• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26876
+
-

روند کاهشی بودجه‌های عمرانی شهری

رقم نهایی بودجه های عمرانی با آنچه که در مرحله نخست تصویب می‌شود متفاوت است

شهری
روند کاهشی بودجه‌های عمرانی شهری

زینب حیدری|  قم- خبرنگار:

بررسی لوایح تفریغ بودجه سال گذشته 6 سازمان شهرداری شامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماند، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، پایانه‌ها و آرامستان‌ها مهم‌ترین موارد مورد بحث پنجاه‌وهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود که با اکثریت آرا به تصویب رسید.  «مجید اخوان» ابتدای این جلسه با اشاره به لایحه تفریغ بودجه سازمان پایانه‌های شهرداری اظهار کرد: این لایحه با 3 میلیارد و 75 میلیون تومان درآمد و هزینه قطعی 3 میلیارد و 570 میلیون تومان برای تفریغ سال جاری بوده که نشان‌دهنده هزینه‌هاست. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر افزود: دلیل کاهش درآمد سازمان در بخش 5 درصد هزینه بلیت است که نسبت به سال 95 هزینه‌ها کاهش داشته است. 

 «رضا پوریافر»، مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری قم، در توضیح این لایحه گفت: با توجه به روند کاهش حمل‌و‌نقل عمومی در کل کشور، افزایش سفر با خودروهای شخصی و نیز ثابت ماندن بهای بلیت در چند سال اخیر و درآمد سازمان از 5 درصد هزینه بلیت‌ها، درآمدهای سازمان اتوبوسرانی کاهش یافته است. البته درآمد نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته اما در کل تحقق کامل درآمد ایجاد نشده است. 


انتقاد شورا و حمایت شهری از سازمان مدیریت پسماند

لایحه تفریغ بودجه سال 96 سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم موضوع دیگری بود که اخوان به آن اشاره کرد و افزود: در این سازمان توازن بین درآمد و هزینه رعایت شده است؛ البته بودجه پیش‌بینی شده 8 میلیارد و 750 میلیون تومان مصوب بوده که بعد از اصلاحیه 7 میلیارد و 300 میلیون تومان تصویب شد اما وصولی 6 میلیارد و 288 میلیون تومان معادل 86 درصد تحقق بودجه نسبت به اصلاحیه داشته است. 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر عملکرد و وضعیت سازمان پسماند را به لحاظ درآمد قابل قبول دانست و گفت: در کنار همه تلاش‌ها اما با این روند نمی‌توان به وضعیت این سازمان برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در زمینه ایجاد محیط‌زیست سالم اتفاق مثبتی را شاهد باشیم. 
 «حسن بختیاری» با تاکید بر این‌که نگاه مجموعه شهرداری به عنوان حامی اصلی سازمان باید متفاوت باشد، افزود: در بحث تامین زیرساخت‌های سازمان پسماند در ایجاد سیستم‌های هاضم، کمپوست و زباله‌سوز، باید بیشتر مورد توجه باشد. در سال‌های اخیر چند پروژه در برنامه‌های شهرداری تعریف می‌شود اما به هر دلیلی به تاخیر می‌افتد که باید سهم مدیریت شهری در ایجاد زیرساخت‌ها تقویت شود تا بخش خصوصی نیز برای همراهی ترغیب شود. 

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز با اشاره به فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند در تأمین زیرساخت‌ها بیان کرد: ایجاد ایستگاه‌های خدمات شهری داخل شهر، ایستگاه‌های انتقال پسماند در 3 نقطه و تأمین ادوات، خودروهای حمل نخاله، زباله‌سوز و هاضم از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی است که طی ۳ سال گذشته عملیاتی شده است.  «محسن رنجبر» با انتقاد از روند جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حوزه مدیریت پسماند گفت: وقتی به سمت سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌رویم حرف و حدیث‌هایی ایجاد می‌شود که میزان احتیاط را افزایش می‌دهد. در نهایت همه مجریان از عواقب کار هراسان می‌شوند. 

معاون خدمات شهری شهردار قم نیز با بیان این‌که نیاز به سرمایه‌گذاری در تأمین زیرساخت حوزه پسماند داریم که این موضوع در قم بسیار ضعیف است، اضافه کرد: کارهای خوبی در حوزه پسماند مثل رشد تفکیک از مبدأ از یک‌درصد در ۳ سال گذشته به 10 درصد در سال جاری انجام شده است؛ البته در برخی از مناطق این رقم به بیش از 20 درصد رسیده که رکوردی در بین کلان‌شهرهای کشور است. 

 «سیدامیر سامع» با اشاره به این‌که در بخش منابع پایدار مدیریت پسماند و تأمین اعتبار زیرساخت‌ها از طرف شهرداری مرکز اقدام‌های مثبتی است که پیگیری شده است، افزود: جز بخش حق‌الدفن شهرداری می‌توان گفت در مجموع سازمان پسماند عملکرد مناسبی داشته است. 


کم‌مهری دولت نسبت به حمایت از اتوبوسرانی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر به لایحه تفریغ بودجه سال 96 سازمان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: 6 میلیارد و 216 میلیون تومان وصول قطعی و 6 میلیارد و 800 هزینه کرد این سازمان در سال 96 بوده است. به گفته اخوان هیچ حمایتی از سوی دولت نسبت به سازمان اتوبوسرانی وجود ندارد و این سوال است که چرا دولت به تکالیف خود در حمایت از سازمان اتوبوسرانی و حمل‌و‌نقل عمومی عمل نمی‌کند؟  
«عباس ذاکریان» افزود: ۳ سال است دولت یارانه بلیت به هیچ‌یک از کلان‌شهرها تخصیص نمی‌دهد در حالی که در بودجه کشور پیش‌بینی می‌شود. وی گفت: امسال حدود 240 میلیارد یارانه بلیت در بودجه کشور تعریف شده که از این رقم 220 میلیارد ابلاغ اعتبار شده اما سازمان بودجه تخصیص آن را صادر نمی‌کند. 

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار با اشاره به این‌که کار در حوزه اتوبوسرانی با توجه به فرسودگی ناوگان سخت است، بیان کرد: در بودجه سال گذشته 3 میلیارد تومان سهم دولت پیش‌بینی شده بود که در اصلاحیه به 2 میلیارد تومان کاهش یافت اما چون هیچ رقمی از سوی دولت تخصیص پیدا نکرد از این رقم سهم شهرداری از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به 4 میلیارد تومان رسید تا بخشی از هزینه‌ها جبران شود. وی با تأکید بر این‌که مجموعه استان باید اعتبار ابلاغی را به مرحله تخصیص برساند، ادامه داد: در بخش مالیات سازمان اتوبوسرانی که بخشی از پول آن را شهرداری می‌دهد، در برخی سال‌ها همه بودجه سازمان به عنوان مالیات تعریف شده که بدهی مالیاتی سازمان اتوبوسرانی به 6 میلیارد رسیده و لازم است در این زمینه پیگیری شود. 


ضعف ارتباط با بخش خصوصی

 «حسن بختیاری» اما نبود ارتباط مناسب شهرداری با بخش خصوصی را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: ارتباط بین شهرداری در اتوبوسرانی با بخش خصوصی روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود در حالی که در حوزه مدیریت شهری نگاه به بخش خصوصی متفاوت و کمک‌کننده باشد. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اضافه کرد: انتظار داریم حمایت از بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی بیشتر شود، چراکه اگر این شرایط را به درستی درک نکنیم در آینده نزدیک در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه اتوبوسرانی با بحران مواجه خواهیم شد.  


ساماندهی تاکسی‌داران 

اخوان به لایحه تفریغ بودجه سال 96 سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: تفریغ بودجه سازمان تاکسیرانی با درآمد 32 میلیارد و 383 میلیون و 270 هزار و 90 ریال است. 
 «عبدالله جلالی»، رئیس شورای اسلامی شهر، یکی از راهکارهای موثر بر ساماندهی و بهبود وضع تاکسی‌داران را ایجاد شرکت‌های تعاونی توسط خود تاکسی‌داران ذکر کرد و افزود: بین تاکسیران‌ها باید شرکت‌هایی ایجاد شود تا امور خود را پیگیری کنند. در حال حاضر شرایط خوبی بین تاکسی‌داران و شرکت‌های بخش خصوصی نیست که باید این تعادل برقرار شود. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار در واکنش به این اظهارات با اشاره به این‌که شرکت تعاونی که سهام‌دار آن تاکسی‌داران هستند یکی از شرکت‌های خوب و مورد حمایت است، افزود: بسیاری از کارها به این شرکت واگذار می‌شود که برخی شرکت‌ها نمی‌توانند انجام دهند و شهرداری نیز از این اقدام استقبال می‌کند. این لوایح به همراه لایحه تفریغ بودجه دو سازمان آتش‌نشانی و آرامستان‌ها در سال 96 نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید