• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26858
+
-

زیر پای 3 غول صنعتی شازند خالی است

هشدار جدی نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی

روزنه
زیر پای 3 غول صنعتی شازند خالی است

علی ابراهیمی، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع ‌طبیعی، زنگ خطر انفجار را، به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب، در محدوده 3 غول صنعتی شازند یعنی پالایشگاه‏، پتروشیمی و نیروگاه شازند به صدا درآورده است. هرچند این هشدار موجب موضع‌گیری‌های مختلف شده است، اما ابراهیمی همچنان بر حرف خود پافشاری می‌کند و معتقد است مسئولان باید این هشدار را جدی بگیرند. گفت‌وگوی ما را با او در این باره بخوانید. 

موضوع زنگ خطر فرونشست و انفجار 3 غول صنعتی شازند چرا مطرح شد؟

سال‌هاست این صنایع با برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی دشت شازند موجب خشک شدن چاه‌های آب و آلودگی آنها به مواد نفتی شده. آب‌و‌هوای پاک منطقه آلوده شده و دیگر از سرسبزی و شادابی دشت شازند خبری نیست. برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی در حالی صورت می‌گیرد که هیچ فکری برای جایگزینی آنها نشده است. 

تبعات این برداشت‌های بی‌رویه چه بوده است؟

حاصل این بی‌فکری‌ها آلودگی آب و خاک دشت شازند، افزایش زاد و ولد نوزادان ناقص در روستاهای مجاور از جمله کزاز است. از این گذشته در آینده هم با این برداشت‌ها تهدید می‌شویم. فرونشست زمین و خالی شدن زیر پای صنایع نفتی در آینده‌ای نه چندان دور بی‌تردید انفجار عظیم صنایع فوق را در پی خواهد داشت. فرونشست صنایع در اثر برداشت بی‌رویه منابع زیرزمینی اتفاق تازه‌ای نیست. پیش از این هم شاهد اتفاقات مشابه در غرب، شرق و مرکز کشور بوده‌ایم‌‌، اما آن صنایع حساسیت پالایشگاه‌، پتروشیمی و نیروگاه را نداشتند. صنایع دشت شازند ماهیت آتش‌زا دارند و به همین دلیل باید پیش از آن‌که اتفاقی بیفتد به فکر چاره باشیم. برای اثبات هشدارهای من، مسئولان می‌توانند با چند کارشناس خبره زمین‌شناسی صحبت کنند. قطعا فرونشست زمین موضوعی است که این کارشناسان هم آن را تایید می‌کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند تصور کند اگر زیر پای تجهیزات نفتی شازند چند سانتی‌متر خالی شود چه مصیبتی در منطقه اتفاق می‌افتد. 

 صنایع فعال در دشت شازند تا به حال هزینه‌های اجتماعی عملکرد را پرداخت کرده‌اند؟

متاسفانه خیر. هیچ‌ کدام از این صنایع تا به حال در این بخش موفق عمل نکرده‌اند. هرچند به تازگی با پیگیری‌های صورت گرفته، پتروشیمی شازند عملیات ساخت بیمارستان 160 تختخوابی را در منطقه شروع کرده است. البته اصرار ما این بود که بیمارستان در قالب بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی ساخته شود تا نیاز استان در این بخش هم رفع شود که نشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید