• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26731
+
-

جذابیت بازارهای آبادان و خرمشهر برای عراقی‌ها

کاسبان می‌گویند مشتری ندارند و اگر عراقی‌ها خرید نکنند، باید درِ مغازه‌هایشان را تخته کنند

گزارش
جذابیت بازارهای آبادان و خرمشهر برای عراقی‌ها


سعاد سودانی‌زاده|  آبادان- خبرنگار:

 با افزایش بی‌رویه نرخ ارز در کشور، حضور مردم عراق در منطقه آزاد اروند بسیار پررنگ شده و آنها بخشی از درآمدهای ارزی خود را به بازارهای آبادان و خرمشهر روانه می‌کنند.
استقبال گسترده مردم عراق از بازارهای منطقه آزاد اروند، آن هم در زمانی که بسیاری از شهروندان خوزستانی با توجه به افزایش قیمت‌ها قدرت حضور در بازار و خرید را از دست داده‌اند، موجب رونق گرفتن بازارهای آبادان و خرمشهر شده است.

عراقی‌ها به دلیل نزدیک بودن به خوزستان، روزانه راهی منطقه آزاد می‌شوند و از میوه و سبزی گرفته تا گوشت مرغ و ماهی و دیگر اقلام مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند و به شهرهای خود برمی‌گردند.
ورود اتباع عراقی پس از لغو روادید در آذر پارسال افزایش بی‌سابقه‌ای یافت و حالا که نرخ ارز (دلار) در کشور رشد روزافزونی پیدا کرده، ورود و ماندگاری آنها بیشتر شده است. طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ما، هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای آبادان و خرمشهر این روزها پر از اتباع عراقی شده است.

البته چند روز پس از از سرازیر شدن بی‌سابقه عراقی‌ها به بازارهای منطقه آزاد، خیلی از شهروندان و حتی مسئولان با ابراز نگرانی، بر بستن راه ورود عراقی‌ها به منطقه تاکید کردند. اما نظر کارشناسان اقتصاد درباره ورود عراقی‌ها کاملا مثبت است. آنها می‌گویند به جای ایجاد محدودیت برای عراقی‌ها، باید با نظارت دقیق، دروازه‌ها را باز کرد تا بازارهای منطقه رونق بگیرند و در نهایت، کل منطقه به رونق و توسعه نزدیک‌تر شود.
 

کمبود امکانات شهری

«آزیتا ظریف» یکی از شهروندان آبادانی، در مورد حضور اتباع عراقی در آبادان می‌گوید: مسئولان خیلی از شهرهای مرزی به دلیل تردد زیاد اتباع خارجی، تغییرات ویژه‌ای در شهرهای خود به وجود می‌آورند و امکانات و خدمات بیشتری با ورود به آن منطقه ایجاد می‌شود، اما در آبادان و خرمشهر چنین اتفاقی نیفتاده است. آمار ورود عراقی‌ها بالا رفته، اما امکانات شهری خیلی کم است.
وی می‌افزاید: انتظار من از شهری که در منطقه آزاد واقع شده و امتیاز لغو روادید برای اتباع خارجی را دارد این است که حداقل تمیز و زیبا باشد.

او که دانشجوی دانشگاه شیراز است، می‌گوید: خدمات شهری در شهر محسوس نیستند. من وقتی به شیراز می‌روم، در تمام ساعات روز رفتگران را می‌بینم که مدام در حال پاکیزه کردن شهر هستند، اما در آبادان می‌بینیم که رفتگران چند ماه حقوق نگرفته‌اند و انگیزه‌ای برای کار ندارند.
این شهروند آبادانی ادامه می‌دهد: مسئولان باید از فرصت طلایی ورود اتباع خارجی به نفع شهر استفاده کنند، اما این موضوع مهم در آبادان دغدغه مسئولان نیست.


عراقی‌ها؛ مانع کساد شدن بازار

یکی دیگر از شهروندان از زاویه دید دیگری به موضوع افزایش ورود عراقی‌ها به شهرهای واقع در منطقه آزاد اروند نگاه می-کند. 
«مسعود منشداوی» یکی از مغازه‌داران خیابان احمدآباد آبادان، می‌گوید: با افزایش نرخ ارز و قیمت کالاها شهروندان آبادانی کمتر سراغی از مغازه‌ها می‌گیرند و فقط مایحتاج ضروری خود را تامین می‌کنند. این برای کسبه یک جور مرگ محسوب می‌شود.
او می‌گوید: اگر عراقی‌ها هم از ما خرید نکنند، ما کاسبان باید بازار را تعطیل کنیم و خانه‌نشین بشویم یا به شغل دیگری رو بیاوریم. بازار است و مشتری‌اش. وقتی مشتری در کار نباشد، کار و کاسبی هم می‌خوابد.
منشداوی می‌گوید: عراقی‌ها جور پایین آمدن قدرت خرید مردم را می‌کشند و با حضور در بازارهای منطقه آزاد اروند و خرید مایحتاج خود، مانع ورشکستگی بازاریان آبادان و خرمشهر می‌شوند.


پذیرای عراقی‌ها باشیم

«صباح آلبوشوکه» یکی از شهروندان خرمشهری، در مورد حضور اتباع عراقی در بازارهای منطقه آزاد می‌گوید: خیلی از خوزستانی‌ها از حضور عراقی‌ها در منطقه گله‌مند هستند و می‌گویند آنها امنیت شهری را به هم زده‌اند، ولی من معتقدم رفتار اجتماعی مردم ما باعث رفتارهای دور از عرف اتباع عراقی می‌شود.
 او ادامه می‌دهد: وقتی ما به عراق می‌رویم، رفتارهای زننده‌‌ای از آنها نمی‌بینیم. پس فکر می‌کنم ما باید پذیرش خود را در برابر آنها بالاتر ببریم.


وارد کردن ارز به ایران

اما باید روی دیگر سکه را هم دید. باید ببینیم نظر خود عراقی‌ها درباره حضور بی‌سابقه‌شان در منطقه آزاد اروند و خرید از بازارهای آن چیست.
«سعد ابوماجد» یکی از اتباع عراقی که به قصد خرید به آبادان آمده است، به همشهری می‌گوید: ما ایران را دوست داریم و کشور ایران را به عنوان کشور همسایه و کمک‌کننده به دیگر کشورها می‌شناسیم.
وی می‌گوید: خیلی از عراقی‌ها فامیل‌های دور و نزدیک در ایران دارند و دوست دارند که ایران با مشکل اقتصادی روبه‌رو نشود، چون هم با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند و هم این‌که طبیعی است که عراق هم از مشکلات اقتصادی ایران متاثر می‌شود. مثلا مشکل کم‌آبى و کاهش تولید برق در ایران باعث قطع برق و آب در بصره، نجف و دیگر شهرهای حاشیه جنوب عراق شده است.
این تبعه عراقی درباره خرید از بازارهای منطقه آزاد می‌گوید: ما با وارد کردن ارز به ایران، می‌توانیم بخشی از کمبود ارز در منطقه آزاد اروند را جبران کنیم.


رضایت عراقی‌ها از قیمت‌ها

«ابومحمد» یکی دیگر از شهروندان عراقی، به همشهری می‌گوید: قبلاً سالی دو بار می‌آمدیم خوزستان، ولی الان یکی - دو هفته در میان می‌آییم. راهی نیست. کمتر از یک ساعت تا اینجا راه داریم. او می‌گوید: از وقتی قیمت دلار در ایران بالا رفت، برای من و همشهری‌هایم می‌صرفد که برای خرید به ایران بیاییم. هزینه پزشکی اینجا خیلی ارزان‌تر از کشور خودمان است. بیمارستان‌ و کلینیک‌های اهواز خیلی مجهزتر از بیمارستان‌های ما هستند. قیمت اقلام خوراکی مثل ماهی هم اینجا عالی است.
 

افزایش نقدینگی در بازارهای منطقه

یک کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص حضور اتباع عراقی در منطقه آزاد اروند به همشهری می‌گوید: ورود اتباع خارجى به منطقه آزاد اروند سبب ورود ارز و افزایش نقدینگی می‌شود. نقدینگی‌ای که به این بازار وارد می‌شود خودش امتیاز است. در واقع فرصت مناسبی برای تامین مالی بازارهای آبادان و خرمشهر است.
«ندا زاده‌حیاتی» با اشاره به این‌که بازارهای آبادان و خرمشهر دچار رکود و کسادی نیستند، می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در این دو شهر به تبع افزایش قیمت‌ها در کل کشور ایجاد شده است، با این تفاوت که تقاضا در بازارهای آبادان و خرمشهر چندان کاهش نداشته است.
وی ادامه می‌دهد: رشد بازارهای طلا، خودرو و ارز که بیشتر کاذب هستند، اشتغال ایجاد نمی‌کند و باعث رکود اقتصادی می‌شود و به اقتصاد صدمه می‌زند، اما رشد بازار کالا که توسط عراقی‌ها در منطقه ایجاد شده، اشتغال‌زایی به همراه دارد.
 ***
ورود اتباع عراقى به منطقه آزاد اروند به‌خصوص در شرایط اقتصادى فعلى مثبت بوده است. آنها با تزریق ارز به این بازار مرزى خلأ ایجادشده در اقتصاد منطقه را پر مى‌کنند.
ایجاد اشتغال براى اکثر اقشار به‌ویژه بازاریان از دیگر نکات مثبت این تردد برآورد مى شود. البته نباید از ذهن دور باشد که اتخاذ تدابیر ویژه اجتماعى مى‌تواند آسیب‌هاى موجود را به حداقل و نارضایتی خوزستانی‌ها را به صفر برساند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید