• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26929
+
-

راه نخست‌وزیری عراق از مواضع ضد ایرانی نمی‌گذرد

گفت‌و‌گو با عباس الموسوی، سخنگوی ائتلاف دولت قانون عراق

گفت‌و‌گو
راه نخست‌وزیری عراق از مواضع ضد ایرانی نمی‌گذرد


سیاوش فلاح‌پور/ خبرنگار
در شرایطی که بخش عمده‌ای از کشورهای جهان، از قدرت‌های شرقی گرفته تا اتحادیه اروپا و حتی ترکیه، حاضر به پذیرش تحریم‌های جدید و یکجانبه آمریکا علیه ایران نیستند، حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متحدان تهران در منطقه از التزام دولتش به این تحریم‌ها سخن گفت. امری که نه‌تنها فضای رسانه‌ای ایران را دچار شوک کرد، بلکه به فاصله کمی، واکنش‌های منفی طیف گسترده‌ای از احزاب، گروه‌ها و رهبران سیاسی عراق را نیز به همراه داشت. در این‌باره با عباس الموسوی، سخنگوی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی گفت‌وگو کردیم.


موضع آقای عبادی درباره تحریم‌های ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مواضع ایشان بازتاب‌های بسیار منفی در داخل ایران داشته است.

همانطور که می‌دانید این‌بار خبری از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی علیه ایران نیست، بلکه آمریکا به‌تنهایی این کشور را تحریم کرده است. بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی، نه عراق و نه هیچ کشور دیگری نباید به تحریم‌ها پایبند باشد. شایسته بود نخست‌وزیر عراق پیش از اعلام موضع کمی تامل کرده و منتظر بماند تا همراه با تمامی همسایگان ایران موضعی همسان اتخاذ کند. در شرایطی که ترکیه آشکارا بر مخالفت و عدم‌پایبندی خود نسبت به تحریم‌های ایران اصرار دارد، اتخاذ چنین موضعی از سوی عبادی بسیار عجولانه و حساب‌نشده بود. بر همین اساس هم شاهد موج گسترده‌ای از واکنش‌ها و انتقادات در داخل عراق نسبت به مواضع آقای عبادی بودیم؛ واکنش‌‎هایی که محدود به یک جریان سیاسی یا مذهبی نبود و تمام گروه‌ها به صراحت و به تندی از محاصره اقتصادی ایران و سخنان نخست‌وزیر در همراهی با این محاصره انتقاد کردند. از جمله این واکنش‌ها، سخنان آقای نوری‌مالکی، نخست‌وزیر پیشین و رئیس حزب الدعوه عراق بود که صراحتا اعلام کرد با هرگونه تحریم اقتصادی ایران از اساس مخالف است. همچنین در بیانیه حزب الدعوه آمده است که ملت عراق سختی و تلخی تحریم‌ها و حصار اقتصادی را چشیده و هزینه سنگینی پرداخت کرده‌اند و حاضر به پذیرش تکرار این اشتباه در قبال مردم ایران نیستند. تمام اینها در حالی است که محاصره اقتصادی ایران به‌طور مستقیم پیامدهای منفی برای اقتصاد عراق به همراه خواهد داشت و حتی اگر آقای عبادی از منظر منافع اقتصادی به مسئله نگاه می‌کرد، نباید چنین موضع عجولانه و اشتباهی درباره التزام به تحریم‌های آمریکا اتخاذ می‌کرد.


 بیان این مواضع از سوی آقای عبادی در حالی است که هنوز با گذشت 3‌ماه از انتخابات پارلمانی، تکلیف دولت عراق مشخص نیست. چه تحولاتی در این زمینه برای تشکیل اکثریت در پارلمان صورت گرفته و شانس آقای عبادی برای تکرار نخست‌وزیری را چقدر می‌دانید؟

ابتدا این را بگویم، هیچ‌کس از راه کمک به اجرای تحریم‌ها و گرسنه‌سازی ملت‌ها نمی‌تواند راه خود را برای تصدی پست نخست‌وزیری همواره کند. درباره تشکیل اکثریت، توافق‌های مقدماتی بسیار مهمی میان ائتلاف‌های دولت قانون و فتح صورت گرفته که به امید خدا می‌تواند راه را برای تشکیل اکثریت در پارلمان هموار کند؛ اکثریتی که بدنه اصلی و واقعی مردم عراق را نمایندگی کرده و در تمامی حوزه‌ها، ازجمله سیاست خارجی، خواسته‌های آنان را اجرا کند. هنوز برای قضاوت درباره احتمال نخست‌وزیری اشخاص زود است، اما همه باید بدانند مواضع ضد‌ایرانی نه‌تنها در مسیر نخست‌وزیری به آنان کمکی نمی‌کند بلکه به ضررشان خواهد بود.


 طی روزهای گذشته اسنادی در شبکه‌های اجتماعی عربی و فارسی درباره تعهد مراکز مالی عراق، ازجمله بانک مرکزی این کشور به عدم‌همکاری با تجار ایرانی منتشر شده است، آیا این اسناد صحیح است؟

ما هم‌اکنون در فضای رسانه‌ای عراق، به‌ویژه در حوزه شبکه‌های اجتماعی با یک ارتش رسانه‌ای روبه‌رو هستیم که مرتبا با انتشار اکاذیب با اهداف سیاسی مشغول است؛ ارتشی که توسط برخی سفارت‌ها در بغداد فرماندهی می‌شود. در این پرونده هدفشان تخریب روابط ملت‌های عراق و ایران است، روابطی که حتی با وجود جنایت‌های نظام صدام از بین نرفت. بعد از سخنان عبادی، موجی از همبستگی گسترده میان اقشار مختلف مردم عراق با ایرانیان در مقابل تحریم‌های آمریکا ایجاد شده و این موج، آنها را نگران کرده است؛ به‌طوری‌که در واکنش به آن، دست به انتشار چنین اخباری زده‌اند. باید توجه داشته باشید عراق در انتظار تشکیل دولت جدید است و سیاست‌های عراق در تمام حوزه‌ها، بعد از تشکیل اکثریت در پارلمان و متعاقبا دولت جدید، مشخص خواهد شد.


 به توافق میان ائتلاف‌های دولت قانون و فتح اشاره کردید، آیا خبری از حضور قطعی سائرون در این ائتلاف برای تشکیل اکثریت وجود دارد؟

ما وتویی برای حضور سائرون در تشکیل اکثریت نداریم. از دید ما، در برای حضور همه گروه‌های سیاسی در اکثریت پارلمانی و دولت جدید عراق باز است. بر این اساس و با توجه به برنامه گروه‌ها و احزاب برای حل مشکلات و بحران‌های امروز عراق حاضر به همکاری با تمامی آنها هستیم و از سوی دیگر، به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد حضور ما را وتو کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید