گرانفروشی با محاسبه جعلی
بررسي ادعاي دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر اینکه در هیچجای دنیا قیمت خودرو مثل ایران ارزان نیست
بهزاد رنجبر | روزنامهنگار
اظهارات اخير دبير انجمن خودروسازان مبني بر اينكه «در دنيا امكان ندارد خودرويي با قيمت ۴۶۰۰ دلار پیدا کنید كه مشخصات كوييك را داشته باشد» و نتيجهگيري صريح او مبني بر ارزان بودن خودرو در ايران، بار ديگر بحث قديمي قيمت خودرو و نسبت آن با قدرت خريد مردم را به صدر توجه افكار عمومي بازگرداند. اين اظهارات در شرايطي مطرح شده كه بازار خودروی كشور طي ماههاي اخير شاهد افزايشهاي پرشتاب قيمتي، تغييرات هفتگي قيمتها و شكاف مزمن ميان قيمت كارخانه و بازار آزاد بوده است. پرسش اصلي اين است كه اين ادعا تا چه اندازه با واقعيتهاي بازار جهاني خودرو و وضعيت اقتصادي مصرفكننده ايراني همخواني دارد؟
مبناي مقايسه كجاست؟
آنطور كه احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان گفته است امكان ندارد در دنيا، خودروي ۴۶۰۰ دلاري پيدا كنيد كه مشخصات كوييك را داشته باشد. خودرو در ايران ارزان است. هر قدر پول بدهيد همان قدرآش ميخوريد.
در بازار جهاني خودرو، محصولاتي وجود دارند كه با قيمتهايي حتي كمتر از 5هزار دلار عرضه ميشوند. با اين حال، بخش قابل توجهي از اين خودروها درواقع در تعريف كلاسيك خودروی سواري متعارف نميگنجند و بيشتر وسايل حملونقل بسيار ساده شهري هستند. براي داوري منصفانه، بايد سراغ خودروهايي رفت كه از نظر كلاس بدنه، قدرت موتور و كاربرد با كوييك قابل مقايسهاند؛ يعني هاچبكهاي شهري با موتور حدود ۱.۲ تا ۱.۵ ليتر و توان نزديك به ۸۰ تا ۱۰۰اسببخار. آمارهاي مقايسهاي براساس قدرت موتور نشان ميدهد اگر معيار، خودرويي با مشخصات فني و كاربردي نزديك به كوييك باشد، قيمت چنين خودروهايي در بازار جهاني حداقل 2 تا 3 برابر رقم ادعاشده است. اما اختلاف قيمت ۲ تا ۳ برابري اين خودروها با كوييك، الزاماً بهمعناي ارزان بودن قيمت خودروهاي داخلي نيست، بلكه بازتابي از تفاوت سطح فناوري، ايمني و كيفيت توليد است.خودروهايي مانند سوزوكي سوئيفت، كيا پيكانتو، تويوتا آيگو و... از نظر كيفيت فاصله معناداري با خودروهای ایرانی دارند.
