• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26901
+
-

پیشنهادی به فرماندهی انتظامی استان

اسکندر خنجری| ارومیه - خبرنگار: 

 اگر امروز ستاد مبارزه با مواد مخدر پس از بررسی‌های بی‌تعارف و با توجه به وضع شیوع اعتیاد در کشور، اعلام می‌کند با وجود جغرافیای ترانزیتی مواد مخدر، آذربایجان غربی وضع بهتری در قیاس با گذشته و سایر استان‌ها، دارد، بخش اعظم این موفقیت مرهون تلاش‌های پلیس در کار مقابله و مبارزه با قاچاق و توزیع مواد مخدر است. سربازانی را می‌بینیم که زیر آفتاب داغ و سرمای مردافکن از امنیت دفاع می‌کنند و دوربینی نیست که شرافت و پایمردی آنان را تصویر کند. 114 شهید مبارزه با مواد مخدر در این استان سند معتبری از این پایمردی‌ها هستند.
 دبیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در آذربایجان غربی را فرمانده انتظامی عهده‌دار است.

سردار «ناصر اصلانی» همیشه با لبخندی بر لب با خبرنگاران برخورد می‌کند و این جای قدردانی دارد. آذربایجان غربی برای این‌که در روند اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بیشتر موفق باشد، باید مسئولیت دبیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را به شخصی خارج از بدنه پلیس واگذار کند. بستر‌سازی برای مشارکت مردم و تعریف راهبردها و شناسایی ظرفیت‌های اجتماعی و گروه‌های مرجع و نحوه بهره‌مندی از توان اجتماعی موجود به نیرویی خارج از مجموعه پلیس نیازمند است.

 پلیس استان اگرچه فعالیت‌های خود را در چند سال اخیر با رویکرد اجتماعی به پیش می‌برد، می‌تواند چون بسیاری از استان‌های دیگر از جمله اردبیل، آذربایجان شرقی، یزد، سیستان و بلوچستان، لرستان، زنجان، اصفهان، فارس و کردستان از ظرفیت اشخاصی غیر از پلیس که تجربه عملی و علمی لازم در این حوزه را به ویژه در برقراری پیوند میان گروه‌های مرجع دارند، استفاده کند. فرمانده انتظامی به دلیل حجم زیاد فعالیت‌های انتظامی در آذربایجان غربی، خود نمی‌تواند زمینه‌های لازم برای مشارکت اجتماعی را ایجاد کند. برای همین مجبور به واگذاری بخشی از اختیارات به جانشینش در دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است. سابقه و تاریخ نشان می‌دهد جانشین دبیر، همیشه از خود مجموعه پلیس است. آنان با توجه به تجربه‌ای که سال‌ها در زمینه انتظامی و مبارزه با مجرمان داشته‌اند، از ایجاد بستر لازم برای حضور فعالانه‌تر گروه‌های مرجع برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر ناتوان هستند یا اهداف مدنظر به درستی تحقق نمی‌یابد. 

 اگر بپذیریم که رسانه رکن مهم اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد است، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نتوانسته در ایجاد پیوندی تعاملی و اثربخش بر مبنای نگاه خلاقانه و دلسوزانه و نه رپرتاژی موفق عمل کند. با احترام به مجموعه انتظامی استان، معتقدم عملکردشان در زمینه برقراری امنیت درخشان است و قابل قدردانی، اما دبیری شورای هماهنگی را که به نوعی نقش راهبری و حمایتی در میان کمیته‌های عضو دارد، باید به کسی خارج از مجموعه پلیس سپرد تا هم از بار مسئولیت‌های سنگین پلیس کاسته شود و هم گروه‌های مرجع راحت‌تر و بهتر بتوانند در این حوزه وارد شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید