• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 27008
+
-

شهردار به ستون صدای همشهری پاسخ می‌دهد

شهردار شیراز: اگر خبرنگاران و مردم پای کار باشند، مسئولان مجموعه شهرداری نیز پاسخگو خواهند بود

گزارش
شهردار به ستون صدای همشهری پاسخ می‌دهد

    امیر عفاف|  شیراز - خبرنگار:


علاوه بر رویدادنگاری که از نگاه غالب مردم مهم‌ترین وظیفه خبرنگاران به شمار می‌رود، مشارکت در گره‌گشایی و رفع مشکلات اقشار گوناگون جامعه از طریق انعکاس گزارش و خبر، مسئولیتی است که اهالی رسانه باید به آن پایبند و متعهد باشند؛ باوری که «حیدر اسکندرپور» شهردار شیراز نیز بر آن تاکید دارد و در نشست صمیمانه‌اش با خبرنگاران حوزه مدیریت شهری از اصحاب رسانه خواست تا مشکلات شهر را با او و مدیران شهرداری درمیان بگذارند.


نقش رسانه‌ها در مدیریت شهری

در این نشست که عصر یکشنبه 21 مرداد به مناسبت هفته خبرنگار برگزار شد، شهردار شیراز با تاکید بر این‌که باید همه مدیران پذیرای نظارت رسانه‌ها باشند، گفت: اگر نظارت رسانه به عنوان چشم بینای جامعه در تمام عرصه‌ها و امور پذیرفته شود، شاهد بسیاری از کاستی‌ها و نابسامانی‌ها نخواهیم بود.

اسکندرپور معتقد است: اگر چه ممکن است رسانه‌ها گاهی تند و تیز انتقاد کنند و نقدشان در کوتاه‌مدت تلخ و آزاردهنده باشد، اما در درازمدت داروی درد جامعه خواهد بود. وی حضور رسانه را موجب افزایش سرمایه‌های اجتماعی هر جامعه دانست و افزود: بزرگ‌ترین نعمت برای هر جامعه‌ای این است که رسانه، فصل مشترک مردم با حاکمیت، دولت و سازمان‌ها باشد.

اسکندرپور اضافه کرد: حتی در برخی از موارد که مدیران عملکرد قانونی ندارند، ترس از نظارت مطبوعات می‌تواند آنها را قانونمند کند. وی پیشنهاد داد خبرنگاران علاوه بر فعالیت در رسانه خود، به عنوان ناظر بر شیراز مشکلات شهری را به آگاهی شهرداری برسانند تا پیگیری و رفع شوند.


پاسخ به درخواست‌های مردمی

شهردار به فواید انتقال انتقادات و پیشنهادهای مردمی از طریق روزنامه همشهری به مجموعه شهرداری اشاره کرد و گفت: مدیران شهرداری در صورت نیاز پاسخگوی انتقادات مندرج در ستون صدای همشهری این روزنامه خواهند بود. اسکندرپور خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: باور کنید اگر شما و مردم پای کار باشید، مسئولان مجموعه شهرداری نیز پاسخگو خواهند بود و برای رفع مشکلات شهروندان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
وی برای تفهیم بیشتر گفته‌های خود به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: پیش آمده که مدیری فعالیت خود را بزرگ و شاخص جلوه داده است، اما شهروندی که در محل بازدید حاضر بوده انتقاد کرده و نظر دیگری داشته است.


لزوم راه‌اندازی شهرداری الکترونیک

شهردار از تجربه راه‌اندازی شهرداری الکترونیک توسط شهردار اسبق مشهد به نیکی یاد کرد و گفت: با راه‌اندازی شهرداری الکترونیک لازم نیست مراجعه‌کنندگان برای دریافت استعلام چندین هفته در شهرداری سرگردان شوند یا رسیدگی به پرونده آنها در کمیسیون ماده 100 ماه‌ها به طول نمی‌انجامد.

