
سوغات شهردار از شرق دور
آیین رونمایی و تحویل ۱۱۰دستگاه اتوبوس جدید برقی تهران در چین برگزار شد

مهدی اسماعیلپور | روزنامهنگار
در روزهای اخیر اخبار و تصاویر زیادی از سفر شهردار تهران به چین منتشر شده است. علیرضا زاکانی و هیأت همراه با دست پر از سفر چین به کشور بازمیگردند و سوغاتیهای زیادی برای اهالی پایتخت دارند؛ از تحویل بخش سوم اتوبوسهای برقی هایگر تا متروباس و قطارهای متروی چینی، بخشی از دستاوردهای این سفر پربار برای حملونقل عمومی تهران است.
خبر خوش اول
اتوبوسهای برقی پانصدتایی شد
در جریان سفر علیرضا زاکانی به چین بخش دیگری از اتوبوسهای چینی هایگر تحویل شهرداری تهران شد. بهاینترتیب ازمجموع قرارداد 2500دستگاه اتوبوسبرقی هایگر، تاکنون 500دستگاه تحویل داده شده است. بخش سوم محموله اتوبوسهای برقی هایگر شامل 110دستگاه در قالب یکمراسم و جشن ویژه به شهردار تهران تحویل داده شد. درحالحاضر 390دستگاه از این اتوبوسهای برقی در شهر تهران فعال است و با ورود بخش سوم به کشور، درمجموع 500دستگاه از این اتوبوسها در ناوگان حملونقل عمومی پایتخت خواهیم داشت. طبق برنامه قرار است 2هزار دستگاه باقیمانده هم بهمرور تا پایان سال به کشور برسد.
خبر خوش دوم
امضای قرارداد خرید ۷۵دستگاه متروباس ۲۶متری
از سال گذشته صحبت از ورود یکمد جدید حملونقلی به کشور بود. در وهله اول 2دستگاه تراموای چرخلاستیکی یا همان ایآرتی در مسیر تهرانپارس تا میدان آزادی تستهای مختلف را پشت سر گذاشت و پس از جمعبندی نهایی قرار شد متروباس بهعنوان یکمد جدید حملونقلی وارد ناوگان شهر تهران شود. حالا در سفر چین، قرارداد خرید ۷۵دستگاه متروباس برقی منعقد شده است. براساس پیشبینیها متروباسها تا اسفندماه تحویل داده میشود. این متروباسهای ۲۶متری حدود ۳۰۰نفر ظرفیت مسافرگیری دارند و در خط پایانه شرق تا میدان آزادی فعالیت خواهند کرد.
خبر خوش سوم
بومیسازی ساخت اتوبوسهای برقی
سیاست و برنامه شهرداری تهران برای تقویت و توسعه ناوگان حملونقل عمومی پایتخت، در کنار واردات بهعنوان یک راهحل سریع و زودبازده، انتقال تکنولوژی ساخت آنها به کشور است. پس از واگنهای چینی، اینبار نوبت به اتوبوسهای برقی رسید تا تکنولوژی ساخت آنها به کشور و شرکتهای داخلی منتقل شود. در راستای بومیسازی اتوبوسها، قراردادی با همکاری شرکت کارمانیا، کرمانموتور، هایگر و شهرداری تهران امضا شده تا از این پس اتوبوسها بهصورت بومی در کشور تولید شوند. انجام این کار در ایران به بخش خصوصی و 2شرکت کارمانیا و کرمانموتور واگذار شده است.
خبر خوش چهارم
مراحل نهایی ساخت 2رام قطار مترو
در جریان سفر شهردار تهران و هیأت همراه به چین، در بازدیدی از کارخانه سازنده واگنهای مترو، آخرین وضعیت اجرای قرارداد خرید ۶۳۰دستگاه واگن مترو توسط کنسرسیومی متشکل از شرکتهای چینی و شرکت واگنسازی تهران از نزدیک بررسی شد. درحالحاضر 2رام اول از قطارهای چینی مترو در مرحله نهایی تولید است. رام اول مراحل نهایی مونتاژ را پشتسر میگذارد و رام دوم هم در مراحل میانی مونتاژ قرار دارد. با تولید 2قطار اول، عملا پروژه وارد فاز تولید انبوه میشود و تا پایان امسال رام اول این قطار وارد ایران خواهد شد. از خردادماه سال آینده هم بقیه قطارها بهتدریج در قالب زمانبندیشده در قرارداد وارد کشور میشوند. همچنین افزایش ۲۵درصدی تعداد واگنهای این قرارداد امضا و ابلاغ شده و درمجموع تعداد واگنها به 1071دستگاه میرسد. با اجرای این قرارداد بیش از ۵۰درصد به ظرفیت ناوگان متروی پایتخت افزوده خواهد شد.
خبر خوش پنجم
بارگیری 50اتوبوس دوکابین
بخش تکمیلی خبرهای خوش حوزه حملونقل از سفر چین، بارگیری 50دستگاه اتوبوس دوکابین به سمت ایران است. این اتوبوسها بارگیری شده و در روزهای آینده به کشور میرسد. قرارداد اتوبوسهای 18متری بیآرتی درمجموع 400دستگاه است که در فاز نخست کارهای مربوط به 200دستگاه نهایی شده که بهمرور وارد خواهند شد. طبق برنامه از اواخر پاییز شاهد سیر و تردد اتوبوسهای جدید در خطوط بیآرتی خواهیم بود.
چینیها در اقدامی جالب در مراسم تحویل 110دستگاه اتوبوسبرقی هایگر، یکدروازه به رنگ پرچم ایران طراحی کردهاند که برجهای میلاد و آزادی هم بهعنوان نمادهای شهر تهران در گوشه آن به چشم میخورند.
اتوبوسهای برقی شرکت هایگر وقتی وارد تهران میشوند، طراحی دیگری دارند.در پایتخت نماد کمپین تهران دوستداشتنی بهعنوان برند روی اتوبوس ها نشانگذاری میشود؛ اما چینیها از تصاویر اینترنتی تصاویر را یافتهاند و در ماکت طراحیشده، آنرا به شهردار هدیه میدهند.
500دستگاه
اتوبوس برقی هایگر تاکنون تحویل داده شده است.
50دستگاه
اتوبوس دوکابین به سمت ایران بارگیری شده است.
75دستگاه
متروباس از محل قرارداد چین تا اسفند وارد تهران خواهد شد.
300نفر
ظرفیت متروباسهای 62متری است.
110
اتوبوسبرقی جدید توسط چینیها به تهران تحویل داده شده است.
2رام
قطار مترو مراحل نهایی ساخت را پشتسر میگذارد.