• دو شنبه 14 مهر 1404
  • الإثْنَيْن 13 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 06
شنبه 12 مهر 1404
کد مطلب : 264336
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/32QXn
+
-

محافظ

در جست‌وجوی رستگاری

در جست‌وجوی رستگاری

فیلم «محافظ» به نویسندگی و کارگردانی رائول گاستئاثورو یکی از آثار شاخص در ژانر پساآخرالزمانی است. این فیلم در دورانی روایت می‌شود که منابع زمین در حال نابودی‌اند و انسان‌ها میان عطش بقا و اخلاقیات گرفتار شده‌اند. فیلم محافظ با پرداختن به بحران کم‌آبی، تقابل جوامع بومی و مهاجمان و سرگذشت انسان در جست‌وجوی رستگاری، جایگاه ویژه‌ای در سینمای معاصر به‌دست آورده است. داستان فیلم محافظ در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد؛ جایی که خشکسالی و جنگ، تمدن بشری را به نابودی کشانده است. آخرین منبع آب شیرین در اعماق یک رزرویشن سرخپوستی پنهان شده و تنها یک نقشه راه پر از مین‌های مرگبار می‌تواند به آن دسترسی دهد. شخصیت اصلی، «کی» (با بازی مارگوریت مورو) محکومی است که برای رهایی از زندان باید به همراه گروهی بی‌رحم، راهی این سفر خطرناک شود. در طول مسیر، او با پسربچه‌ای به نام «کلن» آشنا می‌شود که سرنوشتش همه‌چیز را تغییر می‌دهد. کمبود منابع و فروپاشی محیط‌زیست، مضمون اصلی این فیلم است. آب در فیلم نه‌تنها حیاتی‌ترین منبع، بلکه نمادی از امید و رستگاری است. حضور آن در دل سرزمین بومیان به موضوع عدالت زیست‌محیطی و حق حاکمیت اشاره دارد. از دیگر نکات کلیدی فیلم، رستگاری و محافظت است؛ شخصیت «کی» از انسانی تنها و مجرم به نگهبانی از زندگی و ارزش‌ها بدل می‌شود. مفهوم محافظت، هم جسمانی و هم اخلاقی است. همچنین در این فیلم به هویت و جامعه هم به شکل قابل‌توجهی پرداخته می‌شود. نقش سرخپوستان و میراث سرزمینی، یادآور پیوند عمیق انسان و طبیعت و مقاومت در برابر بهره‌کشی است.
در بخش تکنیک‌های روایی هم «الگوی سفر» از رویکردهای اصلی کارگردان است. روایت بر پایه جست‌وجو و عبور از موانع بنا شده است؛ از نقشه و میدان مین تا رویارویی با قانون‌شکنان. از دیگر ویژگی‌های این فیلم، جهان‌سازی از طریق فروپاشی است؛ بدون توضیحات طولانی. فیلم با نشان دادن مناظر خشک، مسابقات خشونت‌آمیز و زندگی پرخطر، جهانی ویران را ترسیم می‌کند.
از نکات مثبت این فیلم که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند، بازی مارگوریت مورو در نقش «کی» به‌دلیل ترکیب استحکام و آسیب‌پذیری تحسین‌شده و طراحی صحنه و جلوه‌های بصری واقع‌گرایانه است که جهانی ملموس و تاریک خلق می‌کند. در بخش نکات منفی هم برخی منتقدان فیلم را متکی به کلیشه‌های آشنای ژانر پساآخرالزمانی می‌دانند. در این فیلم شخصیت‌های فرعی پرداخت کمتری دارند و برخی خرده‌داستان‌ها ناتمام می‌مانند. ریتم فیلم گاه نابرابر است و صحنه‌های پرهیجان ناگهان با بخش‌های کند ترکیب می‌شوند. 
در مجموع، فیلم محافظ، اثری است که میان اکشن پرتنش و پیام‌های عمیق انسانی تعادل برقرار می‌کند. این فیلم ضمن نمایش جهانی خشکیده و بی‌رحم، ارزش‌های اخلاقی و مفهوم رستگاری را در مرکز خود قرار می‌دهد. گرچه برخی ضعف‌های روایی دارد، اما بازی قدرتمند، جهان‌سازی دقیق و مضامین اجتماعی، آن را به تجربه‌ای تأثیرگذار بدل می‌سازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید