• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26431
+
-

نبرد در فضا

با خیز آمریکا برای تشکیل نیروی فضایی تا سال 2020 جنگ در فضا تبدیل به یک واقعیت شده است

نبرد در فضا


شاید تا همین چند سال قبل صحبت از جنگ‌های فضایی اکثر آدم‌ها را یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌انداخت اما حالا این ماجرا تبدیل به یک واقعیت جهانی شده است. برای همه مردم صحبت از نیروهای دریایی، زمینی و هوایی مسئله‌ای عادی است اما تا چند وقت دیگر دانش نیروهای فضایی و سایبری هم احتمالا به همین شکل مرسوم خواهد شد. بعد از زمین، هوا و دریا چندین سال است که فضا در کنار حوزه سایبری به حوزه‌های دیگر رقابت کشورها تبدیل شده است. دولت آمریکا در یک تحول جدید به‌صورت رسمی حالا تلاش‌ها برای ایجاد ستون ششم ارتش این کشور را شروع کرده و از کنگره خواسته است طی ۵سال آینده ۸میلیارد دلار برای احداث شاخه فضایی پنتاگون بودجه درنظر بگیرد. براساس این طرح قرار است آمریکا تا سال۲۰۲۰ نیروی فضایی ارتش خود را تشکیل دهد و به شکل رسمی فعالیت آن آغاز شود. هم‌اکنون ارتش آمریکا از 5شاخه نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و نگهبانان ساحلی تشکیل می‌شود. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده هدف از تشکیل این نیروی جدید دستیابی به سیستم‌های ماهواره‌ای است که نمی‌توان آنها را با فرستادن پارازیت مختل کرد. به‌گفته او، «دشمنان آمریکا» فضا را به عرصه جدیدی برای نبرد بدل کرده‌اند و این کشور بنا ندارد اجازه دهد در این عرصه رقبا پیشی بگیرند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این گفته بود: «برای دفاع از آمریکا تنها حضور در فضا کافی نخواهد بود بلکه باید بر فضا تسلط داشت.»


جنگ در ورای زمین
انسان‌ها با جنگ‌های خونین سال‌هاست زمین را به نابودی کشانده‌اند، حالا قرار است درگیری‌ها به فراتر از کره خاکی ما برسد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌صورت ویژه آمریکا، روسیه و چین خود را برای نبردهای فضایی آماده می‌کنند.

به گزارش همشهری، به‌طور کلی جنگ فضایی جنگی است که در فضای بیرونی (خارج از جو یا اتمسفر کره زمین) صورت می‌گیرد و معمولا در آن از موشک‌های زمین به هوا یا هوا به هوا، برای از بین بردن ماهواره‌ها استفاده می‌شود. در جنگ‌های فضایی ماهواره‌های جاسوسی و نظامی و نظارتی، از بین می‌روند.

آمریکا سازمانی به نام فرماندهی فضایی برای مقابله با اینگونه حملات و انجام عملیات‌های فضایی داشت که در سال۲۰۰۲ با سازمان فرماندهی راهبردی این کشور ادغام شد.

گزارش‌هایی طی سال‌های اخیر منتشر شده که نشان می‌دهد روسیه و چین در حال توسعه سریع‌تر جنگ افزارهای فضایی هستند که در سال‌های آینده قابل بهره‌برداری خواهند بود. منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند روسیه و چین در جنگ‌های احتمالی با آمریکا می‌توانند از تسلیحات ضد‌ماهواره استفاده کنند تا به این ترتیب با نابودی این تجهیزات حیاتی، کارایی ارتش آمریکا و متحدانش را به میزان بالایی کاهش دهند. سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) اعتقاد دارد بهینه‌سازی‌‌هایی که در ارتش 2کشور روسیه و چین اعمال شده نشان از افزایش میزان تمرکز بر سازماندهی نیروهای عملیاتی برای حمله به سیستم‌های فضایی دارند.

هنوز یک قرارداد بین‌المللی که از نظامی‌شدن فضا جلوگیری کند، وجود ندارد. اگرچه در سال۱۹۶۷ «پیمان فضایی ماورای جو»(Outer Space Treaty) از سوی سازمان ملل به تصویب رسید، اما این پیمان تنها استقرار سلاح‌های کشتار جمعی در فضا را ممنوع اعلام کرده است. هر اقدام دیگری به جز این، آزاد و بدون منع قانونی است


در همین نزدیکی
فناوری جنگ‌افزارهای ضدماهواره ماجرایی جدید نیست. اتحاد جماهیر شوروی در سال۱۹۶۱ پژوهش‌ها و آزمایش‌های خود را روی پروژه‌ای به نام Istrebitel Sputnik آغاز کرد. «ماهواره جنگی» که دانشمندان روسی در قالب این پروژه سرگرم کار روی آن بودند، می‌بایست به هدف خود در مدار زمین نزدیک شده و سپس به‌صورت ابری از گلوله منفجر شود. اما در سال‌های اخیر فناوری‌های نظامی برای نبرد در فضا پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. کارشناسان نظامی می‌گویند اکنون یک جنگ تمام‌عیار بدون شک ابتدا از فضا آغاز خواهد شد.
درصورت بروز یک جنگ تمام‌عیار نیروهای فضایی می‌توانند سیستم‌های ارتباطاتی و ناوبری کشورها را هدف قرار دهند و آنها را از کار بیندازند. آن وقت سیستم پولی جهانی و تجارت جهانی و تمام ناوبری زمینی نابود خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید