• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26894
+
-

درد دارو

یک دکتر داروساز: درست است که دارو گران شده اما تغییر شرایط بیمه نیز مشکلاتی برای بیماران به وجود آورده است

در مان
درد دارو

مرضیه قاسمی|  کرمانشاه- خبرنگار:

پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ بحث درباره تحریم‌ها شکل جدی به خود گرفته است و با افزایش بیش از پیش قیمت دلار طی روزهای اخیر نگرانی‌های زیادی برای مردم به وجود آمده است. با این‌که هنوز تحریم‌ها شروع نشده است‌اما در این میان بیماران بیشترین نگرانی را در مورد تحریم‌ها دارند و بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان نگران شرایط خود و چگونگی تامین دارویشان شده‌اند. 
بیمارانی که نیازمند به داروهای وارداتی هستند، نخستین گروهی خواهند بود که پس‌لرزه‌های آغاز تحریم‌ها را تجربه خواهند کرد. تجربه‌ای که پیش از این در سال‌های ۹۱ و ۹۲ در دولت نهم و دهم شاهد آن بودیم. 

در آن مقطع زمانی به دلیل کمبود شدید دارو، بسیاری از بیماران یا با مشکل جدی مواجه شدند یا جانشان را از دست دادند.  در همان روزهای نخستین مسئولان وزارت بهداشت به‌صراحت تاکید کردند که 95 درصد داروی مصرفی تولید داخل است و هیچ مشکلی در تامین دارو به وجود نمی‌آید، اما مشاهدات میدانی ما در روزهای اخیر حکایت از وجود آشفتگی در بازار دارو دارد، به گونه‌ای که در پی افزایش افسار‌گسیخته قیمت دلار برخی داروهای خارجی تا 60 درصد گران شده‌اند. از این رو، به نظر می‌رسد بسیاری از بیماران در تهیه برخی داروهای کلیه، قلب، فشار خون، کبد، داروهای اعصاب و روان و برخی از داروهای ضد سرطان و ضد انعقاد خون مشکل دارند. 


بیشتر داروها تحت پوشش بیمه نیست
 
یکی از شهروندان در این زمینه به همشهری می‌گوید: با این‌که دفترچه بیمه دارم اما مدتی است داروخانه‌ها همه داروهایم را تحت پوشش بیمه به من نمی‌دهند و با قیمت آزاد آنها را حساب می‌کنند. 
«اکبر مرادی» می‌افزاید: مثلا اگر پزشک از دارویی ۱۰ عدد و از دیگری 7 عدد تجویز کند در داروخانه از یکی 5 عدد و از دیگر 3 عدد می‌دهند و می‌گویند بقیه‌ داروهایت را باید با نرخ آزاد حساب کنی. 
وی که 60 ساله‌است و بیماری قلبی دارد، ادامه می‌دهد: «وارفارین» یکی از داروهایی است که باید مرتب استفاده کنم. قبلا این دارو راحت پیدا می‌شد، اما چند روزی است به هر داروخانه‌ای که سر می‌زنم، آن را ندارند. 

چند قدم آن طرف‌تر مرد میانسالی کیسه‌ای پر از دارو را تحویل می‌گیرد. وی نیز از نبود دارو گلایه دارد و در‌این‌باره می‌گوید: 4 سال است که به بیماری کبد مبتلا شده‌ام. در این مدت یک‌بار نیز جراحی داشته‌ام و دچار بیماری فشار خون بالا هم هستم. برخی داروهایم را به‌راحتی پیدا می‌کنم، اما برای پیدا کردن بعضی‌هایشان باید داروخانه‌های زیادی را بگردم.  «مصطفی جوهری» با اشاره به این‌که همه داروهایش تحت پوشش بیمه نیستند، بیان می‌کند: در ماه حدود یک میلیون تومان پول دارو می‌دهم. گاهی پیش آمده تا چند ماه بعضی از داروهایم را مصرف نمی‌کنم، چون داروها در بازار نیستند.  این مرد میانسال دفترچه بیمه‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: نوشته کپسول «بوستر لیور»؛ یک ماه پیش بسته‌ای 19 هزار تومان بود، الان 30 هزار تومان شده است که آن هم پیدا نمی‌شود. 
 

بی‌ثباتی در بازار دارو 

یکی دیگر از شهروندان که در داروخانه در صف انتظار برای گرفتن دارویش بود، با اشاره به شرایط سخت پیش آمده بیان می‌کند: 2 ماه پیش فرزندم را به دنیا آوردم اما به دلیل شرایطی که دارم نمی‌توانم به او شیر بدهم. برای همین باید شیر‌خشک بخورد. قبلا یک عدد شیرخشک «ببلاک» را با قیمت 19 هزار تومان خریداری می‌کردم اما اکنون باید 40 هزار تومان بابت خرید آن هزینه کنم. هر 2 هفته یک بار باید 40 هزار پول پرداخت کنم. 

این زن که نخواست نامش گفته شود، با اشاره به بی‌ثباتی در بازار دارو ادامه می‌دهد: پدرم سرطان مغز استخوان دارد و داروهایی که استفاده می‌کند، نایاب است. اگر دارو به او نرسد تمام استخوان‌های بدنش به‌شدت درد می‌گیرد. برای تهیه دارهایش حتی به تهران و ناصرخسرو مراجعه کردیم و دارویش را با قیمت بسیار گران‌تری تهیه کردیم. اگر دارویش تمام شود نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.  وی در پایان می‌گوید: از مسئولان عاجزانه درخواست داریم فکری به حال وضعیت وخیم بیماران کنند، چراکه نه‌تنها هزینه دارو بلکه هزینه‌های ویزیت و آزمایش نیز چند برابر شده است و کسانی که دچار فقر هستند، توان پرداخت این هزینه‌های غیرمنصفانه را ندارند. 
 

تغییر شرایط بیمه
 
یک داروساز نیز درباره گران‌ شدن برخی اقلام دارویی بیان می‌کند: درست است که دارو گران شده اما تغییر شرایط بیمه نیز مشکلاتی برای بیماران به وجود آورده است.  «رسول میرزازاده» ادامه می‌دهد: برای مثال داروی «آواستین» مدتی است از فهرست بیمه خارج شده و بسیاری از بیماران و همراهانشان که قبلا با بیمه ۱۰درصد پول دارو را پرداخت می‌کردند، فکر می‌کنند دارو گران شده است؛ در‌ حالی‌ که این دارو قیمتش همان چیزی است که قبلا بوده با این تفاوت که دیگر تحت پوشش بیمه نیست و مردم باید به‌ صورت آزاد هزینه آن را پرداخت کنند.  

وی می‌افزاید: داروی خارجی به نام «سینوپار» که قبلا بیمه به آن تعلق می‌گرفت و بیماران تقریبا با ۶۰ هزار تومان آن را خریداری می‌کردند، حالا از فهرست بیمه خارج شده و بیمار باید ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کند. این مسئله باعث نگرانی بیشتر مردم شده است.  این داروساز با بیان این‌که کمبود برخی از داروها در این مدت کوتاه مشکلات زیادی به وجود آورده است، خاطرنشان می‌کند: داروی «وارفارین» که از لخته‌ شدن خون جلوگیری می‌کند، کمیاب شده است. در‌ حالی‌ که اگر بیمار این دارو را نخورد، می‌میرد. وارفارین از آن داروهایی نیست که اگر پیدا نشد، بگوییم اشکال ندارد نمی‌خوریم. همچنین این دارو نمونه داخلی ندارد و دولت باید فکری به حال این وضع کند. 
 

افزایش قیمت دارو تا 60 درصد 

یکی از فروشندگان دارو در داروخانه «دکتر زارع» در کرمانشاه نیز در زمینه کمبود دارو به همشهری می‌گوید: مشکلات زیادی به وجود آمده است؛ برخی داروها از جمله داروهای «وارفارین» و «فوروزماید» که برای بیماران قلبی است، پیدا نمی‌شود. 
«حسن حسینی» تصریح می‌کند: داروهای زیادی نایاب شده‌اند؛ از جمله برخی داروهای ضد افسردگی همچون «سیتالوپرام» و داروهای پوستی که برخی از آنها اصلا گیر نمی‌آید.  وی درباره افزایش قیمت دارو‌ها نیز توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: داروهای ایرانی از اول سال تا کنون 25 درصد گران‌تر شده‌اند و داروهای خارجی نیز بین 50 تا 60 درصد گران‌تر شده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید