• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26716
+
-

قیمت میوه شکسته می‌شود

افزایش قیمت میوه‌ها بیشتر در بخش واسطه‌گری اتفاق می‌افتد

اقتصاد
قیمت میوه شکسته می‌شود

 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

این روزها با گذر از بازارمتوجه می‌شویم که قیمت میوه‌های تابستانه نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی یافته است به گونه‌ای که با دیدن نایلون‌های میوه در دست مردم که تعداد میوه‌های خریداری شده انگشت‌شمار بوده یا وزن پایین‌تری دارند می‌توان متوجه شد توان مردم برای خرید برخی از این میوه‌ها بسیار کم است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که سرمای طولانی بهاره در ابتدای امسال خسارات زیادی به محصولات کشاورزی استان وارد کرد که بیشترین خسارات به محصولات باغی استان بوده است، می‌گوید: یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت میوه‌های سردرختی در بازار سرمازدگی بی‌موقع بود که خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد و همچنین نوسانات ارزی که در سال جاری با آن مواجه بودیم نیز یکی از دلایل مهم افزایش قیمت میوه بوده است.

وی ادامه می‌دهد: آثار روانی افزایش قیمت دلار و کمبود عرضه میوه در بازار سبب سوء استفاده برخی از دلالان شد که در نتیجه آن قیمت میوه در بازار افزایش یافت.
به گفته «عبدالله جعفری» طبق بررسی‌های سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان قیمت میوه در میادین عرضه میوه با برخی از خرده فروشی‌های استان تفاوت فاحشی وجود دارد که در برخی از موارد این اختلاف قیمت‌ها به 100 تا 150 درصد نیز می‌رسد. این افزایش قیمت‌ها ناشی از سوء استفاده برخی از سودجویان بوده و گران فروشی محسوب می‌شود.
وی با بیان این‌ که کمبود عرضه میوه در بازار یکی از بهانه‌های سودجویان برای افزایش قیمت میوه شده است، اظهار کرد: این افزایش قیمت‌ میوه‌ها در بخش واسطه‌ها اتفاق می‌افتد این در حالی است که تولیدکنندگان و کشاورزان سود پایین‌تری از فروش میوه بهره‌مند می‌شوند.


خسارت 30 تا صددرصدی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: با سرمای بی‌سابقه که در اواخر فروردین ماه سال جاری رخ داد باعث سرمازدگی و خسارت کلیه محصولات سردرختی استان شد که این خسارات در برخی از شهرستان‌های استان به صددرصد نیز رسیده است.«بهنام اجاقلو» می‌گوید: امسال سطح باغ‌های خسارت دیده استان 41 هزار و 374 هکتار است که برآورد می‌شود خسارت این سرمازدگی به محصولات باغی استان به حدود 288 هزار و 795 تن برسد. 

با توجه به این‌که سهم شهرستان طارم از محصولات کشاورزی استان 50 تا 60 درصد است، سرمازدگی خسارات زیادی به باغ‌های شهرستان طارم وارد کرده که به گزارش جهاد کشاورزی طارم سرمای روزهای پایانی فروردین ماه به محصول گیلاس 
30 درصد، انجیر 35 درصد، انار 20 درصد و زیتون 30تا 60 درصد خسارت وارد کرده است.

اجاقلو خسارات وارده به سطح باغ‌های استان را 6میلیون و 898 هزار و 375 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: با سرمازدگی بی‌موقع در بهار امسال همه محصولات باغی و میوه استان خسارت دیده‌اند.
زردآلو از جمله محصولات مهم باغی استان به شمار می‌رود و سطحی بالغ بر 5 هزار و 437 هکتار از باغ‌های استان را به خود اختصاص داده است که به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان امسال خسارت سرمازدگی باغ‌های زردآلو در اکثر شهرستان‌های استان 90 تا صددرصد  بوده و نیز میزان خسارت در باغ‌های زردآلوی شهرستان‌های طارم و ماهنشان کمتر از سایر شهرستان‌ها و حدود 40 تا 50 درصد بوده است.


افزایش بازرسی‌ها

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که سازمان جهاد کشاورزی استان متولی تولید و عرضه میوه به بازار است، تصریح می‌کند: برای کنترل بیشتر قیمت میوه در بازار نظارت و بازرسی‌های اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشدید یافته و قیمت‌ها طبق نرخ مصوب در بازار بررسی می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با بیان این‌که مرجع رسیدگی به تخلفات صنوف اداره تعزیرات استان است، اظهار می‌کند: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران‌فروشی و احتکار به مراجع بازرسی استان گزارش دهندیا موضوع را با سامانه 124 در میان بگذارند تا در کوتاه‌ترین زمان بررسی و رسیدگی شود.


قیمت میوه‌ها

به گفته مدیر توسعه بازرگانی استان برخی از میوه‌هایی که در استان تولید می‌شود هنوز به بازارعرضه نشده که به محض ورود به بازار با کاهش قیمت آن میوه‌ها مواجه خواهیم بود.
«عبدالله جعفری» ادامه می‌دهد: برخی از میوه‌هایی که از استان‌های دیگر وارد استان می‌شوند و به دلیل نوبرانه بودن، قیمت بالاتری دارند که با افزایش عرضه قیمت آن کاهش می‌یابد.
زمان برداشت محصولات جالیزی از قبیل خیار، هندوانه و خربزه و همچنین میوه‌های سیب، انگور، بادام و گردوی استان فرا رسیده و از ماه آینده وارد بازار خواهد شد که به گفته وی با ورود و افزایش عرضه این محصولات قیمت این نوع از محصولات میوه در بازار شکسته 
می‌شود.


   قیمت واقعی هندوانه

امسال با افزایش قیمت محصولاتی از قبیل هندوانه و طالبی مواجه بوده‌ایم.‌ این جمله را مدیر توسعه بازرگانی استان زنجان می‌گوید و اظهار می‌کند: این قیمت به معنی افزایش قیمت در هندوانه نیست بلکه هندوانه با قیمت واقعی خود به فروش می‌رسد.
«عبدالله جعفری» با بیان این‌ که محصولاتی از جمله هندوانه آب زیادی را مصرف می‌کند و با این بحران آبی که در کشور حاکم است، قیمت هندوانه گران نیست، اظهار می‌کند: با توجه به بحران آب و کاهش منابع آبی زیرزمینی و سطحی استان سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان را به تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب ترغیب کرده که این موضوع یکی از عوامل کاهش کاشت هندوانه در استان شده است.
جعفری ادامه می‌دهد: سال گذشته کشاورزانی که در مزارع خود محصول هندوانه کاشته بودند به دلیل افزایش عرضه هندوانه در بازار با خسارات زیادی مواجه بودند و امسال با کاهش تولید هندوانه، عرضه آن به بازار نیز کمتر شده و یکی از عوامل افزایش قیمت هندوانه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید