• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26824
+
-

احضار شایعه‌سازان

احضار شایعه‌سازان

  قوه قضاییه در کنار همه اقداماتی که برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا در‌پیش گرفته، احضار شایعه‌سازان را هم در دستور کار قرار داده است.
ظاهرا هم قرعه فال به نام عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افتاده است که اخیرا خبرگزاری تسنیم به نقل از وی خبر گم شدن 9میلیارد دلار ارز را منتشر کرده بود. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه گفته است: آقای یوسفیان ملا انصافاً انسان فعالی است. دادستان تهران ایشان را خواست و گفتند مستندتان چیست؟ گفت اصلاً من اینطور نگفتم، صدا و مطلبم موجود است. یقیناً چنین چیزی درست نیست. آنچنان که ایسنا نوشت، سخنگوی قوه‌ قضاییه گفته است از این پس قرار شده هر کسی حرفی زد و مسائلی را عنوان کرد، احضار شود و چنانچه اطلاعاتی دارد ارائه کند.

مسئله شایعه‌سازان در روزهایی که تلاطم اقتصادی به بالاترین حد خود رسیده، به یکی از معضلات اصلی دولت و کشور تبدیل شده است. آخرین نمونه آن سخنی بود که به نقل از یوسفیان ملا منتشر شد و هیاهویی راه انداخت که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب بسیار بالایی پیدا کرد. یکی دیگر از شایعاتی که از داخل کشور شکل گرفت تا جایی که حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم درباره آن توییت کرد، ادعایی بود که مجتبی ذالنور، نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد مطرح کرده بود. ذالنور گفته بود «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ٢٥٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانشان جزو این ٢٥٠٠‌نفر باشند.»

چند روز بعد رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی مدعی شد که اوباما در جریان امضای برجام 2500تابعیت به فرزندان مسئولان ایرانی بخشیده است. در آن زمان هنوز قوه‌ قضاییه شاید تصمیمی برای احضار شایعه‌سازان نگرفته بود که اگر این تصمیم اتخاذ شده بود حتما ذالنور نیز باید احضار می‌شد. اصرار جواد کریمی‌قدوسی به حضور 300مدیر دوتابعیتی در دولت، یا مسئله‌ای که دیروز محمود صادقی و جمع دیگری از نمایندگان درباره سهم ایران از خزر و ادعای بخشیدن کشور به روسیه مطرح کردند شاید قوه‌ قضاییه را در تصمیمش برای احضار شایعه‌سازان و کنترل اظهارات نسنجیده نمایندگان در شبکه‌های مجازی مصمم کند.

دیروز اژه‌ای به اتهاماتی که نمایندگان در روز استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کردند هم ورود کرد و گفت: اگر کسی از مدیران، کارکنان و روسای سازمان‌های اطلاعاتی از یک فساد اطلاع دارد موظف است اطلاعات خود را به مراجع ذی‌صلاح قضایی و اداری خود بدهد.

او گفت: چنانچه آن مدیر و رئیس سازمان که در قانون تعریف شده اطلاعات ندادند محکوم به حبس و انفصال از 6‌ماه تا 2سال می‌شوند، اگر اطلاع نداد به‌عنوان متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد و مدعی‌العموم از این جهت وارد می‌شود و نیاز به شاکی خصوصی نیست.

احضار مدیران دولتی

دیروز در جلسه خبری سخنگوی قوه‌ قضاییه سؤالاتی درباره احضار برخی مدیران بانکی کشور و مسئولان دولتی هم مطرح شد؛ ازجمله خبرنگاری درباره احضار رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پرونده رانت واردات خودرو سؤال کرد که اژه‌ای پاسخ داد: فردی که گفتید بازداشت نیست ولی جزو کسانی است که باید از وی تحقیق به عمل بیاید‎. سخنگوی قوه ‌قضاییه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره صدور قرار بازداشت برای رئیس حراست بانک مرکزی گفت: این فرد احضار شده و از وی تحقیق به عمل آمده اما اینکه منجر به بازداشت شده است یا نه را باید بپرسم‎. وی در پاسخ به سؤالی درباره احضار رئیس سابق بانک مرکزی هم گفت: بازداشت زمانی صورت می‌گیرد که یا اتهامی متوجه فرد باشد و یا به‌عنوان مطلع و شاهد باید حضور یابد. ‌تا این لحظه که اطلاع دارم هنوز کار به جایی نرسیده که نیاز به احضار باشد. سخنگوی قوه‌ قضاییه در ادامه نشست خبری خود گفت: بر این اساس تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگیر و بازداشت شده‌ا‌ند و بیش از 100نفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع‌الخروج شده‌اند و برای ۲۵‌پرونده که ۲۶ نفرند، کیفرخواست صادر شده‌است.

تعداد بازداشتی‌های اعتراضات بسیار محدود است

محسنی اژه‌ای در بخشی از نشست خبری خود درباره تعداد بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر گفت: بازداشت‌هایی که انجام می‌شود ممکن است مربوط به همان لحظه دستگیری باشد، اما افراد پس از بازداشت نگهداری نشوند و همان لحظه یا ساعت‌ها بعد آزاد شوند یا ممکن است اصلا افرادی اشتباهی دستگیر شوند، بنابراین بسیاری از آنها آزاد شده‌اند. تعداد بازداشتی‌ها در این رابطه بسیار محدود است که این افراد یا لیدر هستند یا در آن صحنه مرتکب جرم شده‌اند. مانند اینکه سنگی پرتاب کرده‌اند یا به پلیس حمله کرده‌اند یا وسیله عمومی را آتش زده‌اند یا غیره، اما اگر دشمن بخواهد ادامه بدهد به مردم می‌گویم گول نخورند. نیروهای امنیتی با جدیت برخورد خواهند کرد و اینطور نیست که برای همیشه دستگاه‌های مربوطه صبر و حوصله داشته باشند. ممکن است بازداشت شوند حتی محاکمه شوند و ممکن است برای برخی پرونده تشکیل شده باشد.

   اتهام متوجه احمدی‌نژاد است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره ویدئوی اخیر احمدی‌نژاد که در آن روسای قوای سه‌گانه را مسئول ایجاد وضعیت نامطلوب کشور دانست و خواستار کناره‌گیری آقای روحانی شد و اینکه آیا احمدی‌نژاد احیانا با بیان اینگونه مطالب مرتکب جرمی شده است؟ گفت: بله اتهامی متوجه وی هست زیرا جنبه عمومی دارد. او به کسی گفته برو، آن فرد هم کنار نمی‌رود و چیز سختی نیست و نباید به این چیزها توجه کرد. هنوز اتفاقی در این پرونده رخ نداده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید