• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26728
+
-

کمبود خدمات در خط اتوبوسرانی تبریز 0 سهند

شهروندان سهند از اتلاف وقت برای رفت و آمد روزانه به تبریز گله‌مندند

کمبود خدمات در خط اتوبوسرانی تبریز 0 سهند

سید‌رضا حسینی‌زاده|  تبریز - خبرنگار: 


شهر جدید سهند هیچ‌گاه از زیر سایه مادر کلان‌شهر خود یعنی تبریز خارج نشد و هنوز هم بسیاری از شهروندان تبریزی و اهالی خود سهند، این شهر را یکی از مناطق زیر نظر شهرداری تبریز می‌دانند. البته این دیدگاه زمانی که شهروندان ساکن سهند، اتوبوس‌های شرکت واحد تبریز را در حال خدمات‌دهی به سهند می‌بینند چندان هم غیر منطقی به نظر نمی‌رسد. 

آمارها از عبور جمعیت این شهر از 150 هزار نفر حکایت دارد اما اغلب ساکنان این شهر برای رفتن به سر‌کار، انجام کارهای روزانه و حتی مراجعه به مراکز درمانی و خرید به تبریز رفت و آمد می‌کنند. عمده‌ترین مشکل شهروندان ساکن سهند رفت و آمد به تبریز است. آنها یا باید از خودرو‌ شخصی استفاده کنند یا سوار خودروهای مسافربر شخصی شوند و اگر صبر و تحمل بیشتری دارند، می‌توانند ‌‌از اتوبوس‌های شرکت واحد که هزنیه کمتری دارد، استفاده کنند. با توجه به بافت جمعیتی غالب در سهند که اغلب کارگران و شهروندان کم‌درآمد را شامل می‌شود اتوبوس‌های شرکت واحد یکی از محبوب‌ترین و پر‌استفاده‌ترین وسایل رفت و آمد به این شهر است اما این وسیله نیز مشکلات خاص خود را دارد و برای همه شهروندان قابل استفاده نیست.


سرعت کم و زمان طولانی رسیدن 

یکی از شهروندان ساکن سهند که در رستورانی در تبریز کار می‌کند، می‌گوید: در حالی که می‌شود با خودرو‌ شخصی مسیر تبریز تا سهند را در 20 دقیقه طی کرد، ‌‌این زمان در مورد اتوبوس‌های شرکت واحد چند برابر بیشتر است. اگر بخواهم ساعت 8 صبح به محل کارم برسم باید سوار اولین اتوبوس در ساعت شش و نیم بشوم چرا که اتوبوس‌های سهند تنها تا میدان راه‌آهن تبریز ‌می‌روند و باید خط دیگری را سوار شوم. «غلامعلی صبوحی» که منتظر رسیدن اتوبوس شرکت واحد است، ادامه می‌دهد: سرعت اتوبوس‌ها هم در مقایسه با خودروهای سواری کم است و اگر بعد از ظهر سوار اتوبوس شوم باید کلافگی و گرمای آفتاب را هم به مشکلات دیگر این مسیر اضافه کنم. اتوبوس‌های این مسیر با وجود طولانی بودن راه،‌ فاقد پرده هستند و راننده اتوبوس عنوان می‌کند که نصب پرده در اتوبوس‌های شرکت واحد غیرقانونی است. وی تعداد کم اتوبوس‌های مسیر شهر جدید سهند را از دیگر مشکلات می‌داند و ‌‌می‌گوید: تعداد اتوبوس‌ها را دقیقا نمی‌دانم اما با توجه به زمان طولانی که برای آمدن اتوبوس سپری می‌شود و جمعیتی که در ایستگاه منتظر می‌مانند حدس می‌زنم تعداد اتوبوس‌ها 
کم باشد.


تلف شدن وقت در سهند

یکی دیگر از شهروندان ساکن سهند با انتقاد از اتلاف وقت شهروندان می‌گوید: اتوبوس‌هایی که از تبریز به داخل سهند می‌رسند باید فازها و خیابان‌های مختلف را طی کنند تا به مقصد برسند، در حالی که بهتر بود اتوبوس‌ها تا داخل سهند می‌آمدند و سپس مسافران در داخل شهر با اتوبوس‌ها یا مینی‌بوس‌های کوچک‌تر و سریع‌تر متناسب با محلات مختلف به مقصد خود می‌رفتند.
«یزدان امیری» بیان می‌کند: شهروندان برای تردد داخل سهند مشکل دارند و باید منتظر اتوبوس‌هایی باشند که از تبریز می‌رسند و این موضوع اصلا قابل قبول نیست.


ارتقای خدمات‌دهی اتوبوسرانی به سهند

مدیر‌عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه می‌گوید: اتوبوس‌های فعال در مسیر تبریز - سهند مسیر 59 کیلومتری تبریز تا سهند و بالعکس را طی می‌کنند و در حال حاضر 25 اتوبوس در مسیر تبریز به سهند در حال ترددند که معمولا 2 اتوبوس از این تعداد روزانه به‌صورت نوبتی در تعمیرگاه یا سرویس‌گیری‌های فنی هستند.
«فرخ جلالی» ادامه می‌دهد: زمان سپری شده برای هر سرویس کمی بیش از 2 ساعت است و هر اتوبوس روزانه حدود 7 سرویس جابه‌جایی مسافر دارد. هزینه‌ای که از مسافران دریافت می‌شود بسیار کم و در حدود 700 تومان است که این هزینه برای شرکت واحد بیش از 3 هزار تومان است.  وی با بیان این‌که ارتقای خدمات‌دهی اتوبوسرانی به سهند مورد نظر شرکت واحد تبریز است، ‌‌می‌گوید: از ساعت شش و ربع صبح تا 9 شب خدمات مستمر ارائه می‌شود و خودروهای این مسیر ‌‌به علت خروج از ‌‌شهر‌ از میان بهترین اتوبوس‌های شرکت واحد انتخاب می‌شوند. سرعت این اتوبوس‌ها نیز بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی برای تردد خودروهای سنگین در داخل و خارج از شهر است. 


پیگیری انتقادهای مردمی 

 جلالی درباره گلایه شهروندان از نبود پرده یا سایه‌بان در داخل اتوبوس‌ها‌ می‌گوید: قرار است همه اتوبوس‌های شهر جدید سهند به پرده‌های آفتاب‌گیر تجهیز شوند که این اقدام با توجه به درخواست شهروندان و مسافران ساکن شهر سهند و پیگیری‌های ‌شورای شهر تبریز صورت انجام می‌شود. البته نصب پرده در اتوبوس‌های عمومی ممنوع است که با توجه به حساسیت موضوع بر ‌‌این موضوع تاکید داریم.این مسئول ‌می‌افزاید: مسیر طولانی این خط و تابش مستقیم نور خورشید و گرما به خصوص در فصل تابستان ‌باعث آزار و کلافگی مسافران می‌شود. برای جلب رضایت و ایجاد آرامش و آسایش شهروندان در این زمینه، نصب پرده‌های آفتاب‌گیر در اتوبوس‌های این مسیر در اولویت قرار دار‌د. وی می‌گوید: یکی از درخواست‌های شهروندان سهندی ایجاد اتوبوسرانی داخل سهند است که ما نیز این پیشنهاد را به مسئولان این شهر داده‌ایم و با توجه به جدا بودن سیستم شهرداری این شهر از تبریز با هماهنگی آنان می‌توان مسیرهای داخل شهری ایجاد کرد، به این نحو که اتوبوس‌های تبریز سهند تا ورودی سهند خدمات ارائه کنند و سپس مسافران از طریق اتوبوس‌های داخل شهری جابه‌جا شوند که می‌تواند تا چند برابر خدمات‌دهی را افزایش و اتلاف وقت را کاهش دهد.


ساکن سهند، شاغل تبریز

شهر جدید سهند سال 70 در محور ارتباطی تبریز - آذرشهر و در دامنه کوه سهند در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب ‌غربی تبریز مکان‌یابی شد و به تصویب شورای‌ عالی معماری و شهرسازی رسید. این شهر در سال 87 با افتتاح ساختمان شهرداری و انتخاب شهردار، به‌عنوان پنجاه و هشتمین شهر آذربایجان شرقی و سومین شهر اسکو پس از شهرهای اسکو و ایلخچی شناخته شد، اما هیچ‌گاه از زیر سایه مادر کلان‌شهر خود یعنی تبریز خارج نشد و هنوز هم بسیاری از شهروندان تبریزی و اهالی خود سهند، این شهر را یکی از مناطق زیر نظر شهرداری تبریز می‌دانند. قیمت مناسب مسکن، ‌ پاکیزگی هوا، نزدیکی به تبریز و چند مزیت دیگر سبب شد جمعیتی چند هزار نفری از تبریز به سمت سهند روانه شوند و این شهر سر‌ریز جمعیتی تبریز را کنترل کند. آمارها از عبور جمعیت این شهر از 150 هزار نفر حکایت دارد و اغلب ساکنان این شهر برای رفتن به سر‌کار، انجام کارهای روزانه و حتی مراجعه به مراکز درمانی و خرید به تبریز رفت و آمد می‌کنند. با توجه به مشکلات مردم ساکن در این منطقه و مستقل بودن شهر سهند از کلان‌شهر تبریز، ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات شهری در بازه زمانی 10 ساله و جدایی این شهر از تبریز از اولویت‌هایی است که باید در دستور کار مسئولان خدمات شهری سهند قرار گیرد.


خدمات‌دهی به 150 هزار نفر فقط با 25  اتوبوس 

‌‌شهروندان شهر جدید سهند از ضعف خدمات اتوبوسرانی در این شهر گله‌مندند اما به اعتقاد مسئولان شهری در سهند جابه‌جایی مسافران بر عهده اتوبوسرانی تبریز و حومه است، چون این شهروندان محل کارشان تبریز است و در حقیقت شهر جدید سهند میزبان شهروندان تبریزی است. از سوی دیگر، شرکت عمران سهند نیز تنها وظیفه ساخت‌و‌ساز و خدمات عمرانی در این شهر را بر عهده می‌‌گیرد و در نهایت اتوبوسرانی تبریز با صرف هزینه قابل توجهی که مدعی آن است خدمات‌دهی اتوبوسرانی به 150 هزار جمعیت ساکن این شهر را تنها با 25 اتوبوس بر‌عهده گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید