• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26457
+
-

خشکسالی مرگبار در استرالیا


خشکسالی فراگیر در بخش‌های وسیعی از استرالیا، زندگی میلیون‌ها نفر را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و دولت را مجبور کرده به کشاورزان کمک بلاعوض پرداخت کند. به گزارش بی‌بی‌سی‌، روند خشکسالی در منطقه جنوب‌غربی استرالیا چنان پیش‌رونده بوده است که مقامات، رسما اعلام کرده‌اند نیو ساوث ولز - پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور- 100درصد در خشکسالی است. نیو ساوث ولز، نه‌تنها پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیا به شمار می‌رود که 50درصد محصولات کشاورزی این کشور را نیز تولید می‌کند. دولت برای مقابله با این خشکسالی که از آن به‌عنوان یکی از بدترین خشکسالی‌های تاریخ استرالیا نام برده می‌شود نزدیک به نیم میلیارد دلار (حدود 600میلیون دلار استرالیا) تسهیلات درنظر گرفته است. این خشکسالی در 50سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

این تنها نیو ساوث ولز نیست که درگیر خشکسالی گسترده شده  است؛ نیمی از جمیعت ایالت همجوار کوئینزلند و همینطور بخش‌هایی از ویکتوریا و ساوث استرالیا در شرایط خشکسالی به‌سرمی‌برند.

وزیر صنایع پایه نیو ساوث ولز درباره شرایط این ایالت گفته است: «حتی یک نفر را هم در این ایالت پیدا نمی‌کنید که آرزویش بارش باران نباشد.»


مثل زندگی در زندان
این خشکسالی، بیشتر از همه روی زندگی کشاورزان تأثیر گذاشته است. از بین رفتن محصولات، کمبود جدی آب و ناتوانی در تأمین غذای دام به بخشی از زندگی روزمره کشاورزان تبدیل شده است. برخی کشاورزان مجبورند هر بار یک کامیون علوفه به ارزش 10هزار دلار استرالیا بخرند تا از تلف شدن دام‌هایشان جلوگیری کنند. اشلی گمبل، یکی از کشاورزان در کوئینزلند درباره زندگی در این شرایط می‌گوید: «مثل این است که هر روز در زندان هستیم. ما مجبوریم که اینجا زندگی کنیم. واقعا شرایط ویران‌کننده است.»

یکی از دلالان دام به خبرگزاری ای‌بی‌سی درباره شرایط دامداران گفته است: «ما مجبور به فروش دام‌هایی هستیم که اصلا نباید (در شرایط عادی) فروخته شوند. اوضاع طوری است که به‌زودی هیچ گوسفند یا گاوی باقی نمی‌ماند.»

تأثیر این خشکسالی روی زندگی کشاورزان چنان بوده که آمار خودکشی در میان آنها افزایش یافته است. براساس اعلام یک سازمان بهداشت روانی، نرخ خودکشی در مناطق روستایی 40درصد بیشتر از مناطق شهری است.


تقصیر تغییرات اقلیمی است؟
جنوب استرالیا به‌تازگی دومین پاییز خشک تاریخ خود را سپری کرده و میزان بارش باران در این منطقه، 57میلی‌متر زیر میانگین همیشگی بوده است. از آن زمان، اوضاع بهتر نشده است و دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند ماه‌های پیش رو هم خشک‌تر از میانگین خواهند بود.

شرایط آب و هوایی در استرالیا معمولا سال به سال متفاوت است و خشکسالی‌ها متأثر از عوامل زیاد و پیچیده‌ای هستند؛ به همین‌خاطر است که دانشمندان معمولا به‌دنبال یک عامل نمی‌گردند. با این حال دولت استرالیا اعلام کرده است که برخی جنبه‌های مؤثر بر ایجاد این خشکسالی، مانند فشار اتمسفری بالا می‌تواند نتیجه تغییرات اقلیمی باشد. دلیل این خشکسالی هر چه باشد، ‌چشم‌اندازش چنان تیره است که ملکولم ترنبل، نخست‌وزیر استرالیا گفته است که کشورش به «سرزمین خشکسالی» تبدیل شده است.


کمک‌های ناکارآمد دولتی
در چنین شرایطی، دولت ناچار است مستقیما به مردمی که خشکسالی بیشترین تأثیر را روی زندگی آنها داشته کمک کند. در همین راستا، دولت سالانه 16هزار دلار استرالیا (حدود 12هزار دلار آمریکا) به کشاورزان در مناطق خاصی پرداخت می‌کند. دولت همین هفته اعلام کرده است که 12هزار دلار استرالیای دیگر هم به کشاورزان پرداخت خواهد کرد. با وجود افزایش کمک دولت، منتقدان معتقدند این کمک‌ها نه‌تنها کم، که دیرهنگام هم به کشاورزان پرداخت شده است. پروسه پرداخت این کمک‌هزینه به کشاورزان هم سخت و طاقت‌فرساست.

این خبر را به اشتراک بگذارید