• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26389
+
-

رونمایی ترامپ

جویده نجویده
رونمایی ترامپ

رسول نجفیان/بازیگر سینما و تئاتر

به لطف ستاد مرکزی سازمان حوزه اداره شرکت محدود با مسئولیت نامحدود در رشته واژه‌گزینی مفاهیم بلاتکلیف و معناهای سرگردان شریف و لغات نجیب، در دایره واژه‌زا، یک واژه به زایش درآمده در 2کلمه «رونمایی».

عمل رونمایی معمولا طی مراسمی خاص و گردهمایی‌های باشکوه برگزار می‌شود. رونمایی از کتاب جدید، رونمایی از داروی ضد‌کچلی، رونمایی از اختراع جدید، اکتشاف جدید، رونمایی از فلان، رونمایی از بهمان و الخ...

 این روزها یک پیش‌واژه به این دو کلمه افزوده شده به نام «‌پُر» با ضمه مشدد بر سر حرف بیچاره اول. واژه پررونمایی البته نه به‌معنای نمایش شخص پُرروست؛ خیر، بلکه منظور نظر رونمایی پر و پیمان و بسیار زیاد است؛ مثل همین مشد احمد بقال خودمان. برداشته بقالی رو به ‌ویرانی و به‌شدت کهنه و فرسوده‌اش را در بافت بدجور فرسوده شهر طی مراسمی خاص و باشکوه پررونمایی کرده و به نام جدید «های مینی سوپرمال نیوبقالی هایپریال» در برابر دیدگان خلق‌الله پرده‌برداری کرده.

 می‌گویم مشد احمد جان وام رهایی از فرسودگی‌اش را گرفتی و فقط نام را پررونمایی می‌کنی؟ خُب از آن طرف دونالد ترامپ می‌آید از لبان غنچه تنگش رونمایی می‌کند؛ درحالی‌که دست‌های گشادش واجب‌ترند که با راستش میلیاردها میلیارد دلار می‌گیرد و با چپش هزاران هزار اسلحه، توپ و تانک و دیگر ابزار و ادوات جنگی کشتار جمعی تحویل می‌دهد؛ بدون بیمه و بدون کروکی در اوج تواضع و فروتنی که ریا نشود. حالا مراسم پرده‌برداری و پرده‌کشی و پرده کنار‌زنی و پرده‌اندازی و پرده‌دری باشد طلبتان که پررونمایی آن مانده.

این خبر را به اشتراک بگذارید