اسکندرپور به سابقه راه‌اندازی شهرداری الکترونیک در شیراز اشاره کرد و افزود: این پروژه 2 سال پیش در شهرداری کلید خورد، اما به دلیل مخالفت شهرداران مناطق که خواهان حفظ جایگاه کدخدامنشانه خود بودند، متوقف شد.
وی از عزم جدی شهرداری برای ادامه این پروژه خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی شهرداری الکترونیک که در اولویت برنامه‌ها قرار داده شده است، ابتدا باید زیرساخت‌های فنی را مهیا کنیم تا با ممیزی شدن شهر امکان بهره‌برداری از آن فراهم شود.
اسکندرپور با اعلام این‌که ممیزی شیراز 20 سال پیش انجام شده است، ادامه داد: با ممیزی جدید شهر دیگر نیازی نیست ارزیاب طول، عرض، سد معبر و دیگر جزئیات ملک را دوباره اندازه بگیرد و نقشه‌برداری کند، در نتیجه کارمند شهرداری بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق سیستم، اطلاعات را روی برگه به متقاضی ارائه می‌دهد. وی با تاکید بر این‌که دسترسی به این امکانات نیازمند همراهی اداره ثبت اسناد و املاک است، گفت: اسناد این اداره نیز باید با شهرداری تطبیق داده شود، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

اسکندرپور با اشاره به این‌که تا پایان شهریور فاز اول شهرداری الکترونیک در زمینه صدور استعلام آغاز به کار می‌کند، اضافه کرد: طبق آمار 85 درصد از شهروندانی که به شهرداری مراجعه می‌کنند برای دریافت پاسخ استعلام است.
وی که اعتقاد دارد عمده فساد اداری که در شهرداری مشاهده می‌شود به دلیل نبود سیستم الکترونیک است، گفت: یکی از مشکلات جدی شهرداری محاسبه دستی عوارض با استفاده از فرمول‌های پیچیده بود که در حال حاضر با محاسبه سیستمی برطرف شده است.
اسکندرپور در عین حال قدردانی از کارکنان قانون‌مدار و درستکار را ضروری دانست و افزود: در ماه گذشته با اینکه به دنبال نوسانات و افزایش نرخ ارز و سکه شرایط بسیار حساس بود و تمایل به دریافت پروانه ساختمانی و پرداخت پول به شهرداری کاهش یافت، 46 درصد افزایش درآمد داشتیم؛ به همین دلیل به کارمندانی که در این موفقیت تاثیرگذار بودند پاداش داده شد. وی ادامه داد: آن دسته از کارمندان مجموعه شهرداری که به شهروندان احترام می‌گذارند و خدمات مناسبی ارائه می‌دهند مورد تشویق قرار خواهند گرفت. اسکندرپور پیش‌بینی کرد که راه‌اندازی کامل شهرداری الکترونیک نیازمند صرف 2‌سال زمان است. 
در پایان این نشست از خبرنگاران حوزه مدیریت شهری با اهدای شاخه گل و لوح تقدیر قدردانی شد.


پیاده‌سازی سیستم موازی آبیاری

شهردار شیراز جدا از اجرای طرح شهرداری الکترونیک، آبیاری فضای سبز مشهد را نیز از اقدامات ارزشمند شهرداری این شهر برشمرد و گفت: 146 چاه موجود در شیراز به صورت مجزا هستند که به دلیل روش آبیاری و شیوه تأمین آب و مصرف ناچاریم آبیاری را در روز انجام دهیم، اما شهرداری مشهد با طراحی سیستم موازی شبکه آب شهر و شبکه آبیاری فضای سبز به صورت رینگ کردن چاه‌ها از 7 شب تا 7 صبح به آبیاری فضای سبز شهری می‌پردازد. «حیدر اسکندرپور» اضافه کرد: ایجاد شبکه مستقل آبیاری فضای سبز زمانبر بوده و نیازمند چند صد میلیارد تومان بودجه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید