• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 27031
+
-

اقامتگاه بوم‌گردی، خانه بزک‌ شده نیست

اقامتگاه بوم‌گردی، خانه بزک‌ شده نیست

مجتبی جوادیه/کارشناس گردشگری

طرح‌های تشویقی دولت برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی هرچند کارآمد به نظر می‌رسد، اما هدف اصلی تا حد زیادی به بیراهه رفته است. 
افراد فقط با داشتن یک خانه در روستا و شهری که اندکی قدیمی باشد، می‌توانند پس از تجهیز آن را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کنند و تسهیلات هم بگیرند. در صورتی که هیچ آموزشی ندیده‌اند و نمی‌دانند هدف از راه‌انداختن این واحد اقامتی چیست و فقط ظاهرسازی (بزک‌دوزک) می‌کنند.

در این‌که این اقامتگاه‌ها نقش پررنگی در توسعه گردشگری دارد شکی نیست، اما خیلی مهم است که اداره‌کنندگان آن با بوم‌گردی آشنا باشند و فلسفه ایجاد چنین اقامتگاهی را بدانند. دقت کنیم که قرار نیست ما در اقامتگاه بوم‌گردی فقط خدمات اقامتی و پذیرایی ارائه دهیم، بلکه خدمات بوم‌گردی باید ارائه شود. اگر بخواهیم نگاهی گذرا به خصوصیات اقامتگاه بوم‌گردی داشته باشیم، می‌توانیم 3 اصل را مد نظر قرار دهیم: 

اقامت بومی: مکان مورد نظر باید از نظر فیزیکی شکل و ساختار بومی و قدیمی منطقه را داشته باشد. همچنین تجهیزات مورد استفاده در این خانه به‌جز برخی استثناها باید متعلق به همان برهه زمانی و منطقه باشد. میزبانان اهل همان‌جا و مسلط به آداب و رسوم، زبان و فضا باشند و در اداره خانه از اهالی منطقه کمک گرفته شود. حتی می‌توان در اداره آن مثلا طبخ خوراک یا چیدن سفره از خود گردشگران کمک گرفت و حس مهمان را به آنها انتقال داد نه حس مسافر. 

خوراک بومی: همان‌طور که مشخص است خوراک ارائه شده در این‌گونه اقامتگاه‌ها هم باید کاملا بومی و محلی باشد و درباره نحوه طبخ و اجزای تشکیل‌دهنده آن با گردشگران گفت‌وگو شود. حتی می‌توان هنگام صرف غذا در کنار گردشگران بود. خوراک محلی حدالامکان از مواد اولیه منطقه تهیه می‌شود و در سفره‌ای با تزئینات خاص سرو می‌شود. 

 گردش بومی: در کنار اقامت باید برای گردش‌های کوتاه در محل برنامه داشت و این برنامه باید از سوی مسئول اقامتگاه و با هماهنگی بلد محلی اجرا شود. هر منطقه‌ای با توجه به خصوصیات فرهنگی، اقلیمی و مانند این، جاذبه‌های منحصر به خود را دارد و برنامه‌ای برای بازدید از آنها با توجه به زمان موجود ارائه می‌شود. در کنار آن از کارگاه‌های صنایع دستی کوچک خانگی گرفته تا مزارع کشاورزی و دامداری اطراف روستا و شهرها می‌تواند در برنامه گردش بومی قرار گیرد.

 موارد گفته‌شده بسیار گذرا به اهمیت دانش اداره اقامتگاه بوم‌گردی اشاره می‌کند و در این صورت است که اقامتگاه بوم‌گردی در گردشگری و کارآفرینی موفق و تاثیرگذار خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید