسعه قطارهای شهری استفاده کردند؛ مشهد 7هزار میلیارد ریال، اصفهان 5هزار میلیارد ریال، اهواز و قم هر کدام 3هزار میلیارد ریال و تهران 7هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با نرخ سود 20درصدی برای مدت 4سال منتشر کرده‌اند.

از این میان تنها مشهد توانسته همه اوراق مشارکت منتشر شده را در بهار امسال به فروش برساند و اصفهان نیز با رقم فروش 4999میلیارد ریالی در رتبه بعدی است و دیگر کلانشهرها توفیقی در فروش این اوراق نداشته‌اند؛ در بهار سال گذشته شهرداری‌ها در مجموع 6هزار و 458میلیارد ریال اوراق مشارکت فروختند.

این خبر را به اشتراک بگذارید