• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26679
+
-

اسرار دلار

  در تمام کشورهای کره زمین، حتما آدم‌هایی پیدا می‌شوند که دوست دارند برای هر موضوعی داستان‌های اسرارآمیز بسازند. دلار یکی از مواردی است که همچنان فرضیه‌های عجیبی درباره نمادهای به‌کار رفته در آن مطرح می‌شود. اغلب این فرضیه‌ها براین اساس بنا شده‌اند که طراحان اسکناس دلار از اعضای فراماسونری بوده‌اند. با تکیه براین باور، از چشم لوسیفر (چشم شیطان) تا اعداد مقدس برای ماسون‌ها (11، 33، 9) تا پیش‌بینی حمله 11سپتامبر تا خرگوش وسوسه و مار کبری و... روی اسکناس‌های دلار دیده می‌شود. اجرای این فرضیه‌ها، علاوه بر فراغت ذهنی، به استفاده از اوریگامی و هنرهایی از این دست هم نیاز دارد. برای اینکه وجود انواع حیوانات ترسناک و موجوادت غیرارگانیک روی اسکناس‌های دلار را ثابت کنید، باید به اوریگامی مسلط باشید. بعد کافی است به جای کاغذ، از اسکناس برای ساختن خرگوش و موجوادت خیالی استفاده کنید. اعداد هم از شمارش نمادها و حروف چاپ شده از قسمت‌های مختلف به‌وجود می‌آیند. مثلا اینجایش 13دایره دارد، آنجایش جمله‌ای 9کلمه‌ای نوشته شده و اینجایش را ضربدر آنجایش کنی به عدد 33می‌رسد که به فلان موضوع در فراماسونری اشاره دارد. اینکه آدم به هر نوع اسکناسی غیر از دلار هم گیر بدهد، حتما در گوشه‌ای از آن به این عددها می‌رسد جای خود، موضوع مهم‌تر اینکه آدم باید چه حوصله‌ای داشته باشد که روی اسکناس یک دلاری دنبال جذرگرفتن از اعدادی باشد که از شمارش برگ و میوه‌های زیر «جورج واشنگتن» به‌دست آورده است.

   درباره تغییر تصویرهای منتشر شده روی اسکناس‌های دلار هم داستان‌های جالبی وجود دارد. آخرین تغییر تصویر اسکناس‌های دلار، حدود یک سال پیش ‌روی اسکناس 20دلاری اعمال شد. در این تغییر، تصویر «هریت تابمن» جایگزین تصویر «اندرو جکسون» شد. دلیل این تغییر سوابق برداری جکسون (رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا) بود. خانم هریت تابمن که تصویرش جایگزین تصویر جکسون شده، از چهره‌های سرشناسی است که علیه برده‌داری مبارزه کردند. در ۱۰۰ سال گذشته این برای نخستین‌بار است که چهره یک زن روی دلار چاپ می‌شود. نکته دیگر اینکه این نخستین‌بار در تاریخ است که تصویر شخصیتی آفریقایی-آمریکایی روی اسکناس دلار دیده می‌شود.

    چاپ کردن حروف و نوشته‌های بسیار ریز روی اسکناس یکی از شیوه‌های پیشگیری از جعل اسکناس است. البته همیشه نابغه‌هایی روی کره زمین زندگی می‌کنند که توانایی انجام کارهای غیرممکن را داشته باشند. با این حال به‌دلیل تکنیک پیچیده‌ای که در چاپ حروف ریز روی اسکناس به‌کار رفته است، اینطور هم نیست که هر نابغه‌ای توان جعل آن را داشته باشد؛ ابرنابغه می‌خواهد. اینطور گفته می‌شود که اگر با استفاده از دستگاه‌های کپی معمولی، اسکناس دلار را چاپ کنید، از نوشته‌ها تنها حروفی مات و ناخوانا باقی می‌ماند. این تکنیک در بسیاری از پول‌های رایج سراسر جهان ازجمله دلار ایالات متحده، پوند بریتانیا و یورو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در‌حقیقت با نظارت بر اداره حکاکی و چاپ (BEP) و ضرابخانه ایالات متحده آمریکا، نهاد مسئول چاپ پول و ضرب سکه در این کشور است. برای چاپ اسکناس دلار از کاغذ و مرکب خاص استفاده می‌کند که فرمول تهیه آنها باید محرمانه بماند. اداره چاپ و ضرب سکه آمریکا، هر روز ۹‌تن جوهر برای چاپ ۲۶میلیون برگ اسکناس مصرف می‌کند. تا‌ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ تقریبا ۱/۶۱هزار میلیارد دلار اسکناس در سراسر جهان در گردش بوده است،تنها برای سال ۲۰۱۸ سفارش ۷/۴میلیارد اسکناس جدید به ارزش بیش از ۲۳۳/۴میلیارد دلار را به BEP داده است. تقریبا ۷۵درصد از این اسکناس‌ها قرار است که با اسکناس‌های خارج شده از گردش مالی جایگزین شوند.

   یکی از نکته‌های جالب درباره اسکناس‌های دلار این است که در ساخت آنها اصلا از کاغذ استفاده نشده است. آنالیز مواد تشکیل‌دهنده اسکناس‌های دلار نشان می‌دهد که از 75درصد پنبه و 25درصد کتان ساخته شده‌اند. اسکناس دلار ۴۰۰۰ بار باید از یک قسمت تا بخورد تا پاره شود. اگر اسکناس دلار چندین بار تا بخورد و چروکیده شود، دستگاه‌های دریافت‌کننده پول نقد آن را پس می‌زنند و قبول نمی‌کنند. چاره این مشکل قراردادن اسکناس به‌مدت ۲۰ ثانیه در مایکروویو است. بعد از این کار دستگاه به راحتی اسکناس‌ها را قبول می‌کند.

  کنگره آمریکا (که زمانی، تنها یک مجلس بود) ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵ به اتفاق آرا

 «دلار /Dollar» را واحد پول آن کشور قرار داد. پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ژوئیه۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکایی‌ها سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله دادوستد قرار داده بودند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند. سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش‌از 3 قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل کردند.

  چاپ عبارت«In god we Ttrust» (توکل ما به خداست) روی همه پول‌ها در سال1957در آمریکا تصویب شد. این عبارت در زمان جنگ سرد تبدیل به ابزاری برای مقابله با شوروی شد. مورخان در تاریخ شروع و پایان جنگ سرد کاملاً موافق یکدیگر نیستند، اما درباره  دوره زمانی بین سال‌های۱۹۴۷ دکترین ترومن (یک سیاست خارجی ایالات متحده که متعهد می‌شد به کشورهایی که در خطر سلطه شوروی بودند کمک کند) تا ۱۹۹۱( فروپاشی شوروی) نظر مشترک دارند. در طول این دوره رقابت میان این دو ابرقدرت در عرصه‌های گوناگون مانند اتحاد نظامی، ایدئولوژی، روانشناسی، جاسوسی، ورزش، تجهیزات نظامی، صنعت و توسعه فناوری ادامه داشت. این رقابت‌ها پیامدهایی مانند مسابقات فضایی، پرداخت هزینه‌های گزاف دفاعی، مسابقات جنگ‌افزار هسته‌ای و تعدادی جنگ‌های غیرمستقیم به‌دنبال داشت. در دوره جنگ سرد، اینطور برداشت می‌شد که آمریکا به‌خاطر نبرد با کمونیست‌ها از عبارت «توکل ما به خداست» روی اسکناس‌های دلار استفاده کرده است.

  دلار آمریکا در چند دهه اخیر واحد استاندارد محاسبه در بازارهای بین‌المللی برای کالاهایی چون نفت و طلا قرار گرفته است. حتی بسیاری از کشورها که با آمریکا ارتباط ندارند محصولات خود را بر حسب دلار قیمت‌گذاری می‌کنند. علاوه بر کشورهایی مثل کانادا و استرالیا که دلار خودشان را دارند، کشورهایی مثل اکوادور، السالوادور و پاناما همان دلار آمریکا را به جای پول ملی خود به‌کار می‌برند. دلار آمریکا پول رایج ۱۰کشور و ۱۶منطقه وابسته است.

   عقابی که در نماد آمریکا از آن استفاده شده و در اسکناس‌های دلار و بعضی سکه‌ها دیده می‌شود، در واقع طراحی از یک عقاب واقعی است که نام آن «پیتر» عقاب ضرابخانه است. این عقاب سرسفید بین سال‌های۱۸۳۰ تا ۱۸۳۶ در ضرابخانه فیلادلفیا زندگی می‌کرد. این عقاب از نمادهای فیلادلفیا بود و شهرت فراوانی داشت. گفته شده که وقوع حادثه‌ای در ضرابخانه باعث آسیب دیدن و در نهایت مرگ این عقاب شد.

   اسکناس ۱۰۰ دلاری طرح جدید در نخستین تغییر طراحی‌اش در سال ۱۹۹۶، دارای ویژگی‌های امنیتی جدیدی ازجمله روبان امنیتی سه بعدی و جوهر قابل تغییر رنگ شد. تغییر بعدی در طراحی اسکناس ۱۰۰دلاری در سال2013 اتفاق افتاد. طرح جدید، شامل تصویر پس‌زمینه‌ای از بنجامین فرانکلین بود که با قرارگرفتن در مقابل نور، از هر دوطرف اسکناس مشاهده می‌شد.

  در سال 1865پلیس ویژه‌ای برای مقابله با جعل اسکناس در وزارت خزانه‌داری تشکیل شد تا پیش از آنکه پول‌های قلابی اقتصاد ملی را فلج کنند با آنها مقابله کند. این پلیس هنوز هم فعال است، اما امروزه بیشتر با کت و شلوار سیاه مامورانش و ماشین‌های غول‌پیکرش شناخته می‌شود که وظیفه محافظت از رئیس‌جمهور و سایر مقامات رده بالای سیاسی را دارند. این سرویس مخفی در 14آوریل 1865با فرمان آبراهام لینکلن رسمیت یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید