• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26579
+
-

پای گرانی در کفش یزدی‌ها

گرانی کیف و کفش به دلیل کمبود مواد اولیه و افزایش نرخ ارز است

گزارش
پای گرانی در کفش یزدی‌ها

علی خاموش| یزد - خبرنگار:

هنوز مهر نشده است، اما بسیاری از خانواده‌های یزدی با توجه به گرانی‌های اخیر به خرید کیف و کفش و لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان روی آورده‌اند تا مجبور نباشند همین اجناس را چند روز دیرتر گران‌تر بخرند. بازار کیف و کفش به تکاپو افتاده و تب و تاب گرانی رونق نسبی به این بازار بخشیده است، اما افزایش قیمت‌های سرسام‌آور، مشتریان را برای خرید با چالش جدی مواجه کرده است. البته یکی از اقدامات مردم در این بازار گران روی آوردن به کفش‌های بی‌کیفیت و نامناسب است. قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته و اجناس نامرغوب چینی با قیمت‌های پایین بازار را قبضه کرده است. از این رو تولیدکنندگان داخلی با مشکلات بسیار در تولید و عرضه مواجه هستند.


افزایش قیمت غیرقابل تصور 

یکی از شهروندان یزدی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که چند روز پیش در یکی از فروشگاه‌های یزد کفشی را با افزایش قیمت دو برابری نسبت به سال قبل خریداری کرده است می‌گوید: اکنون قیمت کفش در بیشتر فروشگاه‌های شهر افزایش یافته است.
«رضا دهقانی‌زاده» ادامه می‌دهد: قبلا تورم و افزایش حقوق با هم برابری می‌کرد و به اندازه‌ای که حقوق‌ها افزایش می‌یافت اجناس هم گران می‌شد، اما این رسم دیگر قدیمی شده و افزایش قیمت‌ها همواره چندین برابر اصل حقوق و نه افزایش حقوق است.

یکی دیگر از شهروندان یزدی با تاکید بر این‌که قیمت کیف و کفش در یزد بالا است اظهار می‌کند: خانواده‌ها در این بازار توان خرید اجناس باکیفیت و بادوام را ندارند و مجبور هستند اجناس مورد نیاز خود را از فروشگاه‌هایی که اجناس ارزان اما بی‌کیفیت می‌فروشند خریداری کنند.
«لیلا معصومی» ادامه می‌دهد: در این بازار پرتب و تاب همچنین برخی فروشگاه‌ها اجناس بی‌کیفیت را از تولیدی‌های مشهد یا بازارهای مرزی می‌آورند و به اسم اجناس باکیفیت با قیمت بالا عرضه می‌کنند. حتی برخی از فروشندگان اجناس خود را به جای برندهای خارجی جا می‌زنند و قیمت‌های نجومی‌ برای آن تعیین می‌کنند.

یکی دیگر از شهروندان هم به ناچار شدن بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌های پرجمعیت در خرید کفش‌های بی‌کیفیت اشاره می‌کند و می‌افزاید: ما به‌خوبی می‌دانیم که این نوع کالاها عمری بیشتر از 2 تا 3 ماه ندارند، اما چاره‌ای جز خرید نداریم، چراکه فرزندانمان انتظار دارند که سال نو را با کفش جدید آغاز کنند.«حامد ایمانی» ادامه می‌دهد: البته مشکل افزایش قیمت تنها مربوط به کیف و کفش نیست، بلکه بسیاری از اجناس مورد نیاز خانواده‌ها برای آغاز سال تحصیلی گران شده است و این افزایش قیمت‌ها هیچ تناسبی با درآمدها ندارد.


افزایش قیمت کیف و کفش 

رئیس اتحادیه کیف و کفش شهرستان یزد با اشاره به افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت کیف و کفش و افزایش 40 درصدی قیمت کیف مدارس می‌گوید: این گرانی به دلیل کمبود مواد اولیه و افزایش نرخ ارز است. 
«محمدحسن مسلم یزدی» می‌گوید: با توجه به مشکلات اقتصادی، 50 درصد واحدهای تولید کیف و کفش کشور تعطیل هستند و 50 درصد مابقی نیز با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که این موضوع موجب اخلال در عرضه و افزایش قیمت شده است.

وی با بیان این‌که با توجه به رکود سال‌های قبل، در صورتی که هیچ تولیدی نداشته باشیم در انبارها به اندازه 5 سال آینده کفش موجود است می‌افزاید: با این حال کیف و کفش مانند مواد خوراکی تاریخ انقضا دارد و بعد از یک سال از مد می‌افتد. البته با توجه به گرانی‌های اخیر، اقبال مردم به استفاده از کالای از مد افتاده بیشتر شده است، چراکه با قیمت قبل عرضه می‌شوند.

