• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26407
+
-

درمان‌های موفق ناباروری در استان

ماهانه 1500 پرونده ناباروری در استان تشکیل می‌شود که تنها 10 درصد آن‌ها نیازمند درمان‌های ویژه هستند

درمان
درمان‌های موفق ناباروری در استان

میزان ناباروری در کشورمان نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و حدود ۲۲ درصد زوجین مشکل ناباروری دارند. در آذربایجان شرقی هم ماهانه بیش از هزار پرونده ناباروری تشکیل می‌شود. از هر 4 زوج در استان یک زوج مشکل ناباروری دارند که این نسبت به آمار جهانی رقم بالاتری است.

 به گزارش همشهری، این افراد نیازمند روش‌های مختلف کمکی برای باروری هستند. دلیل اینکه برخی افراد با روش‌های کمک‌درمانی IVF، IUI و ICST جواب نمی‌گیرند، ناهنجاری‌های ژنتیکی جنین است که در چنین مواردی هنگام انتقال جنین به شکم مادر، بارداری انجام نمی‌گیرد و یا در هفته‌های اول بارداری سقط جنین رخ می‌دهد. بر این اساس نسل جدید دستگاه NGS به منظور بررسی مشکلات ژنتیکی جنین از سوی جهاد دانشگاهی آذربایجان ‌شرقی خریداری شده که با کمک این دستگاه سلامت ژنتیکی جنین‌ بررسی می‌شود و درصد شکست در روش‌های کمک باروری کاهش خواهد یافت.


میزان ناباروری در کشور نزدیک به ۲۲ درصد است
 
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان ‌شرقی با بیان اینکه موفق به خرید نسل جدید دستگاه NGS به منظور بررسی مشکلات ژنتیکی جنین شده‌ایم، گفت: این دستگاه به سبب برخی محدودیت‌های گمرکی برای ترخیص با مشکل روبه‌رو شده است و امیدواریم به‌زودی مشکل آن حل شود‌ و کار را در استان شروع کنیم.
«جعفر محسنی» با بیان این‌که میزان ناباروری در کشور نزدیک به ۲۲ درصد است در حالی که در سایر کشورها این میزان ۱۵ درصد است، عنوان کرد: افراد نابارور نیازمند کمک‌های درمانی هستند و در سال‌های گذشته افراد زیادی از استان برای درمان به تهران می‌رفتند که در حال حاضر نیازی به این کار نیست. وی با اشاره به اینکه افرادی که مشکل ناباروری دارند و روش‌های مختلف نمی‌تواند به آنها کمک کند، نشان‌دهنده مسائل ژنتیکی در جنین است، گفت: ما موفق شدیم نسل جدید دستگاه NGS را برای اولین‌بار در شمال‌ غرب کشور خریداری کنیم که از این طریق جنین‌ از لحاظ ژنتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.


نیاز ‌‌10 درصد تشکیل‌دهندگان پرونده‌های ناباروری به درمان 

محسنی از تشکیل‌ ‌1500 ‌‌پرونده ناباروری در ماه در استان خبر داد و گفت: بخش عمده این افراد مشکلشان با درمان ساده ‌حل می‌شود و فقط ۱۰ درصد به روش‌های دیگر برای درمان نیازمندند.
وی افزود: ‌اکنون میزان موفقیت روش‌های درمان ناباروری در مرکز درمانی جهاد دانشگاهی استان 44 درصد است که با استانداردهای جهانی برابر است. این ‌‌مرکز سالانه 10 هزار نفر را پذیرش کرده و با به‌روزترین روش‌های درمانی و تجهیزات پیشرفته اقدام به رفع موانع باروری می‌کند.
این مسئول استان با بیان این‌که تشخیص نارسایی‌های جنین‌های اولیه در روش‌های درمان ناباروری به دلیل هزینه بالا‌ مقدور نیست و درصد زیادی از زنان مجبور به سقط جنین در هفته‌های مختلف بارداری هستند، گفت: عوامل مختلف ژنتیکی و سبک زندگی ناسالم در این خصوص نقش دارد که تلاش می‌کنیم با کمترین هزینه به تمام‌ اقشار در فرزند‌آوری کمک کنیم. 


کاهش ناباروری در استان 

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که موفقیت‌های این مرکز در سایه نیروی انسانی ماهر و تجهیزات کاربردی و قوی است، گفت: با در اختیار داشتن تجهیزات به‌روز و پیشرفته و کادر مجرب در بخش‌های مختلف ژنتیک، زنان و مامایی، مردان و اورولوژی، جراحی و آزمایشگاه جنین‌شناسی، خدمات تخصصی در حوزه ژنتیک و درمان ناباروری موفقیت‌های شایان توجهی در درمان ناباروری داشته‌ایم. 

وی ادامه داد: ‌غیر از عوامل ژنتیکی و جنسی، ‌‌مباحث آلودگی هوا، استرس‌ها و رعایت نشدن استانداردهای غذایی که اخیرا افزایش یافته است‌ نیز جامعه نابارور را افزایش می‌دهد. طبق آخرین آمار، افزایش میزان ناباروری در استان، ۱۰ تا ۱۵ درصد بر‌آورد شده که اخیرا افزایش‌هایی نیز داشته و بالای ۱۵ درصد را نشان می‌دهد که در شغل‌های متفاوت این آمار تغییر ‌می‌کند.

‌‌محسنی به کسب موفقیت‌های این مرکز درمانی اشاره ‌کرد و گفت: درصد موفقیت مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز در سطح جهانی است. در استاندارد جهانی اگر ‌‌۳۰ درصد بیماران‌ درمان موفق داشته باشند، این مرکز درمانی استاندارد است و اغلب بالای ۳۰ درصد از این درمان نتیجه حاصل می‌شود. این استاندارد در کشور بالاست و حتی‌‌ با کشورهای پیشرو در درمان ناباروری‌ در حال رقابت هستیم.

این مسئول افزود: برخی از زوج‌ها که حتی در مراکز برتر کشور‌ و مرکز نیز نتوانسته بودند جواب مطلوب‌‌ بگیرند در این مرکز به اذعان خودشان درمان شدند که بخشی از این موفقیت در سایه تجهیزات پزشکی به‌روز و مدرن است. بر این اساس سال گذشته ۲۴ هزار نفر از افراد در سطوح مختلف از امکانات جهاد دانشگاهی بهره‌مند شده‌اند.وی درباره طول درمان مراجعه‌کنندگان گفت: طول درمان ۲ تا ۵ ماهه است که بیشترین مراجعان در طول این مدت جواب می‌گیرند ولی اگر درمان میسر نشد، در زمان‌های بیشتر نیز امتحان می‌شوند. بیشترین زوج‌هایی که به این مرکز مراجعه می‌کنند بین ۵ تا ۱۵ سال از ازدواج آنها می‌گذرد و اغلب مراجعه‌کنندگان ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند. یکی از مسائل مهم طول درمان، تولد کودک مشکل‌دار است. خانواده‌ها پس از سال‌ها چشم‌انتظاری هنگامی که خبر ناقص بودن فرزندشان را بشنوند با یأس و نا‌امیدی روبه‌رو خواهند شد. محسنی در این باره گفت: با استفاده از دستگاه PGD از هفته‌های اول اگر جنینی مشکلی داشته باشد عمل را ناموفق اعلام می‌کنیم و ‌‌درمان از سر گرفته می‌شود. 


6 سال فعالیت در حوزه درمان ناباروری

سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با هدف رفع خلأهای موجود در حوزه درمان ناباروری در کشور و کمک به زوج‌های نابارور منطقه شمال‌ غرب کشور و کاهش هزینه‌های رفت و آمد به شهرهای مرکزی و پایتخت از 6 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است. ‌ارائه خدمات این مرکز از سوی متخصصان زنان و زایمان و اورولوژی و با همکاری گروه ژنتیک به طور رسمی از فروردین ماه سال ۱۳۹۰ آغاز شد. جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر‌دولتی ‌‌و نیازمند بودجه و اعتبارات کافی برای فعالیت‌های خود است تا جایگاه خود را در کشور و در میان 8 سازمان و 33 واحد استانی ارتقا دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید