گردش خانوادگی در باغ کتاب
مدیرعامل باغ کتاب تهران در تلویزیون همشهری از اقدامات و برنامههای این مجموعه می گوید
پریسا نوری | روزنامهنگار
«باغ کتاب تهران» بهعنوان بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمیهای علمی کشور، 8سال پیش متولد شد تا فضای مناسبی برای محصولات فرهنگی ، گفتوگو و مطالعه باشد . این مجموعه در سالهای اخیر با افزایش خدمات و بهسازی امکانات، نقش تأثیرگذاری در ارتقای فرهنگ مردمان این شهر داشته است. در هفته کتاب و کتابخوانی در تلویزیون همشهری میزبان علی رمضانی، مدیرعامل باغ کتاب تهران بودیم. او با تأکید بر اینکه مهمترین ماموریت این مجموعه بهسازی و ارزانسازی خدمات در کنار حفظ پیشروبودن مجموعه است، درباره مهمترین تحولات اخیر و برنامههای پیش روی این مجموعه توضیح داد.
مأموریت: ارزانسازی خدمات
تقاضای عمومی از باغ کتاب این است که خدمات ارزانتری ارائه شود. بنابراین راهبرد دوره جدید مدیریت باغ هم «منطقیسازی قیمتها» در عرضه خدمات و کالاهابا کمک بهرهبرداران است، همچنین رویدادهایی را در باغ کتاب تهران تدارک ببینیم تا امکان استفاده عمومی، بدون هزینه فراهم شود. مثلا در ماههای گذشته جلسههای شعر، گفتوگو درباره کتاب یا حتی دیدن انیمیشنهای روز جهان با سطوح قیمتی پایین یا رایگان فراهم شد و مردم توانستند از آنها استفاده کنند. راهبرد ما این است که بتوانیم خدمات پایهای را برای همه مردم فراهم کنیم تا بتوانند با کمترین هزینه استفاده کنند.
حضور خانوادهها در یک مجموعه
تلاش داریم یک منظومه خدمتی را در باغ کتاب شکل دهیم که بخشی از آن محقق شده است. مثلا میزبان رویدادهای خانوادگی در باغ هستیم که وقتی والدین وارد باغ میشوند و فرزندشان را به یک نقطه میسپارند که بازی کند، آموزش ببیند، خودشان در نقطه دیگری یا در حال آموزش هستند، یا فیلم میبینند، یا خانوادگی وارد بخش کتاب میشوند و یک تجربه جمعی خواهند داشت. بنابراین «طراحیکردن بسته خدمت جدید» از مجموعه اجزای باغ کتاب، راهبرد دوره جدید است که امیدواریم بعد از رسیدن به آن سطح پایه خدمات مطلوب، بتوانیم تجربههای موفقی نیز از این حوزه داشته باشیم.
تخفیف 20درصدی در هفته کتاب
برخلاف مجموعههای دیگر دنیا ورود به باغ کتاب هزینهای ندارد و رایگان است و علاوه بر این منظره زیبایی که افراد میآیند و میبینند، یک «عادت» را تجربه میکنند که شامل عادت دیدن کتاب، عادت بودن در فضای فرهنگی و یکزیست متفاوت است. سطحی از برنامهها نیز عمومی و همگانی است و میتوانند بدون صرف هزینه از رویدادها که در درگاههای باغ کتاب بهطور مستمر اطلاعرسانی میشود، استفاده کنند. در ایامی مثل هفته کتاب هم هرکسی وارد باغ کتاب شود، از مجموعه تخفیفهای بهرهبرداران و تخفیف 20درصدی در کتابفروشی باغ کتاب بهرهمند میشود.
افتتاح پارکینگ فرهنگ، بهزودی
بخش زیادی از مردم تهران هنوز باغ کتاب را نمیشناسند. یکراهبرد این است که مردم تهران باغ کتاب را بیشتر بشناسند و دسترسی به آن سهلتر شود. در همین دوره مدیریت شهری، پروژه افتتاح و راهاندازی «پارکینگ فرهنگ» را که پارکینگی نزدیک مجموعه باغ کتاب است، جزو پروژههای اولویتدار قرار دادند. درمجموع باغ کتاب در رویکرد جدید تلاش کرده جایگاه خودش را احیا کند.
راهاندازی سرزمین هوش مصنوعی
باغ کتاب از زمان تأسیس کاملا «پیشرو» بود؛ یعنی کتابفروشی 4هزارمتری در هیچ جای کشور و غرب آسیا نبود. بعد از باغ کتاب بود که کتابفروشیهای بزرگمقیاس در مجموعههای تجاری تأسیس شد و امروز گسترش مییابد. ازاینرو باغ کتاب همچنان باید پیشروبودن خود را حفظ کند و بخشی از راهبرد جدید، حفظ این پیشروی است.
مزایدههای شفاف و قانونی
بخشهای مختلف باغ کتاب در مزایده به پیمانکاران مختلف داده میشود؛ اما گاهی این مزایدهها محل پرسش و ابهام قرار میگیرد. در دوره فعلی همهچیز در اوج شفافیت و با رعایت قانون پیش میرود. تاکنون 5 یا 6نوبت برای بخشهای مختلف باغ کتاب فراخوان مزایده یا مناقصه منتشر شده است. افراد اسناد مزایده را دریافت میکنند، پاکت مزایده را تکمیل میکنند، سپردههایشان را میدهند و در فرایندی با حضور دستگاههای نظارتی شهرداری، مشخص میشود که برندگان چه کسانی هستند؛ کاملا شفاف و کاملا قانونی.ممکن است برخی بگویند که سختگیری در باغ کتاب برای برگزاری مزایدهها زیاد شده است. من این مطلب را تأیید میکنم و میگویم که این سختگیری بجا و مبتنی بر «ظرفیتسنجی دوره جدید» باغ کتاب است. مخاطب ما خدمات بالاتری از روزهای افتتاح مجموعه میخواهد. مخاطبان از مجموعه کالاهایی بهتر و باکیفیتتر، معرفی بهتر، راهنمایی بهتر و چینشی مناسبتر میخواهند.
پذیرایی از ۳۲هزار مهمان در هر هفته
بیشترین کتابهایی که مردم از باغ کتاب تهیه میکنند، در حوزه کودک و نوجوان است؛ یعنی برای فرزندانشان هزینه میکنند. ما نوجوانان کتابخوان بسیاری داریم. همین حالا در آبانماه، حداقل روزی 5مدرسه برای استفاده به باغ کتاب مراجعه میکنند و بچهها با شوروشوق وارد باغ کتاب میشوند. خوشبختانه استقبال شهروندان از باغ کتاب بسیار خوب بوده و با میانگین بازدید روزانه ۳ تا ۱۲هزار نفر، یکزیستبوم فرهنگی چندوجهی از کتاب، هنر، علم و فراغت ایجاد شده است؛ بهطوریکه در روزهای جمعه و تعطیلات هم حداقل 12هزار نفر در ساعات ارائه خدمات باغ، مراجعهکننده داریم. بهعبارت دیگر هفتهای ۳۲هزار نفر از مردم، مهمان باغکتاب تهران هستند. پیشبینی میشود که تا پایان امسال این اعداد درصد قابل توجهی افزایش پیدا کند.