• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26969
+
-

بوی نامطبوع فاضلاب در مشام شهروندان

بوی آزار‌دهنده کانال‌های فاضلاب در چند نقطه از شهر تبریز موجب آزار ساکنان نزدیک آنها شده است

گزارش
بوی نامطبوع فاضلاب در مشام شهروندان

سید‌رضا حسینی‌زاده | تبریز - خبرنگار: 

در روزها و هفته‌های اخیر تماس‌های متعددی از سوی شهروندان با دفتر روزنامه همشهری صورت گرفت. در تمام‌ این تماس‌ها شهروندان از وضعیت غیر قابل‌‌تحمل و بوی نامطبوع کانال‌های روباز در شهر و تبعات بهداشتی آنها گلایه می‌کردند؛ مشکلاتی که مستقیما سلامت آنها را هدف گرفته و با افزایش دمای هوا ‌ تنفس‌ را برای عابران و افراد ساکن در خانه‌های نزدیک ‌این کانال‌ها مشکل کرده است. 


بوی نامطبوع کانال فاضلاب انتهای خیابان طالقانی
 
یکی از شهروندان تبریزی از بوی بدی که از کانال فاضلاب انتهای طالقانی حد فاصل دانشگاه پیام نور تا چهارراه بهشتی به مشام می‌رسد گلایه می‌کند و می‌گوید: هر روز دوبار از این مسیر عبور می‌کنم و هر بار بوی بسیار بدی به مشام می‌رسد. ‌‌‌در این مسیر شیشه خودرو را می‌بندم تا از بوی بد در امان بمانم اما همواره از خود سوال می‌کنم که ساکنان و کسبه این محدوده چگونه این شرایط سخت را تحمل می‌کنند.
«امید ذاکری» با بیان این‌که شهروندان ‌توان‌ ‌تغییر این وضعیت به علت عمق کانال و خطرناک بودن ورود به آن را ندارند، می‌گوید: داخل کانال حجم قابل توجهی‌‌ زباله دیده می‌شود که در‌‌ کانال رها شده و مشخص است که از زمان بارش باران در کانال جا مانده است. این زباله‌ها به تدریج بد‌بو می‌شوند‌ و در گرمای هوا و با تابش خورشید هوا را آلوده می‌کنند.


تخلیه خانه کنار کانال فاضلاب کوی دادگستری

یکی از شهروندان تبریزی هم می‌گوید: چند سالی است که خانه‌مان در جوار کانال فاضلاب کوی دادگستری قرار دارد و مدت زیادی است که از بوی بدی که به مشام می‌رسد در آزار رو اذیت هستیم، اما امسال به علت گرمی هوا این بو بسیار شدیدتر شده است، به نحوی که نه تنها خانه‌های ردیف اول کنار کانال فاضلاب بلکه خانه‌های عقب‌‌تر هم نمی‌توانند پنجره را باز کنند.
«شیرین طائری» ادامه می‌دهد: چند نفر از همسایه‌ها مجبور به تخلیه خانه‌شان شده‌اند و مشتری هم برای این خانه‌ها‌ ‌‌نیست. حتی تقاضا برای اجاره هم کم است. ‌به‌راحتی می‌توان زباله‌ها را در داخل کانال مشاهده کرد و از سوی دیگر  کانال نیاز به لایروبی دارد و لجن‌ها‌ باید جمع‌آوری شود. شست‌وشوی‌ 6 ماه یکبار این کانال‌های روباز و جمع کردن زباله‌ها از کانال‌های پوشیده‌شده می‌تواند ‌‌مشکل را تا حد زیادی حل کند و باید در اولویت کارهای مسئولان قرار 
بگیرد. 
این شهروند تبریزی خواستار ارائه آموزش‌های شهروندی به کسانی می‌شود که به‌نوعی در آلوده کردن کانال‌ها سهیم هستند و ادامه می‌دهد: این افراد قابل شناسایی هستند و می‌توان با جریمه کردن آنان حتی ‌ آنان را ‌به ‌انجام برخی خدمات واداشت یا ‌‌آموزش‌های لازم را در این زمینه به آنان داد.