مسلم یزدی با اشاره به این‌که با توجه به تلاطم‌ها و افزایش قیمت‌ها رونق هیجانی به بازار آمده است می‌گوید: همچنین به دلیل افزایش قیمت ارز مهاجران افغانی در حال ترک استان هستند و برای تامین نیازهایشان خرید کیف و کفش افزایش یافته است. این موضوع یکی از دلایل رونق بازار است.
وی با اشاره به این‌که عمده کیف و کفش‌هایی که در بازار استان عرضه می‌شوند ایرانی هستند تصریح می‌کند: در حال حاضر تقریبا 10 درصد از کفش و کیف‌هایی که در بازار استان عرضه می‌شود خارجی است که امیدواریم همین مقدار هم به صفر برسد.


دقت نظر در زمان خرید

مسلم یزدی با بیان این‌که 80 درصد از کیف و کفش موجود در یزد از تهران و تبریز تامین می‌شود می‌افزاید: فقط 2 کارگاه تولیدی کیف و چند کارخانه تولید دمپایی در استان فعال هستند. از این رو بیشتر نیازها از خارج از استان تامین می‌شود و قیمت عرضه آنها متفاوت است.
وی با بیان این‌که قیمت کفش بستگی به جنس محصول دارد می‌افزاید: اگر در بازار مشاهده می‌کنیم کفشی بالای ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، به سبب چرمی ‌است که در آن به کار رفته است، اما خریداران باید با دقت نظر بیشتری خرید کنند.این فعال صنفی فروش کیف و کفش با سود بالای 50 درصد را غیرواقعی می‌داند و می‌گوید: سود قانونی‌ای که برای این صنف تعیین شده شامل 20 درصد سود خالص و 3 درصد هزینه باربری است و در نهایت مغازه‏‏داران اجناس را با 25 تا 30 درصد سود می‌فروشند.

وی با اشاره به تفاوت 30 درصدی قیمت محصولات در نقاط مختلف شهر می‌گوید: دلیل اصلی این موضوع تفاوت زمان خرید کالا از سوی فروشندگان است و بعضی از فروشندگان کالاهای خود را زودتر و با مبلغ ارزان‌تری خریده‌اند. 
مسلم یزدی با این حال از فروشندگان می‌خواهد به همدیگر و مردم رحم کنند و اجناس خود را در این بحران اقتصادی با انصاف به فروش برسانند.
وی با تاکید به نظارت بر قیمت عرضه کیف و کفش در بازار یزد اظهار می‌کند: در صورتی که شکایتی در مورد قیمت‌ها به اتاق اصناف گزارش شود، این شکایت به اتحادیه ارجاع داده می‌شود و در صورتی که موضوع در اتحادیه حل نشود شکایت به تعزیرات اعلام خواهد شد.
این فعال صنفی ادامه می‌دهد: در صورتی که فروشنده متخلف شناخته شود باید به خریدار جریمه پرداخت کند. البته لازم به ذکر است که 90 درصد شکایت‌ها در اتحادیه حل و فصل می‌شوند.


فعالیت هزار واحد فروش کیف و کفش در یزد

رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد با اشاره به این‌که حدود 420 واحد صنفی پروانه‌دار در بازار کیف و کفش یزد فعالیت می‌کنند می‌افزاید: با این حال نزدیک به هزار واحد کتاب‌فروشی‌، ابزارفروشی‌، پلاستیک‌فروشی‌، فروشگاه‌ لوازم طبی و ورزشی و حتی فروشگاه پوشاک عرضه‌کننده کیف و کفش هستند. از این رو فروش واحدهای عرضه کیف و کفش کاهش یافته و ضربه سنگینی به آنها وارد شده است.

«محمدحسن مسلم یزدی» می‌افزاید: هر روز فهرست فروشگاه‎های متخلف را به اتاق اصناف معرفی می‌کنیم و جریمه می‌شوند، اما باز هم از تعداد آنها کم نمی‌شود و هر روز تخلف جدیدی را شاهد هستیم.وی همچنین به عرضه کیف و کفش از سوی دستفروشان اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای جمع‌آوری دستفروشان مکاتبات و نامه‌نگاری‌های بسیاری صورت گرفته است. مسئولان شهرداری برای رسیدگی به این درخواست اقدام خاصی انجام نداده‌اند و تنها بخشی از دستفروشان به صورت متمرکز در حال فعالیت هستند که این کار هم به صورت کامل انجام نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید