• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26655
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/w2BJ
+
-

کتمان سرانجام تلخ قراردادهای خودرویی

چهره روز
کتمان سرانجام تلخ قراردادهای خودرویی

زمزمه‌های خروج شرکت‌های خودروسازی اروپایی از ایران از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ مطرح شده اما دست‌اندرکاران بخش صنعت همچنان بر پایبندی این شرکت‌ها به قراردادهای همکاری مشترک تأکید می‌کنند.

در چند‌ماه گذشته و به خصوص از زمان آغاز اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا مدیران شرکت‌های پژو، سیتروئن و رنوی فرانسه در بیانیه‌های رسمی بارها از کاهش سطح و قطع همکاری خود با ایران‌خودرو و سایپا خبر داده‌اند، در این مدت تولید مشترک محصولات رنو در ایران مانند انواع تندر90و ساندرو تقریبا متوقف شده و قراردادهای تولید مشترک پژو 2008، پژو 301و سیتروئن C3یا به مونتاژ تعداد اندکی از این خودروها و تعهدات معوق پیش فروش شرکت‌های خودروسازی منجر و یا روی کاغذ باقیمانده است.

نقطه اوج همکاری‌های خودرویی یعنی قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه برای تولید مشترک محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران نیز در پیچ و خم تأمین تعهدات مالی یا انتقال فناوری ساخت گرفتار شده و حتی شرکای مونتاژکار چینی نیز برای همکاری با خودروسازان ایرانی طنازی می‌کنند. به‌رغم این تصویر مبهم، منصورمعظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که همواره نگاهی خوش‌بینانه به فرجام این قراردادها داشته دیروز هم طبق رویه سابق خود اعلام کرد که فعالیت‌های رنو پارس همچون گذشته در ایران ادامه دارد.

به‌نظر می‌رسد این شیوه مواجهه با افکارعمومی، حتی درصورتی که با قصد آرامش‌بخشی و القای امید به جامعه اتخاذ شده باشد، علاوه بر تقویت موضع چانه‌زنی سایر شرکای خارجی برای امتیازگیری بیشتر، ناباوری عمومی و بی‌اعتمادی به صحت گفتار دستگاه‌های دولتی را به‌دنبال دارد و ادامه آن چندان پسندیده نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید