• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26763
+
-

مهمان جهنمی آمریکایی‌ها

آتش‌سوزی ویرانگری که هر سال در کالیفرنیا روی می‌دهد امسال پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا را غافلگیر کرده‌است

رویداد
مهمان جهنمی آمریکایی‌ها


جواد نصرتی/ خبرنگار
 ایالت کالیفرنیا که مدت‌هاست به‌خاطر خشکسالی با بحرانی زیست‌محیطی درگیر است، در سال‌های اخیر به وعده‌گاه محبوب بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های آمریکا تبدیل شده است و هر تابستان، جهنمی را تجربه می‌کند که سال به سال بزرگ‌تر و سرکش‌تر می‌شود.

امسال از چند هفته پیش، مجموعه‌ای از حدود 20‌آتش‌سوزی بزرگ، بالا تا پایین کالیفرنیا را به آتش کشیده است.

هزاران آتش‌نشان درگیر مهار این آتش‌سوزی‌ها هستند و ده‌ها هزار نفر مجبور به تخلیه محل زندگی خود شده‌اند و برخی از آنها، پس از بازگشت، به جای خانه و زندگی‌شان، با تلی از خاکستر مواجه شده‌اند. شرایط چنان وخیم است که دولت آمریکا در این ایالت حالت اضطراری اعلام کرده است.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، حجم آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا امسال چنان عظیم بوده که این ایالت، 3‌مورد از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های تاریخ خود را تجربه می‌کند. در نیمه شمالی ایالت، مندوسینو که مجموعه‌ای ‌از چند آتش‌سوزی است و آتش‌سوزی «کار» در حالی همچنان فعال هستند که نخستین و نهمین آتش‌سوزی بزرگ تاریخ ایالت کالیفرنیا به‌شمار می‌روند. مندوسینو با وسعتی حدود 124هزار هکتار در واقع ترکیبی از 2 آتش‌سوزی بزرگ رنچ و ریور (رودخانه) است. این مجموعه آتش‌سوزی، در بخش شمالی با سرعت زیادی در حال گسترش بود؛ البته آتش‌نشان‌ها در مهار این مجموعه آتش‌سوزی موفقیت داشته‌ و حدود یک‌سوم آن را مهار کرده‌اند، اما تلاش‌ها برای مهار کامل آن ادامه دارد و انتظار می‌رود تا انتهای ‌ماه اوت (9شهریور) ادامه داشته باشد.

بالاتر از همین آتش‌سوزی، آتش‌سوزی‌ «کار» حدود 73هزار هکتار زمین را به آتش کشیده و باعث مرگ نزدیک به 10 نفر شده است.

در تازه‌ترین تهدید در کالیفرنیا، ‌نزدیک به 20هزار نفر به‌خاطر آتش‌سوزی مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. این آتش‌سوزی در اطراف منطقه اورنج‌کانتی در جنوب ایالت، موردی عجیب در میان همه آتش‌سوزی‌های دیگر به شمار می‌رود چون عملا یک خرابکاری انسانی محسوب می‌شود. دادگاه رسیدگی به اتهام فارست کلارک که متهم اصلی برپایی تعمدی  آتش است، یک جلسه برگزار شده و قرار است به‌زودی از سر گرفته شود. او نزدیک به یک دهه با همسایگان خود درگیری داشته و بارها به آنها هشدار داده بود که همه‌‌چیز را به آتش خواهد کشید. او حتی در یک ایمیل به ایستگاه آتش‌نشانی محلی هشدار داده بود: «اینجا در آتش خواهد سوخت.» درصورتی‌که جرم او اثبات شود، ‌وی ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

با تلاش گسترده آتش‌نشانان برای مهار این آتش‌سوزی تنها 10درصد از حجم آن کاسته شده و انتظار می‌رود در چند روز آینده که هوای داغ و رعد و برق در منطقه پیش‌بینی شده است، ‌بر حجم و پیش‌روندگی آن افزوده شود.

ایالت کالیفرنیا، به‌صورت سنتی تابستان‌ها درگیر آتش‌سوزی‌های بوته‌زارها و جنگل‌هاست اما در حدود 3 دهه گذشته، حجم و دفعات بروز این آتش‌سوزی‌ها افزایش یافته است. آتش‌سوزی امسال، درحالی‌که هنوز به موسم سنتی آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا نرسیده‌ایم، نشانه‌ای هشدار‌دهنده از تغییر وضعیت آتش‌سوزی‌ها در این ایالت است. تا همینجا آتش‌سوزی‌ها علاوه بر کالیفرنیا، ‌بر دیگر مناطق هم تأثیر گذاشته و دود ناشی از آنها نه‌تنها در مناطق وسیعی از آمریکا که در استان‌های مرکزی و غربی هم باعث بروز مشکل شده است.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، یکی از دلایل شروع زودهنگام آتش‌سوزی‌ها و همینطور شدت آنها، خشکسالی، زمستان خشک و کم‌باران و همینطور گرم شدن غیرعادی هواست که همگی مستقیم یا غیرمستقیم متاثر از تغییرات اقلیمی هستند.

در نگاهی کلان‌تر، تغییرات اقلیمی و دیگر عوامل، باعث شده‌اند از سال2000 به بعد آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا شدیدتر‌، بزرگ‌تر و پرتعدادتر باشند. کلی پل، محقق مؤسسه هیدواتر اکونومیکس که روی آتش‌سوزی‌های بزرگ در آمریکا تحقیق می‌کند در همین باره به نیویورک‌تایمز گفته است: «روند آتش‌سوزی‌ها از منظر میزان زمینی که سوخته می‌شود، طول فصل آتش‌سوزی و تعداد ساختمان‌هایی که از دست می‌روند عجیب و غریب هستند. اگر در طول چند دهه به روند آن نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که نمودار همینطور بالا می‌رود.» 15مورد از 20آتش‌سوزی بزرگ تاریخ کالیفرنیا بعد از سال 2000روی داده است. پروفسور استفن پاین، استاد دانشگاه آریزونا معتقد است: تغییر روند آتش‌سوزی‌ها در چند دهه اخیر، به‌خاطر چند عامل بزرگ و کلان است: تغییرات اقلیمی که فصل آتش‌سوزی‌ها را طولانی‌تر کرده، خانه‌سازی در مناطقی دورافتاده که هزینه‌های آتش‌سوزی ‌را بالا برده و همینطور ناکارآمدی سازمان‌های امدادی و شهرسازی برای هماهنگی بیشتر.

به گزارش نیویورک تایمز، ‌نکته نگران‌کننده این است که روندی که در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا شرایط را به اینجا رسانده، در دیگر ایالت‌های آمریکا هم مشاهده می‌شود و احتمالا مناطق بیشتری به‌زودی همچون کالیفرنیا گرفتار خواهند شد؛ با این تفاوت عمده که کالیفرنیا، یکی از ثروتمندترین ایالت‌های آمریکا به‌شمار می‌رود و اگر آن را یک کشور حساب کنیم، بعد از آمریکا، چین، ژاپن و آلمان، ‌پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید