کارم را با آگهی همشهریشروع کردم
گفتوگوی برنامه تلویزیونی «پیشران» با کارآفرینحوزه فناوری اطلاعات
بهزاد رنجبر| روزنامهنگار
مجموعه رسانهای همشهری در راستای تقویت تولید و حمایت از کارآفرینی و اشتغال، در برنامه تلویزیونی جدید خود با نام «پیشران»، به معرفی کارآفرینان و تولیدکنندگان موفق کشور میپردازد. در این برنامه، کارآفرینان موفق، نحوه ورود خود به عرصه تولید و پشتسرگذاشتن مشکلات را بیان میکنند.محمدعلی یوسفیزاده، متولد ۱۳۵۸، از جمله کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات در ایران است که مهمان برنامه پیشران در تلویزیون همشهری بود. علاقه او به دنیای فناوری از نوجوانی و با مطالعه مجله دانستنیها در نوشهر شکل گرفت. یوسفیزاده کارش را با نصب ویندوز آغاز کرد و همزمان با فراگیرشدن اینترنت در کشور، فعالیتهای خود را بهتدریج توسعه داد. او از فروش اشتراک دایلآپ به جایی رسید که امروز مدیرعامل یکی از مهمترین اپراتورهای ارائهدهنده خدمات فناوری اطلاعات در ایران است. در این گفتوگو از مسیر کارآفرینی، شکستها و موفقیتهایش میگوید.
چطور به فناوری اطلاعات علاقهمند شدید؟
سال۱۳۷۱ در دوران دبیرستان مقالهای در مورد اینترنت خواندم؛ توضیح میداد که اینترنت چیست و چرا صنایعی مثل ارتباطات، بانک و بیمه در آینده رشد بیشتری نسبت به صنایع سنتی خواهند داشت. همانجا تصمیم گرفتم از رشته تجربی به سمت حوزه فنی حرکت کنم و در کنار تحصیل، وارد رشته کامپیوتر شدم. اولین کار جدیام هم شبکهکردن کامپیوترها بود.
اولین درآمدتان چطور بود؟
در دبیرستان نقشههای معماری طراحی میکردم و ماهی حدود ۱۵هزار تومان درآمد داشتم. بعد وارد کار اینترنت دایلآپ شدم و همزمان پروژههای شبکه انجام میدادم.
اولین قرارداد بزرگ شما چه بود؟
در یک شرکت با برادرم شریک بودم. پروژهای در حوزه شبکه برای آستانقدس رضوی داشتند که آن قرارداد نقطه آغاز فعالیتهای بزرگتر ما شد. بعد از آن، طی سالهای مختلف حدود ۱۱۷آیاسپی در استانهای مختلف کشور راهاندازی کردم. بخش عمده درآمد را صرف توسعه کار میکردیم. از طرفی من در ۱۹سالگی ازدواج کردم و این موضوع نیز مسئولیتپذیری و نظم بیشتری در زندگیام ایجاد کرد.
در طول کار چه شکستهایی تجربه کردید؟
در سال 1379 تکنولوژی VoIP تازه مطرح شده و هنوز تجهیزات مناسب وارد ایران نشده بود. یک شرکت خارجی از طریق ماهواره سرویس ارائه میکرد. ما حجم زیادی از کارتهای آنها را خریدیم و بازاریابی کردیم و با سرمایه خودمان و خانواده وارد این کار شدیم. اما ظرف مدت کوتاهی رقبا تکنولوژی داخلی را راهاندازی کردند و فعالیت آن شرکت متوقف شد. این زیان قابل توجهی برای ما به همراه داشت. همچنین سال۱۳۹۱ تمام تحلیلها نشان میداد که باید روی توسعه ADSL تمرکز کنیم. نزدیک به ۲۰۰میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده بودیم. درست زمانی که به مرحله بهرهبرداری رسیده بودیم، اعلام شد که نسلهای دوم و سوم موبایل راهاندازی میشود؛ تصمیمی که بدون مشارکت بخش خصوصی گرفته شده بود و کل سرمایهگذاری ما را تحتتأثیر قرار داد و عملااز بین برد.
چطور از این شکست عبور کردید؟
سریع بررسی کردیم که اپراتورها چه نیازهایی دارند و سبد محصولات را تغییر دادیم. اصل اساسی در کسبوکار، تغییرپذیری و تصمیمگیری بموقع است. اگر پروژهای دچار عارضه شد، باید دل کند و به سمت فرصتهای جدید رفت.
در کدام دانشگاه تحصیل کردید؟
دانشگاه آزاد. تجربههای عملی من باعث شد درک بهتری از مباحث تئوری داشته باشم. تحصیل لازم است اما کافی نیست؛ باید تجربه، بینش و قدرت تحلیل را نیز تقویت کرد.
راهاندازی کسبوکار امروز آسانتر است یا گذشته؟
قطعا امروز. ابزارهای فراوانی وجود دارند که فرآیند ایجاد کسبوکار را کوتاه کردهاند. البته رقابت هم بیشتر شده اما فرصتهای سرمایهگذاری متنوعتر است. دیگر نباید سراغ مدلهای تکراری مثل اسنپ و تپسی رفت؛ باید سراغ ایدههای جدید رفت.اگر هدف استخدام در شرکتهای بزرگ است، باید روی توسعه فردی سرمایهگذاری کرد اما اگر هدف کارآفرینی است، باید در یک حوزه خاص یک جزء قابل توسعه ایجاد کرد؛ چه در صنعت غذایی و چه در IT.