لایروبی و سرپوشیده کردن کانال‌ها 

معاون خدمات شهری شهردار تبریز می‌گوید: یکی از اقدامات مهم شهرداری تبریز در سال‌های اخیر ‌ سرپوشیده کردن کانال‌های فاضلاب، عمیق کردن آنها و دفع اصولی فاضلاب بوده است. بر همین اساس در چند نقطه از شهر از جمله در امتداد اتوبان کسایی در محل تلاقی آخر طالقانی و آخر مارالان و کوی دادگستری این کانال‌ها ایجاد شده است.

«مسعود برزگر جلالی» ادامه می‌دهد: کار لایروبی منظم این کانال‌ها و تخلیه زباله از این کانال‌ها صورت می‌گیرد و در هفته اخیر هم مراحل سرپوشیده کردن کانال فاضلاب انتهای طالقانی به اتمام رسید‌ و بوی نامطبوعی که از این کانال به مشام می‌رسید به حداقل رسیده است.
وی انباشت‌ زباله در کانا‌ل‌ها را رد می‌کند و می‌افزاید: برخی شهروندان زباله‌های‌تر را در کانال فاضلاب رها می‌کنند که در دهانه کانال‌های کوچک منتهی به کانال بزرگ جمع می‌شود. هر چند‌‌ این زباله‌ها به طور مرتب جمع‌آوری می‌شود اما به واسطه گرمای هوا بوی نامطبوع آن به مشام می‌رسد. البته در قالب طرح گوزل تبریزیم نظافت کانال‌ها بیشتر از هر زمان دیگری انجام می‌شود و خود شهروندان هم این ‌را تایید می‌کنند که گرمای هوا موجب تشدید این بوی بد‌ شده 
است.

وی تاکید می‌کند: در روزها و هفته‌های آتی و در آستانه بارش‌های موسمی کار لایروبی کانال‌ها به صورت ویژه از سر گرفته می‌شود، ضمن این‌که شهروندان در صورت مشاهده موارد فوری حتما باید با 137 تماس بگیرند و حل مشکل را درخواست کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز برداشتن لاشه حیوانات از کانال‌ها و دفع موش‌های فاضلابی را به علت خطر انتشار بیماری‌های عفونی، نیازمند رسیدگی سریع می‌داند و عنوان می‌کند: بازرسان شهرداری به صورت مستمر از این کانال‌ها بازدید می‌کنند و شاهد همکاری شهروندان هم هستیم. شهرداری‌‌ از چند ماه قبل طرح مبارزه با موش‌های فاضلابی را اجرا می‌کند و تبریز کمترین تعداد موش‌های فاضلابی را در میان شهرهای بزرگ با شرایط مشابه 
دارد.

برزگر جلالی همچنین از ارائه آموزش‌های شهروندی در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری به شهروندان ‌‌در نواحی هدف خبر می‌دهد و می‌گوید: این آموزش‌ها در قالب برنامه‌های شاد و مفرح و برگزاری نمایش‌های مختلف و پخش تراکت و موارد دیگر انجام می‌شود.


مختل‌شدن زندگی روزمره 

بیش از 68 درصد از جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش تاسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارند. این میزان پوشش در تبریز به کمتر از 45 درصد می‌رسد و در بسیاری از محلات تبریز از جمله محلات مرکزی و بافت قدیمی این شهر که دارای کوچه‌های کم‌عرض هستند، مشکل جمع‌آوری فاضلاب وجود دارد. شیوه جمع‌آوری فاضلاب در این مناطق اغلب استفاده از چاه‌های جذبی است. مسئولان خدمات شهری برای مقابله با مشکلات کانا‌ل‌های روباز کوچک‌، ایجاد کانال‌های عمیق و نیمه‌عمیق سرپوشیده در تبریز را در نظر گرفتند اما این کانال‌ها اکنون بر مشکلات افزوده‌اند، به نحوی که برخی شهروندان زباله‌های خود را ‌‌در این کانال‌ها رها می‌کنند و این زباله‌ها در امتداد مسیر کانال فاضلابی جمع می‌شوند‌ و بوی بد و نامطبوعی ‌‌متصاعد می‌کنند و زندگی عادی شهروندان مختل می‌شود. این بوی نامطبوع در محل‌هایی که کانال‌ها روباز هستند بیشتر است و در مواردی موجب بروز بیماری نیز می‌شود. در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا انتشار این بو سبب آزار بیشتر شهروندان شده و انتقاد‌ ‌آنها را در پی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید