• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27085
+
-

شبکه غیرقانونی بزرگان

معاون دادستان رفع فیلتر توییتر را در حالی غیرقانونی خواند که هر روز تعداد بیشتری از مقامات عضو این شبکه اجتماعی می‌شوند

شبکه غیرقانونی بزرگان


محمد کرباسی/ دبیر گروه دانش و فناوری
روز گذشته همزمان با اینکه معاون دادستان کل کشور درخواست وزیر ارتباطات برای طرح موضوع رفع فیلتر توییتر را غیرقانونی خواند؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم به این شبکه مشهور اجتماعی پیوست تا جمع بزرگان و مقامات در شبکه‌ای ممنوعه جمع‌تر شود.

سخنگوی شورای نگهبان در نخستین توییت خود که با ری‌توییت وزیر ارتباطات همراه شد تا اصالت این حساب تأیید شود، اعلام کرده برای اطلاع‌رسانی سریع‌تر و آگاهی‌بخشی بیشتر به خبرنگاران و مردم عزیز و بیان دیدگاه‌ها به توییتر پیوسته است؛ مردمی که بدون استفاده از فیلترشکن‌ها نمی‌توانند در توییتر حاضر باشند و معاون دادستان کل کشور هم بارها از کانال خود در پیام‌رسان سروش اعلام کرده که کسی نباید امید رفع فیلتر آن را داشته باشد.

در آخرین مورد همزمان با پیوستن کدخدایی، عبدالصمد خرم‌آبادی در کانال خود نوشت: درخواست وزیر محترم ارتباطات دایر بر طرح موضوع رفع فیلتر توییتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، درخواستی غیرقانونی و خلاف مبانی حقوقی است. او اعلام کرده اگر کسی فکر می‌کند که طرح مکرر یک درخواست غیرقانونی در رسانه‌ها، منع قانونی آن را مرتفع می‌کند؛ این فکر اشتباه است.

با وجود عضویت مقام‌های سیاسی کشور در این پیام آمده است: توییتر یک شبکه اجتماعی آمریکایی است که کنترل آن در اختیار دشمن است. مدیران این شبکه در فتنه سال 88 صراحتا از فتنه حمایت کردند. هم‌اکنون نیز این شبکه حاوی میلیون‌ها محتوای مجرمانه است که وزارت ارتباطات به لحاظ فنی امکان پالایش حتی یک مصداق آن‌ را ندارد. این در حالی است که فهرست مقام‌ها و وزرای عضو توییتر، این روزها دیگر قابل شمارش نیست و شاید دیگر معدود وزیر و نماینده‌ای را پیدا کنید که در توییتر با مردم در ارتباط نباشد.

به گزارش همشهری، درخواست رفع فیلتر توییتر که غیرقانونی خوانده شده، تنها از سوی وزیر ارتباطات نبوده است. ۶ وزیر و 2 نماینده مجلس یا به‌عبارت دیگر ۸ عضو از ۱۲عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که وظیفه تعیین فیلترینگ را برعهده دارند حدود ۳‌ماه قبل طی نامه‌ای خواستار رفع فیلتر این شبکه اجتماعی شدند. حتی رئیس‌جمهور هم بارها از تلاش خود برای رفع فیلتر توییتر خبر داده است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور که ریاست این کارگروه را برعهده دارد اما در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که مسئله رفع فیلتر توییتر قابل طرح در کارگروه مصادیق نخواهد بود و ربطی به کارگروه ندارد. او گفت: تا وقتی وضعیت توییتر مانند گذشته است دستور قضایی به قوت خود باقی است. این مسئله اشاره به حکمی قضایی دارد که از مشهد برای فیلترینگ این شبکه اجتماعی صادر شده است. وزیر ارتباطات پیش از این اعلام کرده بود که بازپرس مشهد یکی از حوزه‌های صلاحیتش، محلی است و اظهارنظر و حکم قضایی می‌تواند در حیطه شهر مشهد بوده باشد.  به گفته او، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در سال۸۸ توییتر را فیلتر و آن را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ کرده است. وزیر ارتباطات 2 روز قبل هم بار دیگر در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ملی است، اما تصمیمات بازپرس‌ها و قضات محلی است؛ در واقع حکم سراسری برای فیلتر یک نرم‌افزار ازسوی قوه قضاییه صادر نشده است.


خوب ممنوعه!
توییتر در ایران ماجرایی عجیب و باورنکردنی‌ دارد. به‌خاطر نکات مثبت این شبکه و ارتباط با کشورهای مختلف جهان مقام‌های ارشد کشور، نمایندگان مجلس، وزرا و... در آن حضور دارند و به زبان‌های فارسی و انگلیسی در آن توییت منتشر می‌کنند اما برای عموم مردم کشور این شبکه فیلتر است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران چندی پیش به صراحت از تلاش دولت برای رفع فیلتر توییتر خبر داد. او در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت‌های اعمال‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر از سویی و استفاده اکثر مسئولان از این فضا از سوی دیگر و تناقض این وضعیت گفت: اشکال شما به‌نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد. روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شد، گفت: کلید دولت یازدهم نتوانست آن را باز کند، اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را انجام دهد.


نیاز ایران به حضور پررنگ در توییتر
توییتر حالا در جهان تنها یک شبکه اجتماعی نیست و خودش تبدیل به یک رسانه‌ بزرگ شده است که می‌تواند موج‌سازی کند. روسای جمهور و سران کشورهای مختلف قبل از هر جا مواضع‌شان را در توییتر اعلام می‌کنند و این شبکه سریع‌تر از هر خبرگزاری و رسانه‌ای در جهان شده است. در مواقع مختلفی کاربران ایرانی در توییتر موفق شده‌اند با سختی‌های فراوان در این شبکه اجتماعی از کشور دفاع کنند.

آذری‌جهرمی چندی پیش تأکید کرده بود که توییتر ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی، برقراری ارتباط با مردم دنیا و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف است. این شبکه اجتماعی که کاربران می‌توانند ۲۸۰کلمه پیام متنی را به وسیله آن توییت کنند، براساس آخرین آمار رسمی اکنون ماهانه در جهان 336میلیون کاربر فعال دارد. این کاربران به‌صورت روزانه ۵۰۰ میلیون توییت را منتشر می‌کنند که تأثیر مهمی در جهان و عرصه دیپلماسی و خبر دارد. در چنین فضایی در میان ۵۰۰ میلیون توییت در روز کاربران ایرانی اما مجبور به استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به این شبکه هستند که با مشقت بسیار همراه است.

به همین‌خاطر در بسیاری از موارد در نبردهای توییتری، این کاربران کشورهای دیگر هستند که با اینترنت آزاد در مقابل ایرانی‌ها قد علم می‌کنند. کاربرانی که دلشان برای ایران می‌تپد خیلی وقت‌ها آرزو کرده‌اند که حداقل برای دفاع از کشورشان در یک شبکه بین‌المللی دغدغه دسترسی و مشکلات اینترنت را نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید