• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27091
+
-

دستگیری ۱۴۷ تبهکار حرفه‌ای پایتخت


 ۱۴۷ سارق، جاعل و کلاهبردار در عملیات پلیس آگاهی تهران دستگیر شدند. به گزارش همشهری، این افراد به‌صورت باندی اقدام به سرقت، جعل، کلاهبرداری و... کرده بودند و با دستگیری آنها ۱۷ باند زورگیری و کیف‌قاپی، 5 باند سرقت از مغازه و منزل، 2باند جعل و کلاهبرداری و ۱۵ باند سرقت لوازم داخل خودرو منهدم شدند. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت: ۵۷‌درصد دستگیرشدگان سابقه‌دار هستند و میانگین سنی آنها حدود ۳۰ سال است‎.‎ وی افزود:  متأسفانه در تهران خودروی پراید بیشترین آمار سرقت را دارد‎ و ‎نصب جی‌پی‌اس روی خودروها یکی از ضرورت‌هاست که در راستای کاهش سرقت خودروها باید مورد توجه خودروسازان داخلی قرار بگیرد. سردار رحیمی همچنین با اشاره به افزایش سرقت تلفن همراه از شهروندان خواست  مراقب سارقان باشند و حتما سریال گوشی را یادداشت کنند تا در صورت سرقت به پلیس در کشف آن کمک کند. ‎

   وقتی فوق‌لیسانس کامپیوتر دزد شد

یکی از مجرمانی که در این طرح دستگیر شده، جوانی است 27ساله که فوق‌لیسانس کامپیوتر دارد. او با شیوه بیهوشی از طعمه‌هایش سرقت می‌کرد.


چه شد که مردی تحصیلکرده تبدیل شد به یک سارق؟

سال‌ها درس خواندم اما در هر شرکتی که مشغول به‌کار می‌شدم یا تعطیل می‌شد یا حقوق مناسب نمی‌داد، این شد که مجبور شدم سرقت کنم اما چون تازه‌کار بودم خیلی زود گیر افتادم و به زندان رفتم. پس از آزادی هم دوباره به‌دنبال کار رفتم اما جایی به من کار نمی‌دادند، چون سابقه‌دار بودم به همین دلیل در یک پیتزا‌فروشی مشغول به‌کار شدم و ماهی 2میلیون تومان حقوقم بود. چون استعدادم خوب بود خیلی زود در کارم پیشرفت کردم و پیتزازن حرفه‌ای شدم اما این حقوق کفاف مخارج زندگی‌ام را نمی‌داد چون من عاشق لباس‌های مارک‌دار بودم و همیشه دلم می‌خواست ظاهرم شیک باشد؛ این شد که افتادم تو کار خلاف.


با چه شیوه‌ای سرقت می‌کردی؟

به پارک‌های شمال تهران می‌رفتم و در آنجا با افرادی که ظاهری مناسب داشتند و مشخص بود که پولدارند، طرح دوستی می‌ریختم؛ حتی با ترفندی خاص رمز کارتشان را می‌گرفتم. بعد از آنکه اعتمادشان را جلب می‌کردم، داخل نسکافه آنها قرص خواب آور می‌ریختم و طعمه‌هایم پس از نوشیدن آن بیهوش می‌شدند. آنها که از هوش می‌رفتند، ‌اموالشان را سرقت کرده و بعد به طلافروشی رفته و با کارت عابربانک طعمه‌هایم، سکه می‌خریدم.


با چه ترفندی رمز کارتشان را به‌دست می‌آوردی؟

نمی‌توانم فوت‌وفن‌های کارم را توضیح بدهم.


از چند نفر با این شگرد سرقت کردی؟

فکر می‌کنم حدود 15نفر اما حالا که دوباره دستگیر شده‌ام به‌شدت پشیمانم چون دوست ندارم دوباره به زندان برگردم.

سارق عشق مزدا 3



 « سرقت مزدا 3برای من از پراید هم راحت‌تر است». این را سارقی می‌گوید به جرم سرقت مزدا3 دستگیر شده است.


چند تا مزدا3 سرقت کرده‌ای؟

 15تا.  اما همه آنها را خیلی زود رها می‌کردم. من بیشتر به‌خاطر عشقی که به مزدا 3داشتم آن را می‌دزدیدم. با آن دور دور می‌کردم و بنزینش تمام می‌شد، در ورودی پارکینگ ساختمان‌ها رها می‌کردم تا اهالی با پلیس تماس بگیرند و ماشین به صاحبش برسد.


سابقه داری؟

پیش از این 2بار به زندان رفته‌ام؛ یک‌بار به اتهام حمل مواد و یک‌بار هم سرقت مزدا 3. وقتی نخستین‌بار به اتهام حمل مواد به زندان رفتم در آنجا فوت و فن سرقت مزدا 3 را از یکی از زندانیان یاد گرفتم. وقتی آزاد شدم دست به سرقت مزدا 3 زدم اما فقط برای اینکه آرزویم این بود که مزدا 3 داشته باشم.


شغلت چیست؟

فوق‌دیپلم کامپیوتر بودم و در یک شرکت کار می‌کردم اما درآمدم بالا نبود.

   نقشه 3دختر و پسر برای سرقت از مادربزرگ‌ها

2دختر و یک پسر اعضای باندی هستند که با شناسایی پیرزن‌ها در میدان میوه و تره‌بار، از آنها سرقت می‌‌کردند. یکی از پسرها متولد سال 74 است و در گفت‌وگو با همشهری از سرقت‌هایشان می‌گوید.


با چه شگردی سرقت می‌کردید؟

همه کارها را 2 دختر جوان که از دوستانم بودند انجام می‌دادند. من شغلم مسافرکشی است و آنها مدتی قبل به‌عنوان مسافر سوار ماشینم شدند. پس از آشنایی نقشه سرقت کشیدند و من فقط نقش راننده را به‌عهده داشتم. شگردشان این بود که به بازار میوه و تره‌بار در مرکز تهران می‌رفتند و پیرزن‌هایی را که برای خرید میوه به آنجا می‌رفتند شناسایی می‌کردند. بعد هنگام خرید رمزشان کارتشان را به‌دست می‌آوردند و به بهانه اینکه قصد کمک به آنها را دارند اعتمادشان را جلب می‌کردند. پس از آن با چرب زبانی به بهانه اینکه آژانس گرفته و قصد رساندن آنها به خانه را دارند، طعمه‌ها را سوار ماشین می‌کردند و آنها را تا مقابل خانه‌هایشان می‌رساندند. بعد به بهانه استفاده از سرویس بهداشتی وارد خانه‌هایشان می‌شدند و در فرصتی مناسب بی‌آنکه آنها متوجه شوند اموالشان را سرقت می‌کردند.


با کارت‌های عابربانک چه می‌کردند؟

 با کارت‌های عابربانک هم به طلافروشی می‌رفتند و طلا می‌خریدند.


چند نفر را با این شگرد به دام انداختید؟

 3یا 4نفر. کار خلاف را تازه شروع کرده بودیم و من هم نقش پررنگی نداشتم، همه سرقت‌ها را 2 دختر جوان انجام می‌دادند.


مکث

باند بین‌المللی قاچاق لکسوس




در جریان طرح پلیس یک باند بین‌المللی شناسایی شد که اعضای آن در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی فعالیت داشتند. آنها پس از خرید خودروهای لکسوس در کشورهای اروپایی، آنها را به قزاقستان و آذربایجان می‌رساندند و از طریق این کشورها خودروها را وارد ایران می‌کردند. اعضای اروپایی باند پس از آن به اداره بیمه می‌رفتند و به بهانه اینکه خودرو در مرز ایران یا قزاقستان سرقت شده خسارت می‌گرفتند. دیگر اعضای باند نیز تلاش می‌کردند با انتقال قاچاق خودرو به ایران، آن را به مشتریانشان بفروشند. راز این باند مدتی قبل و زمانی فاش شد که خودروی لکسوسی از مرزهای شمالی وارد کشور شد اما به محض ورود به گمرک مشخص شد که این خودرو قبلا شماره‌گذاری شده است. همین موضوع باعث شک مأموران شد  و در چنین شرایطی کارآگاهان اداره دوم پلیس آگاهی وارد عمل شدند و با مکاتباتی که با پلیس بین‌الملل داشتند مشخص شد که این خودروها در کشور ایتالیا، سوئد و نروژ  فروخته شده و مالکان آنها با مراجعه به بیمه اعلام سرقت کرده و خسارت دریافت کرده بودند. در ادامه مشخص شد پای یک باند بین‌المللی در میان است. آنها خودروهای لکسوس را در کشورهای اروپایی خریداری کرده و با توجه به باز بودن مرزهای اروپایی، خودروها را به مرز آسیا می‌آوردند. پس از آن خودروها تحویل کارگزاران می‌شد تا به ایران منتقل شوند و خریداران اولیه خودروها نیز در اروپا  از شرکت بیمه غرامت می‌گرفتند. با تحقیق از 2 کارگزار دستگیر‌شده در تهران، آنها مدعی شدند که از نقشه اعضای این باند بی‌خبر بودند و بابت انتقال هر خودرو 12میلیون تومان پول گرفته‌اند اما تحقیقات از طریق پلیس بین‌الملل برای شناسایی و دستگیری اعضای این باند ادامه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید