• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26925
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OLWQ
+
-

وجود کارتخوان‌ در مطب‌ پزشکان در گرو قانون مجلس

وجود کارتخوان‌ در مطب‌ پزشکان در گرو قانون مجلس


سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته خود درباره ضرورت و لزوم وجود کارتخوان‌ در مطب‌ پزشکان، گفت: الزام و قانونی برای این کار از طرف وزارتخانه وجود ندارد.

درخواست و توصیه ما از نظر اخلاقی این است که کارتخوان را در مطب‌های خود داشته باشند. برای الزامی و قانونی کردن این کار، مستند از یک قانون مصوب از طرف مجلس باید وجود داشته باشد تا بتوان این کار را قانونی و الزامی کرد. البته پرداخت مالیات موضوعی مستقل است اما پزشکان می‌توانند طبق قانون از دستگاه کارتخوان استفاده کنند و هم می‌توانند استفاده نکنند.

ایرج حریرچی در ادامه افزود: به‌عنوان یک پزشک نه به‌عنوان معاون وزارتخانه، خجالت می‌کشم که تهیه کارتخوان که کار بسیار آسانی است در بعضی از مطب‌ها تأمین نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از نظر قانونی، سازمان امور مالیاتی کشور 38شغل و صنف را موظف کرده که صندوق یا دستگاه کارتخوان داشته باشند اما هنوز برای صنف پزشکی این اتفاق رخ نداده است، افزود: درخواست اخلاقی و توصیه ما به پزشکانی که دستگاه‌های کارتخوان ندارند این است که این دستگاه‌ها را نصب کنند. همچنین ارتباطی بین مالیات و نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکی وجود ندارد؛ چون مالیات پزشکان همانند سایر صنوف و مشاغل و براساس توافقنامه سازمان‌های نظام پزشکی و امور مالیاتی محاسبه می‌شود.


آخرین وضعیت کمبود و احتکار در حوزه دارو

حریرچی درباره کمبود و احتکار دارو نیز گفت: موضع ما این نیست که به هیچ‌وجه کمبود دارو نداریم. ایران هم به‌طور متوسط مانند سایر کشورهای اروپای غربی یا آمریکا یک تا 2درصد کمبود اقلام دارویی دارد. ما در مقطعی از زمان ۳۰۰ تا ۳۵۰ قلم دارویی کمبود داشتیم، اما در چند ماهه اخیر به‌دلیل نوسانات ارزی ۴۰، ۵۰ قلم کمبود دارو آن هم در مورد داروهای خارجی داشتیم. درباره احتکار هم باید گفت که احتکار به موارد اندک وجود دارد و بعضی از شرکت‌های دارویی به‌دلیل مشکلات نقدی و مطالبات خود،دارو را دیر توزیع می‌کنند که در این شرایط، چنین برخوردهایی نامناسب و غیراخلاقی است. مردم نیز در این شرایط بیشتر از نیازشان دارو تهیه کرده‌اند. این موضوع یا توسط خود مردم انجام شده یا پزشکان بیشتر از نیاز بیمار دارو تجویز کرده‌اند.

حریرچی اما درباره کمبود داروی وارفارین در داروخانه‌ها گفت: ذخیره دارویی ما در شرایط عادی به اندازه 8 ‌ماه است و اگر این ذخیره به 4 ‌ماه برسد، نگران‌کننده می‌شود و ما سیاست خود را تغییر می‌دهیم. البته در تولید بعضی از داروها مثل وارفارین، تولید‌کننده داخلی به مشکل برخورد و ما برای جبران کمبود آن را وارد کردیم. در این مقطع برای اینکه دارو به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد، در داروخانه‌های دولتی یا بزرگ توزیع می‌شود. از مردم عذرخواهی می‌کنیم اما ناچار به گرفتن چنین تصمیم‌هایی هستیم.

وی درباره اخباری مبنی بر مشکلاتی در توزیع داروهای بیماران هموفیلی گفت: عدم‌توزیع داروهایی مانند هموفیلی کاملا غیراخلاقی است. کسانی که در روزهای سخت سعی در سودجویی دارند، بدانند ما هم اهرم‌های لازم را در بازار داریم و این افراد وارد لیست قرمز یا سیاه ما می‌شوند و برخورد قانونی هم از طرف ما و هم مراجع قانونی صورت می‌گیرد. البته دادستانی هم به این ماجرا ورود کرده است و طبق آخرین بازدیدهایی که از داروخانه‌ها انجام داده‌اند، تخلفات کمتری را گزارش کردند.

همچنین درباره حذف پوشش بیمه‌ای ملزومات مصرفی بیماران تالاسمی هم باید گفت وزیر بهداشت موکدا دستور دادند که شرایط بیماران خاص هیچ تغییری پیدا نکند و طبق اعلام شورای‌عالی بیمه هیچ خدمتی از پوشش حمایتی بیمه برای بیماران خاص از بسته خارج نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید