• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26838
+
-

یک‌چهارم جمعیت کشور جوان هستند

جمعیت
یک‌چهارم جمعیت کشور جوان هستند

مدیرکل دفتر آمار و اطــلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت: سازمان ملل متحد، برای تطابق آماری در مناطق، بدون تعارض با تعاریف دیگر کشورهای عضو، جوانان را افراد بین ۱۵ تا ۲۴سال تعریف می‌کند و در ایران نیز، این دوره ۱۵ تا ۲۹سال تعریف‌شده است.

محمدباقر عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه براساس اطلاعات سازمان ملل در سال۲۰۱۸ جمعیت جهان حدود ۷میلیارد و ۶۳۲میلیون نفر بوده است که ۲۳.۵درصد از این تعداد را جوانان (۱۵ تا ۲۹ساله) تشکیل داده‌اند، اظهار کرد: همچنین جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹ساله) در قاره آسیا حدود یک‌میلیارد و 72میلیون نفر بوده که حدود ۶۰درصد جمعیت جوان جهان (۱۵ تا ۲۹ساله) را تشکیل می‌دهد. همچنین ۲۵درصد جمعیت ساکن کشور را جوانان (۱۵ تا ۲۹ساله) تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: ۱۵.۵درصد جوانان کشور ساکن استان تهران هستند. جوانان سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز ۲۸درصد جمعیت استان‌های خود را تشکیل می‌دهند که بالاترین نسبت در استان بوده و این سهم در گیلان ۲۲درصد و پایین‌ترین نسبت در استان است.

همچنین در سال۹۶، ۵۵درصد نوزادان کشور مادران جوان و ۳۰درصد پدران جوان داشتند. به گفته وی، بیشترین میانگین سن مادران در زمان ولادت نوزاد خود، با رقم ۳۰سال مربوط به مادران استان تهران و کمترین میانگین سن نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۵سال است. این رقم در کشور و بیشتر استان‌ها حدود ۲۸سال است. مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال در ادامه اظهار کرد: از مجموع ۳۷۶هزار و ۶۷۸رویداد مرگ ثبت‌شده در سال۱۳۹۶ تعداد ۱۹هزار و ۳۲۷مرگ مربوط به جوانان یعنی گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۹ساله بوده است.
همچنین بر پایه دلایل مرگ ثبت‌شده در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، مهم‌ترین دلایل مرگ جوانان ۱۵ تا ۲۹سال عبارت است از حوادث غیرعمدی با ۴۲.۱۸درصد، بیماری‌های قلبی و عروقی با ۹.۱درصد، سرطان‌ها و تومورها با ۵.۱۶درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۴.۵۷درصد، خودکشی با ۳.۵۷درصد، بیماری‌های عفونی و انگلی با ۲.۸۳درصد و خشونت به وسیله دیگران با ۲.۱۴درصد. در مجموع این دلایل ۶۹.۵۴درصد از کل دلایل مرگ جوانان ۱۵ تا ۲۹سال را شامل می‌شوند.
وی تصریح کرد: بررسی دلایل مرگ برحسب جنس نشان می‌دهد که در این گروه‌های سنی و در هر دو جنس مرد و زن، حوادث غیرعمدی و بیماری‌های قلبی و عروقی به‌ترتیب رتبه‌های اول و دوم بیشترین علل مرگ ثبت‌شده را به‌خود اختصاص داده‌اند. حوادث غیرعمدی در حدود ۴۹درصد از مرگ‌های مردان این گروه‌های سنی را به‌خود اختصاص داده که در زنان این رقم حدود ۲۶درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید