• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27069
+
-

ضرورت تغییر فرهنگ رانندگی در گیلان

مهسا طالبی|   روزنامه نگار:


گیلان از استان‌های پرحادثه کشور در تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود. سال گذشته ۶۰۰ نفر در جاده‌های گیلان جان باختند. جاده‌های کم‌عرض و با پیچ‌های تند، سخت‌گذر و برخی مناطق کوهستانی و همچنین حضور پرتعداد مسافران در طول سال به افزایش تصادفات کمک کرده است. به جز نقاط حادثه‌خیز که ایمن نمی‌شوند، نوع حرکت و رفتار و در واقع شیوه ناهنجار رانندگی به افزایش تصادفات کمک کرده است.

عامل بیشترین تصادفات اما موتوسیکلت‌ها هستند که به گفته سرهنگ «حسین محمدپور» رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان  ۶۵ درصد از تلفات حوادث جاده‌ای استان مربوط به موتورسواران و عابران پیاده است. از این رو یکی از برنامه‌های پلیس‌راه گیلان، اجرای برنامه‌های آموزشی است.

در این رابطه فرمانده پلیس‌راه استان گفته است: «گیلان در تصادفات موتوسیکلت، رتبه دوم و در تصادفات عابران پیاده رتبه اول کشور را دارد. به این سبب پلیس‌راه گیلان در نظر دارد از طریق برنامه‌های چهره به چهره، روستاییان را با نحوۀ مناسب استفاده از موتوسیکلت و دیگر وسایط نقلیه آشنا کند.» پیش از این لازم بود این برنامه اجرا شود و نیاز است بخش آموزش فرهنگ ترافیک به نهادهای مردمی مرتبط سپرده شود. در دهه اخیر پلیس‌راه کشور هزینه‌های زیادی برای آموزش فرهنگ ترافیک صرف کرده که اثرگذاری اندکی داشته است.

بهتر است در این زمینه پلیس‌راه امور را به سازمان‌های مردم نهاد(NGO) متخصص و با تجربه بسپارد تا با فرهنگ سازی اندکی از معضلات مربوط به تصادفات را کم کند. بخش زیادی از تصادفات در گیلان در حوزه روستاها به دلیل روشنایی نامناسب جاده‌ها، آشکار نشدن نقاط پرحادثه، نداشتن شانه خاکی مناسب و نبود پل‌های عابر پیاده برای ساکنان مسیرهای پرتردد است. پلیس‌راه می‌تواند با ارائه گزارش واقعی و شناسایی این نقاط، موجب کم‌شدن نقاط پرحادثه شود. سال جاری ۹۶ نقطه پرخطر و حادثه ساز در جاده‌های گیلان شناسایی شده است که اداره کل راه برای حذف آن‌ها اقدام سریع نمی‌کند.

در بخش فرهنگ‌سازی اما می‌شود امور را به متخصصان سپرد. با این حال تا کم‌شدن شمار تصادفات، راه زیادی است. کمتر مرد روستایی است که بخواهد حین موتورسواری از کلاه ایمنی استفاده کند. همچنین سرعت بسیار زیاد مانع از برقراری یک سفر ایمن می‌شود. همین موضوعات منجر به رشد تصادفات در استانی می‌شود که جاده‌های مناسبی از نظر زیرساخت ندارد و عموما استاندارد و ایمن نیستند.  با این حال دقت در رانندگی می‌تواند بخش زیادی از تصادفات را کمرنگ کند. قطعا آموزش در مدارس و تاکید به استفاده درست از وسایل نقلیه رویکرد نسل جدید را در حوزه راهنمایی و رانندگی تغییر می‌دهد. اگر تلاش پلیس‌راه گیلان اجرای یک برنامه مدون و حساب شده باشد می‌توان امیدوار بود بخش زیادی از تصادفات در حوزه روستایی کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید