حضورخانوادهها در سالن تئاترخوشحال کننده است
گفتوگو با پرستو گلستانی داور سیامین جشنواره تئاتر کودک همدان
شقایق عرفینژاد | روزنامهنگار
سیامین جشنواره تئاتر کودک از 15آذر در همدان در حال برگزاری است و تا امروز گروههای مختلف در چند سالن جشنواره کارهایشان را روی صحنه بردهاند.جشنواره تئاتر کودک، مجالی برای خانوادههای همدانی تا کودکانشان را به تماشای تئاتر بنشانند. پرستو گلستانی که امسال یکی از داوران این جشنواره است، تداوم برگزاری جشنواره در طول 30سال را مهمترین ویژگی آن میداند و معتقد است که فارغ از اینکه در کدام شهر برگزار شود، باید به فکر بالابردن کیفیت آن بود. او در این گفتوگو از شرایط برگزاری جشنواره گفته و از اینکه در شهر دیگری غیر از تهران برگزار میشود، ابراز خوشحالی کرده است.

شما سالهاست که در حوزه تئاتر کودک کار میکنید و با جشنواره تئاتر کودک هم در ارتباط بودهاید. فکر میکنید جشنواره چه از نظر بالابردن کیفیت کارها و چه شناساندن تئاتر کودک چه کمکی کرده است؟
این سیامین سالی است که جشنواره برگزار میشود. همین که از بین نرفته است و ادامه دارد و همچنان برگزار میشود، خبر مسرتبخشی است، اما فقط این کافی نیست.
من فکر میکنم برای بهترشدن هر جشنوارهای باید اتفاقات دیگری بیفتد و آدمهایی دست بهدست هم بدهند تا کیفیت جشنواره بالاتر برود. من تا امروز فقط 2کار در جشنواره دیدهام ولی برای پویاتر شدن، مسئولین و گروهها باید تلاش بیشتری کنند.
اینکه جشنواره در شهر دیگری غیر از تهران برگزار میشود، بهنظرتان ویژگی
مثبتی است؟
بهنظرم خیلی خوب است که خارج از تهران برگزار میشود. تمام اتفاقات هنری در تهران جمع شدهاند و این اصلا لزومی ندارد. ما شهرهای فرهنگی زیادی داریم. خود همدان شهر بسیار فرهنگی است و این بهنظرم جزو اتفاقات فرخنده است که تمرکز از تهران برداشته و جشنواره تئاتر کودک در شهر دیگری غیر از تهران برگزار میشود. این فرهنگیبودن شهر خودش باعث خوشحالی است و غیر از این باعث میشود فرهنگ تئاتر دیدن برای خانوادهها جا بیفتد.
در همدان همه خانوادهها میدانند که سالی یکبار این جشنواره در شهرشان برگزار میشود و میتوانند کودکان و نوجوانشان را به دیدن تئاتر ببرند.
خانوادهها چقدر درگیر این جشنواره میشوند؟
سالهای پیش استقبال خیلی خوب بود و امسال هم با این 2کاری که دیدم حضور خانوادهها در سالن واقعا خوشحالکننده بود. مشخص است این تداومی که در همدان داشته است باعث شده همه خانوادهها با آن آشنا شوند. میدانند سالی یکبار میتوانند کودکانشان را به دیدن تئاتر ببرند.
چقدر این جشنواره به گروهها میتواند کمک کند؟
هرجایی که این جشنواره برگزار شود، میتواند روی گروهها تأثیر داشته باشد. از نظر من مهم این است که جشنواره در تهران نیست. این جشنواره مدتی هم در اصفهان برگزار شد.
همین که تمرکز از تهران برداشته شود خوب است. میتواند به شکل چرخشی در شهرهای مختلف برگزار شود. البته خیلیها معتقدند که جشنواره باید با اسم شهری که در آن برگزار میشود، شناخته شود. زمانی که در اصفهان برگزار شد خیلیها اعتراض کردند که ما اصلا این جشنواره را با نام همدان میشناسیم. من چندان با این صحبتها میانهای ندارم. ممکن است دیدگاههای دیگری وجود داشته باشد ولی من این شکلی نگاه نمیکنم. بهعنوان کسی که کار هنری میکند، فکر میکنم اگر چرخش داشته باشد به فرهنگسازی کمک بیشتری میکند.
براساس کارهایی که دیدهاید، میتوانید جشنواره امسال را ارزیابی اولیه
بکنید؟
فعلا نمیتوانم در اینباره حرف بزنم. فقط سالهای پیش جشنواره رونق بیشتری داشت. گروههای خارجی بیشتری هم حضور داشتند که البته دست مسئول برگزارکننده جشنواره نیست. شرایط اجتماعی اینطور ایجاب میکند. ما تحریم هستیم و دلار هم قیمتش سر به فلک میکشد. در این شرایط اگر گروهی از خارج بخواهد در جشنواره حضور داشته باشد، هزینهها بسیار برای جشنواره بالا میرود. ولی به هر حال آنچه واقعیت دارد این است که جشنواره در سالهای پیش رونق بیشتری داشت. منظورم در دورههای 18و 19و 20است. امیدوارم شرایط درست شود که دوباره به آن حس و حال پرشور و انرژی برگردیم و اجراهای خوبی ببینیم.